Kritika 7. (1978)

1978 / 12. szám - Galsai Pongrác: Mándy Iván 60 éves

lommal telített, az értelem primátusát igény­lő közösségi gondolat és annak hétköznapi magatartásbeli konzekvenciája az intellek­tuális világban csak fehér hollóként volt fel­lelhető. A harmincas évek végén, majd a világ­háború idején már a passzivitás is bizonyos kockázatot jelentett, a baloldaliság elleni in­tellektuális állásfoglalás „kötelező norma” lett. Ez a nyomás azután megsokszorozta az intellektuális árulásokat, a „vész óráiban” a nonkonformizmus csaknem „elmebajnak” számított a szellemi életben. Igaz, Sztálingrád után lassan megkezdődött a helyezkedés, a készülődés az új kurzusra. Ilyen volt az örök­ség. Az új korszak forradalmi átalakulást ho­zott, felgyorsult a társadalmi fejlődés üte­me. A társadalmi tudatban azonban egészen másként jelentkezett, itt óriási volt a lema­radás. A felszabadulás, amely nem a belső progresszív erők révén jött létre, a szellemi életben teljes vákuumot, illetve túltengő ha­mis tudatot „talált”. A társadalmi és ideoló­giai szférából tökéletesen hiányzott a köz­élet, közgondolkodás, a magatartásformák demokratizmusa. A szellemi életben a ve­zető szerepért való harcban a keresztény­nemzetit legyőzte a marxista—leninista gon­dolat, de nem demokratikus, hanem első­sorban hatalmi alapon. Az intellektuális világ „törzs- és csapattiszti” karába való be­jutás mércéje — zömmel — nem a világ­nézeti és magatartásbeli nonkonformizmus volt, hanem az az intellektuális örökség, amit a jelöltek magukkal hoztak személyes ta­pasztalat vagy hagyomány formájában. E tosítottnak a mítosz, a hőskultusz, a dog­­matizmus, az anarchisztikus és dekadens nézetek és a nacionalizmus, tehát az irracio­nalizmus válfajai elleni harc szabad lehe­tőségeit. Szellemi életünkben még korántsem sike­rült áttörni a tabu-témák és tabu-személyek körüli tilalomgátakat. A történettudomány területén csak néhány példát jelzek (és ezek globálisan érintik a társadalomtudományok egészét, sőt a tudománypolitikát is), a szo­ciáldemokrácia történeti szerepe, Trianon és következményei, a hazai antiszemitizmus tör­téneti és aktuális problémái. Helyhiány miatt az elsőről is csak néhány megjegyzés. Közgondolkodásunk hivatalos szférájában (így az oktatásban) még mindig él és hat „a szociáldemokrácia a fasizmus viszonylag mérsékelt szárnya” tétel (Sztá­lin szavait idéztem), és az ebből származó konzekvenciák. Közgondolkodásunk „folyo­sói” (és részben irodalmi) szférájában viszont a nacionalisták és utódaik ítélete a mérvadó a magyarországi szociáldemokráciáról. Ez a szociáldemokrácia „hazafiatlanságának”, a nemzeti kérdés iránti „közömbösségének” — tehát a kötelező szitok-átok régi formulájá­nak — sztereotípiája. Hogy mennyire be­­idegzett, azt a holtpontról elindulni igyek­vők is tanúsítják. A polgári radikalizmus megítélésében (helyesen) újraértékelés van születőben. Sajátosan ebben is a szociálde­mokráciának jutott a bűnbak szerepe. Ha­sonló a helyzet olyan témákban is, mint „az etnikai tudat reneszánsza” vagy a magyar­­országi ideológiai progresszió története. A magyarországi szociáldemokrácia negatív megítélése ma már ugyan nem kötelező, de bocsánatos bűn. (Pejoratív, sőt denunciáló ízű, ha a fenti nézetéért valakit „szociál­demokrata veteránnak” neveznek.) S miután az értékelők soraiban zömmel a mindenkori változások „kurzusőrei” vagy követőik a hangadók — e mentalitás túltengése tipi­kus. Könyvkiadásunk is „felsorakozik” köz­­gondolkodásunk ilyen orientációjához. Jó példa erre emlékiratkiadásaink analízise. A kiadványok sorában (helyesen) megtalálhatók a politikai spektrum különböző szereplőinek írásai, így Kodolányi, Fája, Kádár Gyula, Talpassy Tibor, sőt Szálasi (ott is Ries Ist­ván a bevezető egyik negatív szereplője), de hiába várják az olvasók a szociáldemokrá­ciáról