Kritika 8. (1979)

1979 / 10. szám - Havas Ervin: Vészi Endre: Farsangi király

Ez a készültség persze csak állapot és ko­rántsem alapja, lehetősége az esztétikai minő­sítésnek. Eredményezhetett jó vagy gyenge verset, alkalmi megoldásokat. Mert a készült­ség önmagában még nem jelent összpontosí­tó erőt, fegyelmező igényt. De minél éretteb­ben, minél fölényesebben volt képes bánni Zelk a verssel, a költészettel, annál inkább lett mindennapjainak a része és szinte, fenn­tartó, étetsűrí­tő tevékenysége a poézis. S ez a belső telítettség többnyire az esztétikai ösz­­szefogottság erősödésével járt együtt. Már a Sirály című gyűjteményébe besorolt — akkor utolsó — verseskönyvében (Bekerített csönd, 1971) érzékelhető ez a közvetlen élményrez­düléseket rögzítő, ez a már-már naplószerű költői tónus. A korábban ritka aforisztikus rövid versek elszaporodása is jelzi e változást. Mintha csak magának mormolná, írja le a két sornyi jegyzetet: „Egyre hosszabbak a na­pok — / kihunyt a halálfélelem szívemben” (Hatvan után). Objektív értelemben igaz, amit állít? Vagy legalább az állandósult szubjek­tív­­hangulat mértékéig? Aligha! E két sor a költői pillanatnyiság, a hirtelen fellobbanó él­mény szintjén hordozza a jelentést. Átmeneti személyes érvényessége, igazsága van: ekként megalapozott emberi-költői távlata. A változó lírai hangnem a módosult — a belső szférákra öszpontosító — távlat követ­kezménye is. Van benne valami „őszikés” bo­rongás, s ugyanakkor bizonyos — minden ed­diginél — tárgyszerűbb, közvetlenebb kapcso­lat mindazzal, ami líra, ami vers, ami költői mesterség. A hetvenes évtizedben érkező kö­teteiben — az 1975-ös Ahogy a kötéltáncosok s az 1976-os Meszelt égbolt című verseskönyv­ben — ez a rezignált hangolás s ez a költészet, a kifejezés lehetőségeibe kapaszkodó éltető kedv különös érzelmi ötvözetben olvad össze. S bár verseskötetei választott címeiben is tar­tás és kínzó betegségének helyzeteire utal — képzelt kilábalására: „ahogy a kötél táncosok”, a betegszoba mennyezetére­ ,/neszélt ég­bolt” —, értékrendszere mégsem szűkül le a betegség-egészség alternatíváira. Sőt, foko­zottan a teljes élet horizontjára tágul. A köl­tészet állandó folytonosságának érzékelésére például, mint ahogy Meszelt égbolt című kö­tetének nyitó versében írja: „vagyunk néhá­nyan vének, / és ifjak is hálisten, / akiknek ujja mindig / zavárján a tollnak” (Töredék és életmű). A lírai készenlétnek, a költészet dol­gaiban mutatkozó hétköznapi otthonosságnak új fázisát észlelhetjük a Mindennapi halálom című 1979-es verseskönyvben. Az előzmények, a poétikai hangolás váltásai nélkül szinte pro­­fanizálásnak tűnne, a költészet becsmérlésé­nek, amit e kötet Mielőtt című háromsorosá­ban ír: „Este, mielőtt lefeküdtem, / bogot kötöttem egy verssorra — / el ne feledjem mit akarok írni.” Míg más em­ber — hogy tennivalóját, ígéretét ne feledje — följegyzést készít vagy a zsebkendőjére köt csomót, addig Zelknél az ilyenfajta emlékeztető a magától értetődő, a természetes. A költői képességek közül Zelk Zoltánnak az egyik legközvetlenebb és legrokonszenve­sebb vonása fejlődött ki töretlen érvényes­séggel: a megidéző lírai erő. Az élménynek s az élmény kiváltotta emberi magatartásnak olyan versbeli közvetítésére képes, amelyben a vershelyzet szinte maradéktalanul őrzi meg az érlelő élethelyzet kontúrjait. S ugyanak­kor a vers mégsem marad meg az egyszerű leírás, a direkt felidézés szintjén. Az élet­helyzetet felvázoló tárgyi vagy elvont elemek közé a poéta természetes közvetlenséggel va­rázsolja oda a költői többletet jelentő indu­latot, bölcseletet, akaratot. S így lesz a jele­net, a helyzet, a helyzetsor felidézése költői ítéletet vagy vallomást hordozó megidézés. Mert ezáltal a helyzet csapdájában vergődő vagy a helyzet szorítójából magát kiszabadító ember kerül költői premier planba.