Kritika 7. (1978)

1978 / 3. szám - Almási Miklós: Lukács György: Ifjúkori művek

Lukács György: Ifjúkori művek N­agy gondolkodók szellemi ifjúkora több­nyire a belső feltöltődés, a forráskere­sés periódusa, a gondolkodói karakter eredeti akkumulációjáé. Lukácsé alaposan eltér ettől a modelltől: fiatalkora írásait a gondolatoknak olyan szertelen gazdagsága jellemzi, hogy az olvasónak könnyen kelet­kezhet olyan benyomása, ez a fiatalember már mindent tudott, amit később kidolgozott és átgondolt formában megírt. Persze ez csak benyomás — ha Lukács néhány kritikusa így is állítja be pályaképét, mintha a fiatalkor zseniális gondolatgazdagsága után egy folya­matos kiszára­dásnak lehetnénk tanúi. A szer­telen gazdagság talán jellemzőbb kategória: minden irányban elindulnak ezek az olykor zseniális ötletek, máskor széplelkűen okos té­vedések, merész általánosítások és villanás­nyi pontossággal megfogalmazott, életműfon­tosságú tételek. Együtt, és egyszerre, mint csak ritka géniusznál. Ilyen nagy fontosságú gon­dolatsűrűségű alapanyag például a Tragédia metafizikája című írás, melynek néhány sora Lucien Goldmannt a Rejtőzködő isten című könyvének alaptéziséhez vezette, vagy a Fes­tészetről szóló kis, töredékben maradt esszé (Előadás a festészetről), aminek folytatása és gondolati befejezése a­z Esztétikában található. És természetesen ilyen gazdag ötlet- és gon­dolatsűrűség jellemzi a Lélek és a formák cí­mű későbbi kötetben szereplő tanulmányok nagy részét, melyek — időrendi sorrendet tartva — itt is helyet kaptak. Az apróbb írá­sok is gyöngyszemek: a gyermeki gondolko­zásmód magasabb rendű esztétikai ítélettel bír — olvassuk a Művészi nevelés az iskolá­ban című cikkében —, mert van naiv forma­érzéke, nem úgy, mint a felnőtteknek, akiket már különböző rossz művek elrontottak. De leginkább a nagy hányadában találó kvali­tásérzék lepi meg az olvasót, amit Lukács fia­talkori barátjától, Popper Leótól irigyelt, s amivel — itt a tanúság — maga is rendelke­zett, hiszen találó, ahogy Hevesit értékeli — elismerve gyakorlati színházi erényeit, és kö­zepesnek ítélve elméleti vívmányait. Molnár Ferencet — akkor — a cinizmus és szenti­­mentalizmus szintetizálásáért marasztalja el, telitalálattal. Thomas Mannt második regé­nyében „fedezi fel” korszakos írónak. S per­sze — ez is a kötet és a fiatalkor jellemzője Lukács életében — elfogultságai, tévedései is nagyvonalúak: ilyen elsősorban Paul Ernst túlbecsülése, Balázs Béla egyoldalú mércévé stilizálása. Voltaképp meg is tudom érteni azokat a fia­tal Lukács-rajongókat, akik kizárólag a fiatal Lukácsért lelkesednek a Heidelbergi művé­szetfilozófia megjelenése óta, ott is, itt is egy kötetlen, minden irányban nyitott, csapongóan zseniális gondolkodóval találkoztak, akinek tévedései is izgalmasabbak­, mint mások okos középszerűségei. A baj csak az, hogy e lelke­sedés közben elmosódik az a történelmi és életrajzbeli tény, hogy Lukács szellemi orien­tációja szinte a befejezett médium bizton­ságával tapogatódzik előbb a radikális szocio­lógia, majd a marxizmus felé, s ahogy meg­történik ez a találkozás, úgy kap szertelen zsenialitása gondolati gerincet, korszakos je­lentőséget. Ezért lett A történelem és osztály­­tudat az elmúlt ötven év marxizmusának egyik vezérlő — ha olykor illegális, máskor túlértékelt — gondolatbányája. S ez a tapo­­gatódzó, zseniálisan teremtő keresés teszi iz­galmassá az ifjúkori művek mostani kötetét is. Nem ártana, ha ezt az „irányulást” is él­vezni tudná az a Lukács-kultusz, mely ma ki­alakulóban van. Az alaphangot, a sokféleségben kitapintható közös gondolati fonalat a tragédia, a tragikus művészetek és a tragikus életvitel sajátos kér­déscsomója adja. Az, ami 1910 és 1915 között életének is központjában állt, a szerelemfel­fogásban, a hivatás és élet sajátos szembeál­lításának gondolatában, és­ ennek az áthidal­hatatlan ellentétnek