más aspektusból szóló emlékezéseket. Ugyanez az egyoldalúság mutatkozik a tör­ténelmi hagyományok, évfordulók megválasz­tásában, de még a nekrológokban is. E­gyhiány miatt fogyatékosan összefog­lalt gondolataim segítő szándékúak. Észrevételeimmel — erőmhöz mér­ten — a magyarországi progresszió szekerét kívántam előretolni. Ha talán pesz­­szimista kicsengésűnek tűnnek is, a „bálint­­györgyi” (doktrinér, vagy újabban ezoteri­kus) tanítás jegyében fogantak (ismerkedé­sem ezekkel az eszmékkel 1937—38-ra esik, Bécsben, az illegális ausztromarxisták sorai­ban): „...az intellektuellek feladata: kono­kul hirdetni az igazságot, a tömeg igazsá­gát, akár van tömeg a közelben, akár nincs. A jövőhöz beszélni, bármilyen gúnyosan szól is közbe a jelen. Vállalni — szükség esetén — a legnehezebbet, az egyoldalú szolidari­tást.” MARKUS LÁSZLÓ a Történettudományi Intézet munkatársa gyéneken keresztül realizálódott a szö­vetségi politika a szellemi szférában is, a klikkek átmentése, átemelése — bizo­nyos átalakításokkal, feltöltődéssel — megkezdődött. Amint a szövetségi politiká­ban, az intellektuális világban is érvénye­sült a „megtért bárányokénak a „hajdani tévelygőkének ”útvesztőkének nemcsak be­fogadása (ez egyébként többé-kevésbé meg­felelt a realitásnak), hanem „tiszti állo­mányba” való besorolása. Az ún. „kisnyila­­sok” és társaik egyrészt, a faji diszkrimináció következtében üldözöttek másrészt, neofita lelkesedéssel vetették magukat a közgondol­kodás, a szellemi élet sodrába. A kevesek, az intranzigensek — akik életben maradtak — a szellemi élet alakítását célzó demokra­tikus és humanista igényeikkel ismét elszi­getelődtek, sőt lassan háttérbe szorultak, hi­szen valóságigényük, magukkal hozott kri­tikai és morális elkötelezettségük gátolta őket, hogy a neofiták parttalan lelkesedésé­ben osztozzanak és világnézetüket taktikai meggondolásoknak alávessék. Csak két sze­mélyi példa (több is akadna): Nagy Lajos és Kassák Lajos. Az ún. személyi kultusz évei azután meg­érlelték a szellemi neobarokk „szocialista” változatát. A hivatalos és a folyosókra szo­rult (vagy ki se mondott) értékrend közötti olló ismét szélesre nyílt. A társadalmi kép­mutatás a szellemi életben hihetetlen mé­reteket öltött. Megkezdődött és végbement az intellektuális világ hierarchiájának kiala­kítása és a dolgok logikája folytán ismét a humanista és demokratikus tendenciák, te­hát az intranzigens szellemi magatartásfor­mák váltak „első számú közellenséggé”. Az egyébként is kicsiny szellemi baloldal — amely 1945 és 48 között valamennyire meg­erősödött — likvidálása ezekben az években félelmetes következményekkel járt — elsősor­ban a minőség vonatkozásában. A neofiták kurzuslelkesedése 1953 után részben megtor­pant, majd újabb helyezkedés vette kezdetét — mindenkor a klikkszabályok íratlan tör­vényeinek figyelembevételével, így érkezett el 1956 októbere, amely azután a szellemi világ újabb kontraszelekcióját eredményezte. A szellemi élet rekonstrukcióját több évti­zedes romhalmazból kellett elkezdeni. Azok az erőfeszítések, amelyek azóta az intellek­tuális világ demokratizálására, humanizálá­sára, morális normáinak kialakítására és — külön hangsúlyozandó — a minőség javítá­sára összpontosultak, igen jelentősek, feltét­lenül helyeselhetők, az eredmények azonban — véleményem szerint — a lehetőségekhez képest nem megfelelőek. Világnézeti szinten — a klikkszellem maradandósága következ­tében — még mindig nem látom eléggé biz­ Mándy Iván 60 éves Mándy borotválkozik. Aggodalmasan, las­san, komótosan pamacsol. Ügyel, hogy egy szappanhabdarabka a papucsára ne cseppen­jen. Mozdulatai a nős agglegényeké, akik nemcsak a borotvával, a barátságos, puha ecsettel is bizalmatlanok. És közben az arcát nézi. Mi az, öreg? Hát hatvan évesek lettünk? Az „öreg” már nemcsak afféle tréfás atyai