­ersze a jelenség, melynek során a friss benyomások vagy a nosztalgikus s a föl­háborító emlékezések hirtelen verssé ér­nek a költőben, általában természetes, szok­ványos dolog. Más költők műhelyében is gyakori, Zelk poézisében pedig lényegesen meghatározó. Nemcsak legújabb kötetében, de ez utóbbit a hetvenes esztendőkben megelőző könyveiben is egymásra rétegződnek a távoli múlt emlékfoszlányai s a közvetlen jelen él­ményvillanásai. Egymásba kulcsolódik és egymásnak felesel így a miskolci gyermekkor ,megfagyott j­ege s a „csevely a kórház bü­féjében”, a szatmári kamaszkor „verselő vi­déke” s a panelházakból épült lakótelep zárt és mégis mindenfelé nyitott világa. S hasonló közvetlenséggel eleveníti fel a tűnt évtizedek irodalmi légkörét. Gesztusokat, tájakat, szín­helyeket, magatartásokban sűrűsödő szemé­lyiségeket. A kávéházi márványasztalon mű­vek várait építgető Nagy Lajost, Tersánszkyt, József Attilát, a megbántott Szép Ernőt, Ady és Habits életművének iker-terebélyét e szá­zad túlnyomásos atmoszférájában. Hajdani és újabban távozott kortársait idé­zi meg, s nemegyszer élőket is. De sohasem irodalmias pózban. Köznapi változatban in­kább. Olykor játékosan, olykor az esendőséget is megválantva. A világ gondjaiba elegyedő személyiségnek így teremtve meg — persze vállalkozó erejük eltérő mértéke szerint — közvetlen, emberi hitelét. Ez az egyszerre erő­sen életrajzi és az irodalmi folytonosságban gyökeredző motiváltság történelmi tapaszta­latokkal és érzékenységgel telített szellemi hátteret ad az életműnek. Zelk verseinek je­lenideje ezért többnyire „holdudvaros”. Fel­halmozott jelentéstöbblet kíséri a képeit, a közléseit. Utalások, visszafelelések a múltra, tapogatódzások a jövőbe. Megidéző költői metódusának ez az általá­nosabb jellemzése azonban nem emeli ki elég­gé a pályáján is újszerűbbet, a sajátosan egyedit. Hiszen az, hogy betegsége, biológiai megtámadottsága is közvetlen élményként tá­rul elénk, az már Zelk különös költői adott­ságainak lírai fegyverténye. Nem panasztón, nem fájdalmait kiteregetőn mutatja magát. Csak mintha költői „beszámolót” készítene a Szívroham után című versének strófáiban. Hogyan is élte meg a leterített ember azt a veszedelmet? „Fekszem a földgolyón ha­nyatt, / hívom, hogy sorakozzanak / körém rétek, hegyek, tavak, / minden állatok, ma­darak — / milyen förgeteg támadt a szobá­­b­a!” Kideríthetetlen persze, hogy ez az él­mény a valóságban miként is játszódott le. De számunkra, a költő olvasóinak szinte termé­szetes, hogy akkor a szívroham görcsében életének lényege is veszélyeztetettnek látszott. Hogy képzelete utánakapott mindannak, ami testével együtt veszélybe került: „Irkámat föl­kapja a szél, / irkámat elviszi a szél, / irká­mat aki megleli, / látja: pacaikkal van te­li — / milyen förgeteg támadt a szobában!” A rettenetét, a szorongást is elfedi itt valami nagyon rokonszenves megszállottság. Mintha nem is az emberi személye, hanem a pacnik­­kal teli irkája, a megszakadó versfolyam len­ne a fontos. A betegségbe izolált én így nyit ablakot a teljes létre. Másutt, máskor tartós betegsége, állandó kínjai fölött humoros fölénnyel képes élce­­lődni. Micsoda ötlet és milyen bölcs fölény sűrűsödik verses aforizmájába: „Három éve a lelátón / higgadt kétségbeesésben / né­zem, s ki nyeri a rangadót: / orvosom vagy betegségem?” (Szurkoló). A csattanóra, a poénre élezés ősi, nagy hagyományú eszköze a költészetnek. De ennyire önmaga ellen érez­ve? Már-már az öngúny határait súrolva? Ilyen elegánsan és sportosan? Zelk Zoltán — bizonyára sokan tudják már ezt — nemcsak egyszerűen költő, hanem ritka fogalom is az irodalmi életben. Akit illik — miként ezzel ő maga is figurázik — csak a neve kezdőbetűi szerint Zézének titulálni. S aki nagy „vagány” a poézisben, mert futballról, lóversenyről, tar­hálásról, s minden olyan emberi dologról is szívesen írt és ír, amelyek a múzsák hagyomá­nyos illemkódexe szerint nem szalonképesek. Akkor éppen a betegség kínjával szemben te­gyen kivételt? Akkor már előnyösebb keser­nyésen tréfálkozó clownként a szurkoló masszkját ölteni magára. Így egy fintorral fricskázza le azt, ami egyébként hosszadalmas sirám vagy panaszáradat tárgya is lehetne. A több mint hetven — két év múlva már hetvenöt — esztendő súlyával, a betegség gyilkos próbáival