tragikusan szomorú kö­vetkezményeiben. (Seidler Irmához való szo­morú viszonyára gondolunk.) A tragikus em­ber és sors magasabbrendűségének értékítéle­te süt át azokon a tanulmányokon is, melyek nem innen, a tragikum értelmezéséből indí­tanak, de valahogy mégis ide térnek vissza — mint például a Lelki szegénységről című hí­res dialógusnovellában. S mégis: bár élete, tragikus sorsfordulója — személyes életének válsága — a tragikus életfelfogás apoteózisa felé lökte volna, mégis, nagy gondolkodóra valló következetességgel gondolja végig ezt a vészterhes fogalmat, és eljut a nem tragikus dráma és élet sajátságának körülírásához is: a Románc esztétikájának ez egyik legfonto­sabb felfedezése, túl a késői Shakespeare-drá­­mák esztétikai lényegének megfejtésén. Ha ugyanis a tragikus életvitel felsőbbrendűségé­nek gondolatánál ragadt volna le — az ő ké­sőbbi fogalmával élve: partikuláris mivoltát általánosítva —, nem tudta volna kikerülni azt a Nietzsche-hatást, mely kortársainak gondo­latmozgását oly nivelláló módon egyenirányí­­totta. Lukács ettől szabadul meg a Románc esztétikájában. (S hogy Nietzsche hatásának kivédése, milyen fontos számára, mutatja, hogy barátját, „Fülep Lajost e hatás viszony­lag kritikátlan elfogadásáért szenvedélyesen bírálja!) A személyes én és a gondolkodói én közötti vitájában kíméletlen természetességgel az utóbbi került ki győztesként. Ez is a ké­sőbbi Lukács gondolkodói karakterének elő­rejelzése: a szubjektív én — semmis, a lénye­ges az, ami a gondolat objektivitásához emel fel. A kötet természetesen dokumentumérté­kű is: azt a szellemi pezsgést hozza kö­zel hozzánk, ami a tízes években indult meg a kelet-európai térfélen, s amit mai nosz­talgiakultuszunkban oly naiv áhítattal csodá­lunk. Mégis, ez a dokumentumérték csak rész­ben bilincseli le az olvasót, csak néhány név marad meg belőle — Simmel, Emil Lask, a fiatalkori filozófusbarát, az Ibsen-rajongás, a színház iránti alig leplezhető vonzalom, a ro­mantikával való gondolati küzdelem. Ami az olvasót előbb-utóbb végleg magával ragadja, szinte verbális szuggesztiójának hatásába ke­ríti, az a gondolatok önsúlya, a szinte mondat­ról mondatra elénk táruló ötlet, rendszeralko­tó kísérlet, paradoxonokba zárt zseniális élet­igazság. Mintha egyszerűen nem tudná vissza­fojtani azt a gondolatgejzírt, ami egy-egy probléma kapcsán tolla alá kívánkozik. Ezért is nehéz olvasni a­ kötetet, a felhangok, a to­vábbutaló, asszociációkat beindító hatások minduntalan megállítják figyelmünket. S ta­lán innen van stílusának az a bizonyos homá­lya, melynek hasznát éppen Babitsnak bi­zonygatja levelében, majd a­z Esztétikai kul­túra című kötetének bevezető írásában. Többször is leírtam azt a szót, hogy „szer­telen”, s így, ismételve már rosszalló felhang­ja van. Pedig nem így szeretném használni ezt a jelzőt: Lukácsnak már ekkor van kiala­kult gondolati tengelye. Ez pedig a­ neokantia­­nizmus fokozatos meghaladása — a tett felé törő filozófiai attitűd, ami később aktivizmus­­hoz, a marxizmushoz, majd a forradalom vál­lalásához vezeti. Esztétikájában pedig a való­ság meghódításának igénye. Pontosabban: az élethez való ambivalens viszony. Gyakorlati értelemben elutasítja az életet, az életben való oldódást, a szerelem átélését, a közvetlensé­get, a világban való spontán jelenlétet el­utasítja, mert ez, szerinte a dolgok végig nem gondolását, következetlenséget, átlagos komp­romisszumlétet jelent. Teoretikusan vagy a művészet újrateremtése révén viszont teljes mértékben magába akarja szívni azt, ami a világban, az életben történik. Nem egy ezote­rikus művészetideál megfogalmazója — bár azok, akiknek művében ezt a valóságkere­sést, realitássűrítményt keresi, olykor az ele­­fántcsonttorony-művészet képviselői (például Stephan George költészete). Művészetélménye már ekkor az ébresztő sugárzású, a világra döbbentő mű. Az ibseni