Kritika 10. (1981)

1981 / 6. szám - Ablak - Rónay László: Búcsú Zelk Zoltántól

ABLAK Nemzetiség és népességalakulás A népességnövekedés kérdéskörének vizs­gálatakor nem hagyhatók figyelmen kívül a nemzetiségek sajátos demográfiai problémái sem. Semlyén István Hétmilliárd lélek (Bu­karest, 1980.) című, a népességnövekedés glo­bális és helyi gondjaira egyaránt figyelő könyvéről elemző ismertetés jelent meg a kolozsvári Korunk hasábjain. Ennek a recen­ziónak a legfontosabb passzusait ismertetjük. „Semlyén István foglalkozik könyvében Ro­mánia népességének alakulásával. Érdemes adatai közül a legjellemzőbbeket kiragadni. A nálunk végzett két utóbbi népszámlálás között eltelt 11 év alatt az ország népe közel 2,5 millió fővel gyarapodott, ami 1,1 százalé­kos átlagos növekedés. Eszerint Románia a népességgyarapodást illetően Európában az emelkedő országok közé tartozik. Érdekes, hogy az ország három legszaporább megyéje Vaslui, Iasi és Botosai. A történelmi ország­részek között Moldva népessége a legszapo­rább. Feltűnően alacsony a születések száma Arad, Temesvár és Krassó-Szörény megyében. A Romániában élő nemzetiségek számának gyarapodása lassú. Az 1977. évi népszámlálás előzetes adatai szerint a romániai nemzeti­ségek száma 2 557 695 lélek, az ország lakos­ságának 11,9 százaléka. A magyarság lélek­­­száma 11 esztendő alatt mindössze 87 000 fő­vel nőtt, viszonyszámokkal kifejezve, az or­szág 12,9 százalékos gyarapodásával szemben a magyar nemzetiség gyarapodása csak 5,4 százalékos volt. Semlyén István számításai szerint a 11 év alatt „a magyar nemzetiségű családokban világra hozott újszülöttek hozzá­vetőleges száma ezek szerint 336 000 volt, ami a két népszámlálás végeredményének közép­­arányosához viszonyítva 18,36 ezreléknek fe­lel meg, szemben az országos 20,8 ezrelékes, az erdélyi 20,3 ezrelékes és a körösvidéki— máramarosi 19,5 ezrelékes átlaggal”. [...] Semlyén István megkísérli a lemaradás okainak összefoglalását. Az okokról átfogó képet nem tud nyújtani, mert e területen módszeres, interdiszciplináris kutatómunkára volna még szükség. A lemaradás magyaráza­tát — szerinte — „a magyar nemzetiség [...] termékenységi magatartásában kell keres­nünk" (202.), továbbá az interetnikus házas­ságokban, valamint a Városiasodással együtt­járó életmódváltozásiban és a hagyományok megváltozásában. Figyelemre méltó adat: a nemzetiségi város—falu arány 52,8—47,2, a városokban és a peremközségekben élő ma­gyarok száma meghaladja a 900 000 főt. Általános tapasztalat, hogy a termékenység rendszerint akkor kezd csökkenni, amikor a népesség 60—70 százaléka városlakó lesz, s a férfi munkaerő mintegy négyötöde nem a mezőgazdaságban dolgozik. A romániai ma­gyarság, és a többi nemzetiség is, e felé tart. Ezek a magyarázatok, tapasztalatok nem adnak a népesség lassú növekedésére kielé­gítő választ. Semlyén István is ezért sürgeti a rendszeres kutatómunka megindítását. [...] A csökkenő vagy a stagnáló lélekszám nem elkerülhetetlen velejárója a nemzeti és a nem­zetiségi együttélésnek. Az észak-amerikai né­ger kisebbség gyorsabban szaporodik a fehér bőrű többségnél, a