csak úgy lehet érvényesen megbirkózni, az értelmes és cselekvő élet fo­gódzóit magának kiverekedni, ha az emberi tartás minden eszközét, fegyverét mozgósít­juk vele szemben. Zelket éppen ez az elszánt­ság élteti és lendíti új meg új költői hódítás­ra, rohamra. Arra is, hogy két csodálatos ere­jű verssort Áthúzott sorok címen adjon közre. Majd megtold­jon egy f­intoros és a maga gyengeségét pellengérező glosszával. Íme a két sor: „Levetem átizzadt éveimet / s meg­törülközöm a halálba”. Rajtuk az áthúzás nyomdai jele, s követi őket a megjegyzés: „Végre leírtam két sort és áthúzom — / mert nemcsak nyavalyás, / már nyavalyásul ba­bonás is lettem------------”. A két sor Zelk tö­retlen költői energiájának bizonyítéka. A gú­nyos glossza pedig mégsem önmaga ellen vág: a megszokásnak dobja oda a fricskát. A szem­besülést a halállal tehát korántsem kerülge­ti. Kötete címévé emelte a Még így is című szösszenete paradox fordulatát: „Csak akkor élek már, ha alszom, / s ha lenyelem az al­tatót, / mégis ezt mormolom: / Add meg ne­kem mindennapi / halálomat------------”. Miért dramatizálja, miért avassa hősivé, tragikussá a leselkedő halált, amikor együtt él vele, ami­kor mindennapjainak része? A nyílandó, már-már hétköznapi jelenséggé­l módosul így a betegség és a halál? Tra­gikus felhangjaitól megfosztott egyszerű költői tárgy lesz, mint minden más, ami ér­zéseinkben, tudatunkban álljuhan? Vagy még­sem ? Magukban a kérdésekben a válasz. Mert tragikus szorítással, minden fintor és érzelmi visszavonás nélkül ez a szólam is megtalálható a kötet versei között. Nemcsak a lírai beszámoló oldott közvetlenségével, mint a Szívroham után strófáiban. De kissé sze­mérmes rejtegetéssel, harmadik személybe áttett közvetettséggel is. Miként a Zuhanó soraiban érzékelhető. Ilyen az indítása: „Rá­­fagy a verejték. Vacog. / Homlokán jégcsa­pok. / Zuhantában úgy alszik el, / markával ejtőernyőt görcsöl." S így zárul a vers: „Föl­det ér-e vagy már csapódik / sziklához? s lesz, ki megleli / roncsai közt a le nem írt / megfejthetetlen szavakat — / szénné vált ver­seit?” Kell-e mondani, hogy milyen modellt szorongat a kezében a költői képzelet? Mégsem a lehetetlenről képzelegtünk — úgy látszik —, amikor az űrhaj­ós jel­ölt poéták so­rába javasoltuk Zelk Zoltánt. Közelíti ezt az élménykört látatlanban is. Mert olyan képes­sége van erre, ami a választottak, csoportjá­ban is ritka és különleges. A lírai hírvivő mindent újjáélesztő szenvedélye. Amely ké­pességével a már eresztékeiben megrendülni látszott életművét is újjávarázsolta, annak idején új költői dimenziók érvényességi kö­rébe vonta. S amellyel élmény vagy képzelet nyomán oly hitelesen idézi meg a kórházi lé­tet vagy a Szántó Piroska képein burjánzó kertet. Élete kapott pofonait, vagy az égő ház vízióját. Ady végső négy évének sűrített ér­telmét vagy Déry Tibor állandóan nyitva ma­radó ablakát. S Nagy Lászlót, akinek az „arca is a költészeté”. Hol sorsot oldó, hol sorsot röptető Zelk Zol­tán poézise, verseskönyve. „Kezében egy szál verssel” képes lenne magát átvágni az űrön és a földön. A­­halálon és az életen. (Szép­­irodalmi) KOCZKAS SÁNDOR – Vészi Endre: Farsangi király H­agyd már ezt a magadba-utazást! / ne hívd elő a régi arcokat / az éjszaka csapkodó rongyai alól” / — biztatja ma­gát Vészi Endre Az éjszaka utasának című versében. Ám fölös­ mihaszna ez az önáltató biztatgatás, s hiába a félelem is (Ne menj tovább! mert látomásaid lesznek nappal is) , a költő folytatja a magába­ utazást, a gyermek- és ifjúkori tájak felkeresését, válto­zatlan kényszernek engedve hívja elő a régi arcokat, apró tárgyakat, hogy ottmaradjanak „az örök retinán”. „Érzem a folytonosságot” — vallja másik új versében, s valóban ez az érzett és vállalt folytonosság érhető tetten Farsangi király cí­mű, új verseskötetében is; ez ad kulcsot ah­hoz, hogy az elsődlegesen életrajzi foganta­­tású, alanyi költészet egészének részeiként, to­vábbi teljesedéseként lássuk-olvassuk új ver­seit. Nemrégiben — még a Farsangi király meg­jelenése előtt — interjút készítettem Vészi 26

Next