felfedező-elemző mű­vésztípus lebeg szeme előtt, aki nem az újság­hírt vagy a köznapi élet eseményeit konfek­cionálja — hanem egy formált teljességet ad, a­ forma révén élvezhető másik valóságot — ami a jelen kusza és zavaros árnyképeit ért­hetővé fordítja, és az embert kötelességeire, tettigényére ébreszti. Ennek a művészetideálnak, már most is köz­ponti kategóriája a forma. De nem a kanti, tehát elvontan esztétizáló, csak művészi alak­zattá redukált változatában , hanem életet rendező, valóságban részt vevő, az emberi gyakorlatban alakuló kategóriaként. Élet és művészet a formában találkozik: az ember életét formák szerint vezérli, ha nem akar kuszán és zavarosan élni é s a művész ha­sonló módon rendezi azt a tény- és összefüg­géstömeget, melyben tájékozódnia kell, és melyből utat mutató üzenetet kell teremtenie. „A forma az élet legfőbb bírája, ítélő erő és etikai valami a megformálhatóság és értéke­lés van minden megformáltságban” — írja a tragédia dolgozatban, ahol a kanti fogalma­kat használja még, de már áttör a kategórián a valóságigény. Popper halálakor írt nek­rológjában pedig így: „A forma a létezés vég­ső, legerősebb valósága.” Ez a gondolat tér majd vissza Művészetfilozófiájában és A re­gény elméletében. De látnunk kell, hogy a forma­fogalom itt elsősorban életkategória. Az életet élők, a vi­lágban oldódni tudók hiányfogal­ma — tehát kultúrkritikai kategória. Az, hogy a spontán életet élők világából hiányzik a tudatos for­ma, és csak a szellem emberei élik világukat szigorúan „formáb­an”. Lukács első nagy élet­tragédiájának oka és egyben következménye az életvezetés aszketikus fegyelme, a­z a meg­győződése, hogy a gondolkodói státus kihar­colása egy aszketikus alkotásmegszállottság megvalósításától függ. Az él tehát „formáb­­an”, aki nem hagyja magát szétszórni az élet kicsinyes igényeiben, kompromisszumaiban — beleértve ebbe a szerelmi viharokat is —, a­ki nem adja meg magát az élet által ravaszul kikerülhetetlennek álcázott kelepcének, ha­nem maga vezeti sorsát. A fiatal Lukács autonómiaelvének ez a sorsteremtő gesztus a kulcsai — és ez az életlogikára alkalmazott gesztus­a nyitja művészetelméleti formakon­cepciójának is. A forma épúgy rendet képes teremteni a véletlenek, az értelmetlen epizó­dok­­között , mint a tudatos életvezetés az ember gyakorlatában. Persze ennek a forma­elvnek ára is van: az élet boldog átéléséről való lemondás. De ez még nem minden. Ez a­ forma bűnre is visz: ez a világon kívüli élet minden partnert, ba­rátot, szerelmet elpusztít. Ezt vallja meg a már idézett Lelki szegénységről című írásá­ban, ez fejeződik ki az Ibsen drámai epilógu­sa a Mi halottak, ha feltámadunk című darab iránti lelkesedésében, ahol a művész éppúgy lemond az életről, szerelméről, és ezzel épp­úgy „bűnt” követ el, mint a fiatal Lukács. Ezt az igazolást és bűntudatot keresi Kierkegaard és Regina Olsen szerelmének tragédiájában is. Mindez ma már közismert életrajzi adat. De nemcsak életrajzi tény: a művészi forma hatásképességének is itt kell filozófiai okait keresni. A forma azért tudja kézen fogni a befogadót, mert áldozattal teli, mert érződik rajta a „véráldozat” démonikus ereje ... N­em folytatom a „megfejtést”, ami — már érzem is — lassan felveszi a fiatal Lu­kács stílusfordulatait is. Ez is a kötet szuggesztivitásának jele: olvasása során az ol­vasót is magához hasonítja, nyelvében, fo­galomhasználatában, esztétikai arisztokratiz­musában — mert ez is van benne természe­tesen — a teória mindent áthatolni-átgyúrni képes illúziójában. (Ez is egyik oka a fiaira­ Lukács kultuszának: majdnem kikerülhetet­len ennek a szövegnek szuggesztiója.) Tímár Árpád — végtelen gondossággal felkutatott, rekonstruált és gondozott szövegkezelése, melyben több Lukács-tanítványtól is kapott segítséget — ehhez az élményhez és tanulság­hoz segít hozzá. (Magvető) ALMÁSI MIKLÓS KRITIKA 22

Next