Kritika 8. (1979)

1979 /3. szám - Maróti Lajos: Einstein-változatok

13 Einstein-változatok Albert Einstein kerek száz évvel ezelőtt, 1879. március 14-én született Ulm­ban. A cen­tenárium nyilvánvalóan világszerte a meg­emlékezések légióit fogja rázúdítani a sajtó és telekommunikáció megannyi csatornájá­nak kiszolgáltatott emberiségre — és így van ez rendjén. Nem mintha Einstein emlékének és alakjának ébren tartásához kerek évfor­dulókra lenne szükség: naponta hányan és hányszor kimondják-leírják a nevét (még ha nem is mondják ki vagy le se írják) kutató­laboratóriumokban és egyetemi előadóter­mekben, fizikakönyvekben és szakfolyóira­tokban ... Az Einstein-mítosz De nemcsak ott. És ez a „nemcsak ott” is megérdemel némi figyelmet... Hogy ezzel kezdem, ebbe kétségkívül belejátszik a fé­lelem: néhány gépelt oldalon én aligha tud­nám „közérthetően elmagyarázni” a relativi­tást. Korabeli humoreszk: Jómódú Polgár délebédkor — míg a cseléd föltálalja a le­vest — az evőeszközzel elmagyarázza ámuló nejének s családjának az időkontrakciót... Ezt a humoreszket még kisdiák koromban olvastam, s nagyon megragadt bennem, ha­bár ma már nem tudom felidézni, hol olvas­tam, kitől való (sajátos groteszksége, intel­lektuális fintora leginkább Karinthy Frigyes­re vallott), hogy nem nyomozok utána, an­nak oka, hogy most csak a tény miatt idézem föl: a tízes-húszas években Einstein és a re­lativitás már humoreszk téma (is) volt... És ezenkívül még sokféle (nem tudományos) egyébnek is a témája, az akkori gimnáziumi évkönyv-dolgozatoktól a kabarétréfáig, és tovább, azóta is, fölfelé az irodalmi műfajok hierarchialétráján. Albert Einstein bevonult a szépirodalomba s annak minden műfajába, a lírába, filmnovellába, drámába, Aldous Huxleyig és Dürrenmattig és tovább — és nem (vagy nem csak) a maga életrajzi tör­ténetiségében. Ahol megjelenik, a színpadon vagy az írásmű megvilágította képzelet vetítő­­vásznán, ez a lobogó fehér sörényű fej töb­bet jelent önmagánál. Jelképpé vált, szimbo­lizál valamit. Értelem és/vagy/ esztelenség; hit és/vagy/ tudás; emberség vagy emberte­lenség; lét vagy megsemmisülés... Nem tudni pontosan. De valami nagyon lényeges és jellegzetesen századunkbeli alternatíva szimbóluma. Mindenesetre értjük a jelenté­sét. És ezzel Albert Einstein alakja a reális­­történetiből a mítosz­­ba lépett át. És mivel a sors hosszú élettel ajándékozta meg az egy­kori ulm­i újszülöttet (1955-ben halt meg), talán mondhatjuk így is: még életében ön­maga mítoszává vált. Szokatlan sors egy fizikus számára. De miért épp Einstein? Hogy egy fizikus lett korunk mitikus alak­ja, az persze nem a Fizikusra, inkább ránk jellemző (megvallom viszont, engem épp ezért foglalkoztat az „Einstein-mitológia”). Száza­dunk bennlakói — túlságosan elfoglalva a válságokkal és világháborúkkal, éhezésekkel és forradalmakkal — nemigen értek rá oda­figyelni: a színfalak mögött a „felépítmény” egy része sajátos burjánzásnak indult. Így sokkhatásként ért, amikor ráébredtünk: a tu­domány immár életünk egyik alapvető meg­határozója, s ha nem lenne, holnapra éhen­­halnánk és megfagynánk; azzal viszont, hogy ilyen súllyal van jelen, a permanens létve­szély állapotába jutottunk. Az ismeretlen és csak