Kritika 8. (1979)

1979 / 11. szám - Bécsy Ágnes: Bori Imre: Krúdy Gyula - Pálmai Kálmán: Szávai János: Az önéletírás

31 Bori Imre: Krndy Gyula A Krúdy-centenáriumra megjelent írá­sokban körvonalazódott egy felismerés: az, hogy az író értékelésének jellege módosításra szorul, az elsődlegesen összeha­sonlításokkal ítélő (néha apriorisztikus) meg­közelítéstől eltérve nagyobb hangsúlyt igé­nyel az elemző, valóságba illesztő mozzanat. Sokáig előnytelenül hatott az olykor szélső­ségekre hajló „helyiérték kijelölés” a Móricz kontra Proust—Joyce koordinátarendszerben. A móriczi valóságérzékelés és írói módszer nevében élveteg operettszépségekbe szám­űzött szerző képe éppúgy egy helyi értéket von kétségbe, ahogy a formai jegyek tetsze­tős (cél szerint elcsúsztatott) egyezésével „proustizált” européeré. Ha ez a végletesség így nem kapott is szót a tudományban, be­sugárzása érződött. Bori Imre tanulmánya a teljes életmű meg­közelítése kíván lenni — ami a kis terjedel­met (s az évforduló határidő­ természetét) te­kintve merész vállalkozás. Érződik rajta váz­latosság, a célratörő gondolatvezetés bizony­talansága; a kifejtést egy gazdag olvasói ér­zékenység asszociatív villanásai csipkézik, a fogalmi-terminológiai világosságot sűrűn he­lyettesíti intuícióban bízó idézethalmaz; első pillantásra esetlegesnek tetsző a kiemelten tárgyalt és a meg sem említett művek meg­választása. Ezek miatt halványabb kontúrral sejlik csak a hatalmas anyagot átfogó, ren­dező szempont és kifejtésének íve. De a szempont és alkalmazása maga is felelős a pályakép meggyőző bemutatásának hiányaiért. A könyv az életművön végigfutó alkotói fejlődéslogika áttekintése a folyamat csomó­pontjainak behatóbb vizsgálatával. A pálya­felfogás két etapra bontja Krúdy életművét: a társadalmi ismeretek, életanyag és valóság­­tudat birtokbavétele, mintegy a posztuláció az első, és­ a birtokolt életanyag művészi meg­szervezésének, az adekvát forma és technika kikísérletezésének szakasza a következő. Előbbi a század első éveiben (a nyíri és sze­­pességi témakör novelláiban, kisregényeiben, illetve az Aranybányá­ban) lezárul, és a Szindbádot megteremtő 1913 előtti novelakí­­sérleteknek, majd a postakocsi-regényekkel a nagyepikai forma útkeresésének adja át he­lyét. Eszerint a tízes évek elejétől az életmű egyenlő lenne a kísérletezés, formaújítás fo­lyamatával; a novellák és kisregények mint­egy előtanulmányként kapcsolódnának a be­tetőző szándékú regényekhez.­­ A séma igen vitathatóan alkalmazódik a teljes életműre, az elemzések nemegyszer céljuk ellenkezőjét érik el: a művekből fakadó logika bizonyítá­sa helyett a művekre diktált logika merev­ségét sejtetik. A Napraforgóval (1917) záruló rész után kapkodóvá, els­őszi­óvá lesz a rész­letekbe vesző érvelés; a gide-i művészre­gényként (!) tárgyalt Hét bagolynál a bizo­nyítás jócskán erőszakolt — majd úgyszól­ván megszűnik: az utolsó évtized művei va­lósággal kapitulációra kényszerítik a fenti pályajellemzést. Bori Imre méltán hivatkozik e művek elhanyagoltságára, ám az általa is alig érintett, történelmi és riportregényeket, gyilkos szatírákat termő „tárgyias” korszak nála is inkább ellaposodásnak, nem érett be­fejezésnek hat. (Jellemzően a még „legtelje­sebb” elemzés, a Mohácsé, a gondolatmenet egységét biztosítandó, mellékes kérdéseket ál­lít középpontjába, s határozottan kikerüli a lényegi, ,új problémákat.) A kései Krúdy te­hát „nem igazi” Krúdy marad, amint a köz­­tudatban úgy is él. Pedig egész jelentőségé­nek feltárásában végre méltó helyükre vár­nak ezek, az író körüli polémiák számára „ér­dektelen” művek, éppen az avantgarde esz­­téticizmus alkotói kliséjével megközelíthetet­len valóságkritikus autentikusságuk okán. Annak magyarázata, hogy Bori Imre köny­ve sem tud egészében meggyőző, teljes pálya­képet adni, a korábbi Krúdy-felfogásához való polemizáló-alkalmazkodó kapcsolódásában rejlik. Bizonyos mértékig kénytelen az eddig legtöbbet tárgyalt, s a megítélés alapjaként az egész életművel azonosulni hajlamos pá­lyaszakaszt (a tízes éveket s