Kritika 14. (1985)

1985 / 2. szám - Pásztor Bertalan: Gáll István: Éjszakai csöngetés - Simon Zoltán: Somlyó György: Rámpa

Gáli István: Éjszakai csöngetés N­ovellák, rádió- és tévéjátékok, dokumen­tum értékű, múltidéző beszélgetések, posztumusz kötet: kiegészíti-kiteljesíti, árnyaltabbá teszi és lezárja Gáli István élet­művét. Folytatás és megújulási szándék — ezekkel a szavakkal lehetne tömören jellemezni az Éjszakai csöngetést. Folytatása a humanista elkötelezettségnek, a valóságból ellesett, ki­élezett helyzetek epizálásának, az öntörvényű egyéni sorsok megformálásának. Elkötelezett­sége a — Vaskort idéző — határom éves rák­ban rejtett és összetett, alakteremtő képzeletét nem az ideológia kormányozza, ha­nem az élet mozgásának törvényszerűsége. Konkrétabban fogalmazva: az Olasz című no­vellájának központi figurája könnyelmű és szeszélyes. Eletetve: az „okos ember ésszel él” ..., „ma így, holnap úgy, ügyesen.” Felfo­gása szerint ilyen a szabad ember. Ez azon­ban csak a látszat, a lényeg: ez a dörzsölt fickó az egoizmus rabja. Az író (egy másik novellában) tudatosan vallja: az „önző ösztö­nök ravasz csapdába ejtik az embert”. Az Olasz már benne van a csapdában, és jól ér­zi magát benne, sőt, csak ebben érzi jól ma­gát. S még ideológiát is teremt „szabad” lé­tének igazolására, amely — belülről — elfe­di a rácsot. Kívülről viszont az író remekül láttatja a mögötte rejtező egoizmust is. Gáli István tárgyilagos, de nem közömbös az egoista mentalitással szemben, ábrázolja azt is, hogy a gátlástalanná fajult önzés em­beri-családi kapcsolatokat szakít szét, s végső fokon önpusztító erővé válik. A kisember gondolkodásának ösztönössége bonyolultabb formában tükröződik A két földmérő című novellában. A határőr csak a jelenségre, a látszatra figyel, s ennek alapján ítéli meg a földmérőket. Azt gyanúsítja ha­tárátlépési szándékkal, aki makulátlan, ugyan­akkor megbízhatónak minősíti azt, aki szere­pet játszik, aki „jó” hazafi. A látszat azon­ban — az elbeszélés végén — önmaga ellen­tétébe csap át, s a határőr kénytelen átérté­kelni spontaneitáson alapuló emberismeretét. Az ember tehát nem egészen olyan, mint amilyennek mutatja magát, s a látszat elfedd, olykor megtéveszti az életet spontán módon szemlélő kisembereket. Olyan törvényszerű­ség ez, amely az emberi kapcsolatoknak nem­csak a mikrovilágában volt jelen, hanem az ötvenes évek makrovilágában is. Az a korszak, amelyben ezek a novellák íródtak, lezárult. Gáli István tudta, hogy a folytatás a változtatás. Megújulási szándékát jelzik azok az elbeszélések, amelyekben az írói elkötelezettség nyíltan és tudatosan nyil­vánul meg. A Budapest fürdővárosban pél­dául nem történetet beszél el, hőse viasko­dik a láthatatlan ellenféllel, a szálloda igaz­gatójával. A sok bántás, sértés és ostobaság miatt elönti a „fekete indulat”. Mindenkire dühös, aki „el akar tőlünk venni valamit, amit mi hoztunk létre, önmagunknak és az országnak” ..., „aki­­kirekeszt, aki feudumot hasít ki a közösből.” Jogos ez a felháborodás, ez a szenvedélyes állásfoglalás az önzés mai megnyilvánulásaival szemben ? Társadalmi as­pektusból feltétlenül. Művészi ábrázolása vi­szont vitatható. Az epikai objektivitás mel­lett azonban nem egy klasszikus író alkal­mazta az agitatív erejű