a beavatottak számára érthető tudo­mány ily feltételek között éppoly szükség­szerűen alakul mítosztárggyá és mítoszte­­remtővé, ahogy anno a mennydörgés bar­langlakó őseinknek. De miért épp Einstein? Ha már a tudomá­nyokból kell szimbólum a századnak, persze a fizika (legalábbis máig­­ húsz-harminc év múlva talán inkább egy biológust keresné­nek) , s ha már fizikus, akkor nyilván a kivé­teles összegezők, a nagy egységben­ látók va­lamelyike. Csakhogy míg az ilyen alkatú fizi­kusok felbukkanására átlagosan száz éveket kell várni (Galilei, Newton, Maxwell voltak ilyenek), addig a természet valamiféle csodája folytán századunk első felében szinte egy­mást taszigálták. Miért ne válhatott volna korjelképpé a pre-einsteini korból mondjuk Max Planck, vagy az Einstein utániból Heisenberg? Vagy akit kivételes tudományos szerepe szinte predesztinál erre, Niels Bohr, aki a modern atomfizika legnagyobb ívét fog­ta át jelenlétével s ráadásul személyese­n is ott volt az atombomba bölcsőjénél Los Ala­­mosban? Miért, hogy mégis Einstein, egy lát­szólag „életidegen” elmélet megalkotója? Részben — gyanakszom — félreértések folytán. A relativitáselmélet már a nevével arra csábít, hogy a kívülálló a bölcseleti re­lativizmus vagy a mindennapi élet viszony­lagosságainak valamiféle filozófiáját sejtse mögötte. Miközben pedig a tér- és időfel­fogás alapvető­ revíziójáról van szó, de en­nek kapcsán a speciális relativitás — amely Einstein „népszerűségét” megalapozta a tu­dományon kívül is — olyan fogalmakat is átértékel, amelyekkel kapcsolatban a min­dennapos élmények valóban vitathatatlannak tűnnek. Például az egyidejűség. Egy „anti­­relativista” annak idején különleges kísér­leti szerkezetet agyajt ki (persze csak elmé­letben) annak eldöntésére, hogy a valóság­­ban két esemény egyidejűsége relatívnak vagy abszolútnak bizonyul-e?; továbbá a szerkezetet egy bombával javasolta összeköt­ni, ez utóbbit ülőhelyül Einstein számára; ha az egyidejűség valóban „relatív”, a bomba nem robban, ha viszont a valóságban... A tudományos körökből a mit sem értő nagyközönség körébe átgyűrűző s nemrit­kán személyeskedő viták, a gúnyolódás és a humorizálás — igen, ez lehetett az Ein­stein-mítosz előszobája. A fordulatot azon­ban (túl azon az ugyancsak nagy közönség­­visszhangot keltő tudományos tényen, hogy 1919-ben a csillagászok igazolták az általá­nos relativitás nagy felismerését: a fény pá­lyája a nagy égitestek gravitációs terében „meggörbül”) mégiscsak az atomenergia-fel­szabadítás hozta­, a maga első drasztikus for­májában. Amit valamiképpen ugyancsak Ein­stein nevével kapcsol össze a köztudat. Rész­ben joggal, részben félreértésből — ponto­san úgy, ahogy a mítoszteremtéshez alkal­mas. Közismert, hogy az Einstein (és az újkori fizika) életében oly jelentőségteljes 1905-ös esztendő egyik kis szakközleménye az Anna­len der Physikben valóban fölvetette (első­ként) a kérdést: „Függ-e a test tehetetlen­sége energiatartalmától”? A közleményt Ein­stein írta alá, s igennel felelt a kérdésre, amivel kimondotta a tömeg és az energia egyenértékűségét. De ennyit, és nem többet (a cikkben még a ma már közkeletű E­­ m0 ■ c2 kifejezés sem szerepel — ezt így Planck írta le elsőnek). És a 