közvetlen előz­ményeit) állítani érdeklődése homlokterébe. Az itt — tartalmasan konkretizált és finomí­tott — ideiglenesen érvényes alkotáslogika aztán ebből a gyújtópontból terjed ki elvont­­tá merevült elviként a pálya egészére (átsu­gározva rá a korszak értékelését is). Ebben az általánosításban a hagyományos beidegzett­­ség hatását annyiban is ott érezni, amennyi­ben — öntudatlanul akár — a prousti—joyce-i klisé vetül rá: a század első harmadának nyugati avantgarde-jából ismert „tudatos újí­tó”, laboratóriumi művész sémája (mely bi­zonyos mértékig a modernség és érték kétes kritériumává rögzült).­­ Az érdemi vizsgá­lat szűkítettségének viszont megvan az az előnye másfelől, hogy legalább a tízes éveket illetően új, meggyőző és igen inspiratív meg­állapításokat kapunk. A Szindbád-novellákban és a postakocsi­­regényekben kirajzolódó világ látszat­­valóság-valószínűtl­enség problémájának vizsgálatával jut figyelemre méltó szempon­tokhoz a tanulmány írója. A kor történeti valóságának és a művek szemléleti-módszer­beli sajátosságainak indokolt kapcsolatát itt nem formális következtetések magyarázzák; az életvitelbe és életérzésbe átszűrődő ambi­valencia közegén keresztül ér el a sajátos írói valóságérzékelés természetének megérté­séhez, melyből az elbeszélői póz s annak esz­tétikai következményei levezethetők. A krú­­dys „szépségek” máza mögött a „Pest egy nagy bordélyház” metafora valóságát kere­si, s a Monarchia kísérleti látszatvalóságát, rafinériába burkolt brutalitását, a minden más, mint ami, tótágasát találja, ebben leli indokát az ábrázolás irónikus-l­eleplező alap­­mechanizmusának, mely „a valóságot hang­súlyozva tagadja a valószínűség elvét”. Több lényeget érintő észrevétele (mint a hiányál­lapot patologikus és kísérteties vitalitásként, eszményítettségként való jelentkezéséről mondottak) mellett három konkrét elemző szempontból kell kiemelten szólni. A Krúdy­­effektusnak nevezett jelenség a legfontosabb talán. A mű összhatásába mélyen beépülő lí­rai szövegháttér szerepéről van szó. Krúdy­­nál ez a nem közvetlen epikus funkciójú ré­teg veszi föl azokat a képhatású, expresszív allúziókat és valóságelemeket, melyek a köz­vetlen jelentést­­hordozni látszó epikus ösz­­szefüggésekhez mintegy ironikus metakom­munikációként, leleplező erővel kapcsolód­nak. Nem részleges, hanem teljes műveket átszövő módszeres megoldásról lévén szó, vizsgálatuk az érdemi elemzésben (a műje­lentés fölfejtésében is) elengedhetetlen. Ugyancsak szélesebb összefüggéseket (így az azonosulást) illető gondolat az alakmás­ kér­désben az írói alteregóként való értelmezés egyszerűsítő sablonján történt túllépés. Ki­tűnik, hogy az alakmás voltaképpen az élet­hiányban szenvedő, passzív lelki szenzációk­ba menekült hős vitalitás-ábránddal teli vágyképe, akit mintegy önmaga helyett küld a csak így elérhető valóságba — aminek al­pári életvesztettségéről hoz hírt A kudarcra kárhoztatott alakmás így a látszat-valóság le­leplező­je, a hős és a társadalom együttes íté­­lője lesz. Szorosan hozzá kapcsolódik a tárgy­egyén problémaköre: az identitás- és valóság­­­ves­ztést „kívülről”, a forma-látszatvilág felől megragadó bábfigura-motívumok meggyőző elemzése. A tanulmány a fenti, igen jól alkalmazha­tó szempontokkal s néhány még kevésbé ki­fejtett, szintén bővebb kidolgozást érdemlő észrevételével az író megközelítéséhez adek­vát új eszközöket ad; a tízes éveket megvi­lágító elemzéseivel pedig példás módszert és szemléletet. Ábrázolt világ és ábrázoló mód­szer, írói „tartalom” és „forma” természetét az eddiginél­ meggyőzőbb összefüggésbe állít­va — kimondatlanul — jelezni tudja a kor­szaknak azt a világirodalmi hátországát, mely az összehasonlítást is a megértés termékeny eszközévé fordíthatja: a széthulló Monarchia végítélet-irodalma ez, Musil, Kraus, Broch, Kafka, Krleza műveinek oly különböző fel­szín alatt is rokon valóságképe és látásmód­ja. — Ezért tarthatjuk — a hiányaiban rejlő figyelmeztetést sem feledve — Bori Imre könyvét a Krúdy-kutatás megújulását pozi­tívan segítő