megszólítás, hanem ... előbb-utóbb igazsággá válik. Mi az, öreg? És mi az, Csempe-Pempe, Kálózdy Berci, Pazar Micu, Borika vendégei? Hát ti is valamiképp hatvan évesek lettetek? Talán még a kedves Csutak is? Mert ha igaz, hogy mindnyájan az íróból bújtatok elő, hogy Mándy önmagát is megírta bennetek, akkor némiképp a hősöknek is osztozniok kell a szerző sorsában. No, nem baj! Elvisel­tetek már nagyobb bajokat is. Félreállítást, megnemértést, papírmagányt. Ne szépítsük a dolgot, sokáig észre se vettek benneteket... Mándy az arcát nézi a tükörben. Mögötte a szoba. Már nem a régi. De a tükör, különös értéktévesztéssel, azt a régi szobát mutatja. Apával, anyával, s a többiekkel, akik vala­ha megfordultak benne. A tükörben tükrö­ződő ablakon túl pedig a Tér. Valami külö­nös fényben. Az árusok bódéi, a standok, a fák, a padok, a letaposott fűszigetek. Aztán néhány ide nem illő, képzeletbeli épület is. Egy külvárosi Hotel, a „Régi idők mozijá­nak” portálja, Minarik árva focikapuja, egy régóta megszűnt színház ... S mennyi, meny­nyi ember! Egész kis Mándy-köztársaság. Er­ről a világról is úgy vélekedtek sokan, hogy annyira szűk, periferikus és érdektelen, mintha nem léteznék. Pedig hát... Mándy ezután mosdani kezd. Jó szappa­nokkal, körülményesen mosakszik, paskol­­gatja az arcát, mindkét fülét többször is körülkagylózza. Locs-pocsol. Kevés alkoholt is használ. A fogdörzsölésre legalább öt per­cet szán. Hiába, a testi dolgokkal törődni kell, különben a test megbosszulja magát, még alattomosabban, mint a tárgyak. Aztán az öltözködés. Kardélre vasalt nadrág, puló­ver, zoknik. Mándynak e holmik lassú, va­cakolás felöltése közben jut eszébe a félbe­hagyott mondat. Amelyet negyven-valahány éve kezdett el, s ma is folytatni kell. Ez a mondat sok százezer tőmondatra, tömör mondatdarabkákra van tördelve. Ugyan mit közvetíthet Mándy ezzel a folyamatos, szag­gatott stílmodorral? Egy végevárhatatlan bel­ső monológot? Lírát? Atmoszférahatásokat? Időnként még az író jóakarói is úgy véleked­tek, hogy most már pontot kellene rakni a nagy életmű-mondat végére. Új szöveg meg­írásába kellene fogni. De Mándy önmaga meglepetésére is bebizonyította, hogy a te­hetség nagy áramerőssége alatt tartott stílus milyen frekvenciaváltásokat hoz létre. Mándy mindig ugyanazt írja, ugyanabban a stílusban — de sohasem ugyanúgy. És most végre elkezdődik a nap. Az író összeszedegeti a céduláit. Sok egyformára metszett, keskeny papírlapot. Tele kusza ce­ruzavonalakkal, följegyzésekkel, firkákkal. Az író zsebrevágja a cédulákat, akár egy ko­moly magántisztviselő, egy szigorú revizor. És elindul a presszóba. Ott mellékesen leül az asztalhoz, mintha nem maradna sokáig, éppen csak beugrott volna. Elbeszélget a presszóslányokkal, kirakja cetlijeit a már­ványlapra, megkeveri őket, mint a kártyákat, álmos szemmel megfigyel egy rejtvényfejtő öregurat, folytatja az abbahagyott monda­tot ... Így kezdődik Mándy Iván napja. Aligha­nem a december 23-i nap is, az ünnepi. Több évtizedes barátságok ritkán szerez­nek meglepetést. Mándy Ivántól legutóbb mégis hallottam valami meglepőt. Amikor éppen egy októberi reggelen, a pécsi Feny­ves Szállóban a halálon túli életről beszél­gettünk, Mándy a fél pár zoknijával a kezé­ben, szinte mérgesen nézett rám: — Hogy mi lesz velem a halálom után? Remélem, semmi. Nagyon remélem. Az írá­saim, talán ... Azok megérhetnek még vala­mennyi időt... De én, személy szerint? Ki­kérném magamnak, hogy száz év múlva is létezzem, s gondom legyen ezzel a Mándy Ivánnal, foglalkozzam vele, törődjem a jö­vőjével ... Az örök élettől mentsen meg az Isten! E nyilatkozatot, fontos kiegészítésként, mindjárt az író életművéhez csatoltam. Mándy Iván 60. születésnapján köszöntöm az eszméihez, hőseihez, saját világához, stí­lusához konokul hűséges írót. GALLAI PONGRÁC 18KRITIKA

Next