930-as évek végéig nem akadt fizikus, akinek akár a leg­­hagymázasabb álmában fölbukkant volna az uránhasadásból származó gomba­felhő ... Mindemellett ez az 1905-ös Einstein-cikk egy igen érdekes mondattal végződik: „Nem ki­zárt eset, hogy olyan testeken, amelyek energiatartalma nagymértékben változó (pél­dául a rádiumsókon) sikerül majd az elmé­let helyességét bebizonyítani.” Meghökkentő mondat, nemde? ha 1945 után olvassuk... Meghökkentő, még ha tudjuk is, hogy ez és így 1905-ben legföljebb ha kósza ötlet volt csupán. Vagy mégis megsejtett volna vala­mit a jövőből? Egy biztos: amikor harmincöt évvel később sor került a tömeg-energia egyenértékűség gyakorlati igazolásának meg­valósítására (s épp „rádiumsók” feldolgo­zásával), az egykori felfedező ettől távol­maradt: miközben a nyugati félteke minden valamirevaló fizikusa Los Alamosban nyüzs­­gött, ő tisztes távolban az egyenleteivel bí­belődött. Nem vett részt az atomkalandban. Nem vett részt — csak éppen ő indította el: az amerikai elnökhöz írott közismert levele nélkül Los Alamos nem jött volna létre. Vagy csak később, másképpen — a bomba később készült volna el, esetleg túl későn ahhoz, hogy 1945 augusztusában felrobbanjon egy japán város fölött... Ez a levél — bár má­sok biztatására született — átgondolt és kon­zekvens lépés volt, a tudomány nyílt beavat­kozása a nagypolitikába: meg kell előzni Hit­lert; s mint ilyen, szükségszerű folyománya annak az engesztelhetetlenségnek, amellyel Einstein mindennemű fasizmussal szemben mindenkor nyilvánvalóan föllépett: ez volt az egyetlen háború, amelyben — a szavak és eszmék fegyverével — személyesen is részt vett. Különben a világ legszelídebb embere volt, meggyőződéses pacifista, naiv utópista, szíve szerint a világítótorony-kezelők magá­nyának kedvelője­­teljes komolysággal java­solta, hogy a hitleráj elől Amerikába me­nekült fizikusoknak adjanak toronyőri állá­sokat — ott senki sem zavarja őket a gon­dolkodásban), nem ment el Los Alamosba sem, és nyilván nem azért, mert nem en­gedték volna oda. De azt a levelet, azt mégis­csak ő írta meg az Elnöknek... Talán nem is olyan véletlen, hogy a XX. század mitológiája őt választotta Prométeu­­szának. Einstein-olvasmányok Az évforduló alkalom arra, hogy elővegyük Einstein írásait — magam is ezt teszem (pár éve két vékony kötetnyi magyarul is hozzá­férhető). Ez az igazi ,,szellemidézés”. Az olvasás mindenekelőtt a klasszikus al­kotásokkal való újratalálkozás élményét kí­nálja. Csak éppen a műfaj: fizika. Einstein szakcikkei természetszerűen nem tárgyi vo­natkozásban nyújtanak újat a mai olvasó­nak: közölnivalójukat, gondolatmenetüket is­kolai tananyagként ismertük meg és tanul­tuk, vizsgáztunk belőlük. És mégis, ezek az olykor háromnegyed százados írások nyújta­nak valami lényeges többletet. A fizikatörté­netről is, meg alkotójukról is — a fizika mellé. Talán épp azzal, hogy még nincs meg bennük az egyetemi tananyaggá vált doktrína lekerekítettsége, végérvényessége, ezzel szem­ben bennük lüktet a frissen született gon­dolat izgalma,­­hellyel-közzel az alkotó belső kétségei, az önmaga teremtette újdonság lát­tán támadt bizonytalansága. „A Nap mellett elhaladó fénysugár tehát .. . 0,83 ívmásod- KRITIKA

Next