munkának. (Fórum) BÉCSY ÁGNES Szávai János: Az önéletírás H­iányt pótló könyv a Szávai Jánosé, amely a műfajt jelölő legegyetemesebb megfo­galmazásban, az önéletírás tágabb­ kere­tei között vizsgálja az első személyben írt, s az íróval valóban megtörtént eseményekkel foglalkozó, szubjektív indítékú írástípusokat, az önéletrajzokat, naplókat, krónikákat, me­moárokat írók, tudósok, művészek, politiku­sok, nagy életet megélt emberek változatos, önelemző, emlékező műveit. Hiányt pótló a könyv, hiszen ezek az írástípusok nemcsak el­szaporodtak, de divatba is jöttek napjaink­ban, vonzást gyakorolva az olvasókra is. Eb­ben a vonzásban, érdeklődésben persze külön­böző igények, ízlésváltozatok, érdeklődési szférák keverednek. Az érdeklődők vegyesebb műveltségű széles köre gyakran valami kü­lönlegeset sejt bennük, intimitásokra, rejtett kapcsolatokra kíváncsi. Hogy hazai példánál maradjunk, Széchenyi István Naplójának megjelenése viharos érdeklődést keltett ép­pen azért, mert különlegeset, szokatlant vár­tak tőle, alighanem mást, mint amit kaptak. Titkok felfedését várták, már-már valaminő suttogva továbbadható szenzációt. Pedig ez a napló egy kivételesen nagy formátumú sze­mélyiség napról napra kibontakozó belső drá­májának, összeomlásának rajza, amelyet iga­zán érteni csak a kor bonyolult politikai és szellemi viszonyainak, történelem és történel­mi személyiség valamelyes ismeretének birto­kában lehet. Ezért szükséges — többek közt —, hogy rend legyen az önéletrajz-műfaj kö­rül, s Szávai János könyve elsősorban e rend létrejöttéhez kíván hozzájárulni. A szerző filológiai hitellel, közérthető, vilá­gos értekező stílusban tárja fel az önéletírás kialakulásának útjait, a műfaj gyakran egy­másba átjátszó változatait. A fordulatos, nagy­ívű életpályákra való visszaemlékezés termé­szetes emberi igényekből fakad, s a megszü­lető mű az eseteik többségében igazi irodalom. Szávai sokrétű példa- és dokumentációs anya­gában a francia irodalom játssza a főszerepet, de utalásai, kapcsola­tkeresései, a műfajon be­lüli értő tájékoztatásai — más irodalmakból vett példái mellett — ahol csak lehetséges — magyar megfelelőkre, rokon típusokra is ki­térnek. Az önéletírást, mint a szépirodalom­hoz, közelebbről a regényhez a legtöbb szál­lal kötődő típust történeti alakulásában mu­tatja be a szerző, a meghatározó, hagyományt teremtő művekre, vonulatokra helyezve a fő hangsúlyt. Az önéletírás bensőségesebb, lá­­gyabb változata az ömeletrajz, megszerkesz­tettsége, formálása okán áll legközelebb az írói megnyilatkozáshoz. E történeti áttekintés­ben előbb Szent Ágoston Vallomások című híres művét elemzi, amely Babits Mihály sze­rint „az első belülről látott lélekrajz az iro­dalomban”. S a nagy példa nagy folytatásait is bemutatja, Marx tétele alapján vizsgálva a személyiség lényegi jegyeit. Eszerint a sze­mélyiség társadalmi termék és társadalmi jel­legű, mert az emberfogalom változásai a gaz­dasági alap fejlődésével vannak összefüggés­ben. Ilyen megközelítésben szól a reneszánsz híres önéletí­ró­járól, Benvenuto Celliniről, majd a XVIII. században, a felvilágosodás év­tizedeiben, új utakon új életre kelő önélet­rajzokról, főként Montaigne Esszéiről, ame­lyekben Montaigne „a napból napba, percből perébe átfolyó emberidőt” igyekezett megra­gadni és ábrázolni a kor ellentmondásait hor­dozó és kifejező egyéniséget szólaltatva meg írásában. Külön jelentős fejezet a műfaj tör­ténetében a Szávaitól árnyaltan, avatottan, nagy hozzáértéssel elemzett Rousseau, akinek a romantikától ihletett vallomásai forduló­pontot, új kezdetet jelentenek az önéletrajz történetében. Ő tudatosítja e műfajban elő­ször a történeti szemléletet, ő ismeri fel első­ként azt a tényt, amelynek igazát nem egy későbbi önéletírás teszi vitathatatlanná, hogy a gyermekkor meghatározó erejű az em­ber életében, fejlődésében, formálódásában. Újabb stáció az önéletírás történeti útján Goethe Költészet és valóság című, életének első 25 évét a valóság objektív síkján meg­jelenítő műve. Goethe tudatosan emeli az ön- KRITIKA

Next