jugoszláviai albánok szá­ma gyorsabban nő, mint a szerbeké, horvá­­toké, szlovéneké; a Szovjetunió ázsiai köz­társaságaiban élő kirgiz, üzbég, tadzsik, türk­­mén nők kétszer olyan termékenyek, mint az orosz asszonyok. Ez utóbbi helyzetkép nem szorítkozik kizárólag a Szovjetunió köztár­saságaira, a világ más területein is kimutat­ható ilyen tendencia. [.. ] A felsorolt példák különböző életmódú és­­ kultúrájú népekről tudósítanak. Alapos elem­zésre szorulnak mindegyik nemzet életmódjá­nak és társadalmi körülményeinek összete­vői. ...] (Fábián Ernő: A népességnövekedés kérdő­jelei. Kérünk, 1981. március.) Ja­udim [­r Búcsú Zelk Zoltántól agyali lény volt. Megejtően kedves, áttetsző tisztaság sugárzott belőle, mint ahogy verseit is ez az áthatolhatóság tette oly népszerűvé. Pályájának egyik legelső kritikusa, Németh László, a „szűk­skálájú, de tiszta zenéjű” ígéretet üdvözölte személyében. Azután, ahogy múltak az évek, lírájának skálája egyre szélesebbé vált, de a zenéje mindvégig a régi maradt, a szólamok szigorú szerkesztési elvek szerint követték benne egymást, s legszebb dallamai akkor szakadtak fel a képzeletbeli partitúrából, ami­kor „pianissimo” szólalt meg. Talán túl is hangsúlyozta olykor esendő emberségét. Ám tudott nagyon kemény és nagyon következetes is lenni. Az érmihály­­falvi kántortanító fia, aki álmatlan éjszaká­kon gyűjtötte műveltségét, s az inaskodás különböző lépcsőfokait járva vált szenvedé­lyes olvasóvá, már 1926-ban, húszesztendős korában összeütközésbe került az államrend­­del: ki is toloncolták Magyarországról, ahová úgy szökött vissza. Forrongó társadalmi el­képzelései magától értetődő módon vezették az avantgarde hazai orgánumaihoz, majd pá­lyatársaihoz hasonlóan ő is arra vágyott, hogy a Nyugat hasábjain következzék be „lovaggá üttetése". De míg legtöbb kortársa aránylag védett társadalmi környezetből lépett az iro­dalomba. Zelk Zoltán maga a legszegényeb­bek közé tartozott, s kenyeres társaihoz vé­gig hű maradt költészetében. Azok közé tartozott, akiknek a felszabadu­lás egzisztenciális értelemben is új korszakot jelentett. Hogy korábban az életnek minő mélyrétegeit ssírta meg, arról elárul egyet­­mást a Tegnap címmel összeválogatott szeszé­lyes és szabálytalan esszéfüzérben. Hogy a költőnek mit is jelentett valójában a törté­nelemnek ez az új korszaka, az kiolvasható verseinek vallomásából. Nem véletlenül lett Zelk Zoltán e periódus egyik vezető lírikusa, pátosza, belső hitele még gyengébb, közhe­­lyesebb sorait is izzással telítette. S mint az egyszerű tiszta lelkű emberek általában, a válságokat is sokkal mélyebben élte át. A sokat emlegetett A hűség és hála énekét így válthatta föl a tépelődő, töprengő kérdés: „Szélfútta levél a világ. — De hol az ág? de ki az ág?" (Felelj, ha vagy!). Életének legnehezebb és legtragikusabb két esztendeje lehetett, amikor 1957-ben és 58- ban börtönbüntetését töltötte. Csak képzelet­ben ülhetett fel a zengő-zúgó lelátóra, nem láthatta a hálószaggató bombagólokat, nem a kávéház mélyvizéből fel-felbukó kedves író­barátokat. Lángok vették körül, a képzelet és a tépelődő önvizsgálat keserű fényei. Ám Zelk Zoltán e tűzből is kimentette hegedű­jét, s „Át főfalon és házakon, — utcákon, tereken, — át városokon, falvakon, — elpor­ladt évtizedeken” ismét kristályos szépséggel szárnyalt föl a régi hang kicsit töprengőb­­ben, keserűbben, de tisztán, hibátlanul. Abban a versében, melyben a Tücsökzene költőjét idézte, azért fohászkodott, bár „ha csak egy percre is visszalebegne a zöld szár­nyain a nyár"! Pedig Zelk Zoltán akkor lett igazán nagy költő, amikor életének őszi évei jöttek, amikor a „bekerített csend” hangjaira kezdett figyelni, midőn lassuló szívverésének dobbanásai „boldog rettegést” keltettek ben­ne, s egyre súlyosbodó betegségei közben lírá­ja új dimenzióba emelkedett. Valóban meg­élte és megtapasztalta az ember „mindennapi halál”-át, de ebből a küzdelemből született új életre a költő. A négy fal „fehér négy­szögében", amikor a valóság helyett egyre erősebben tolultak fel emlékei, megtanult va­lamit, ami csak az igazi tehetségeknek jut osztályrészéül: a fájdalmat és a szenvedést úgy tudta kifejezni, hogy szamából, aforisz­­tikussá lényegített verseiből erőt meríthet mindenki, akit a kínok próbálnak. Hogyan lehet a gyötrődésekből szépséget csiholni, mint válhatik a kottás képzelet a test kínjai­nak orvoslójává — ezt tanulhatjuk meg Zelk Zoltán utolsó korszakának verseiből. Egy olyan korszakban, amikor a műalkotás egyre bonyolultabbá, a kifejezés egyre szövevénye­sebbé vált, Zelk Zoltán mintha csak azt akar­ta volna elmondani, hogy a költészet leglé­nyege: megragadni a világban azt, ami benne emberi, s a múló idővel dacolva feljegyezni az utókornak okulásut. Az ekkori Zelk Zoltán csak „szép verseket" tudott írni. Az irodalomtörténetírásnak bizo­nyára érdekes és tanulságos feladata lesz ki­mutatnia e költemények hatásának titkát. Bi­zonyos, hogy Zelk Zoltán hasonlíthatatlanul tudott szólni az ember végső dolgairól, még­pedig annak gesztusával, aki belenyugodott a végzet rendelésébe, s ugyanakkor igyekszik kihasználni — mégpedig nemcsak a maga önző érdekében! — minden perc haladékát. S ezekből a percekből teremtette meg a „me­szelt égbolt”-ig ívelő épületet, melynek ormain ugyanaz a zászló lengett büszkén és fensé­gesen, mely Kosztolányi nagy verseiben is a lebírhatatlan élet diadalát hirdette. Naiv volt? Igen, volt költészetében meg­foghatatlan egyszerűség, gyermekes természe­tesség. Nosztalgikus költő volt? Az is, hiszen könnyes derűvel idézte fel gyermeksége soha meg nem élt jobbik lehetőségeit éppen úgy, mint a zuglói tájat, vagy utolsó otthonának tárgyi környezetét. De mintha mindezzel csak arra akart volna figyelmeztetni, hogy az em­ber, ha igazán ember, sosem idegenedhetik el a világtól, mely mindenütt az ő keze nyomát őrzi. fl| Minden versünk töredék és minden ver­tigu­sünk életmű — írta a Töredék és­­ Iff­ú életműben. S ugyanitt az utókort „elborult emlékezetű"-nek mondja. Meglehet, az utókor gyakran érdemtelenül felejt. De nem nehéz megjósolni, hogy Zelk Zoltán költészete nőni fog az időben, mert benne nemcsak a „harangozó lombok" csodá­latos dallamát halljuk, hanem korunk tiszta, mély emberi hitvallását is. RÓNAY LÁSZLÓ A 2

Next