elbeszélés szubjektív formáját is. Akár az objektív, akár a szubjektív hang­vételű novellákat vizsgáljuk, Gáli István el­beszélő művészete roppant gazdag. Ennek részletes ismertetésére itt nincs terünk, ezért írásművészetének nyelvi-formai sajátosságai közül csak két jelenségre hívjuk fel a figyel­met. Az egyik: a dialógusok sokféle változa­ta. Az egy-két szóból álló, egymást kiegészítő mondatok, félmondatok felgyorsítják a rend­kívüli eseményeket, a szóharcok pedig fokoz­zák a drámai feszültséget. A monotónia vi­szont visszafogja a dialógus lendületét, mint A Halál Pesten című művében. E novellá­ban konokul ismétlődik: „Én vagyok a Halál”. A hozzá kapcsolódó ismeretgazdagító monda­tok — a monotónia ellenpontjaként — intel­lektuális feszültséget keltenek. Ezzel egyide­jűleg a kérdő és felkiáltó mondatok, a gya­korta megszakított gondolatok kifejezik a szubjektum érzelmeinek, indulatainak hul­lámzását. A dialógusnak szubjektívebb for­mája a monológszerű tiráda (Budapest fürdő­város). A másik sajátosság: az ember és a természet, az ember és környezetének viszo­nya. A két földmérőben az időjárás ábrázo­lása nyomasztó hangulatú, s ez a cselekmény kibontakoztatásával párhuzamosan — egyre fokozódik. A természetábrázolásnak ez a pri­mőr funkciója, és a másodlagos: a határőr té­vesen ítéli meg a természeti jelenséget, és té­vesen ítéli meg a földmérőket. A természet­­ábrázolás tehát nem pusztán hangulati ténye­ző, szerves része a jellemábrázolásnak, előké­pe a téves ítéletnek, megerősítője az emberi tévedésnek. G­áli rádió- és tévéjátékaiban megújulnak, önálló műformává szerveződnek a no­vellákból ismert cselekvő ember drá­mai konfliktusai. A közelmúlt történelmének viharos eseményeit idézi fel három nemze­dék életútjában, összecsapásaiban (Hárman). E triptichon a munkásmozgalomról, a sztráj­koló bányászokról, a felszabadulásról és a konszolidálódásról szól­ó eszményítés nélkül. Az öreg Magosban becsüljük a nyíltságot, de taszítóan hat ránk kompromisszumokat nem ismerő radikalizmusa, vakmerősége, önbírás­kodása. Fiában éppen azt értékeljük nagyra, hogy rugalmasan tudott alkalmazkodni negy­venöt után a megváltozott körülményekhez, később azonban személyisége feloldódik a kompromisszumokban, s „kikopik az életből”. A Magos család harmadik tagjában éppen ez a drasztikus életszemlélet jelenti a pozitív értékeket, de taszítóan hat a kényszerpályára került fiú tehetetlensége és tehetségtelensége. Mindez érzékletesen és sokoldalúan bontako­zik ki a triptichonban. Ebből a műfajból még két alkotást emelünk ki: A pillangós csempét és az Ákelkürt. Az előbbi végsőkig leegyszerűsített eszközökkel, novellisztikusan készíti elő a döntő pillana­tot, az etikus magatartás próbatételét. Az utóbbi összetetten, rejtettebb eszközökkel fe­jezi ki szellemi életünk torzulásait. Komikum és bujkáló önirónia, látszat és lényeg, szere­lem és féltékenység, sikerek és sikertelensé­gek, múlt, és jelen, párhuzamok és ellentétek, bizarr ötletek és harsány hangok váltakoz­nak a műben. Nem öncélúan, aki áruba bo­csátotta az életét, tehetségét (mint Gass), ki van téve az élet hullámverésének, amely hol játékosan, hol kíméletlenül dobálja egyik hul­lámhegyről a másikra. Az Ákelkor szembenézés is — a múlttal. Gass alakjában a fiatal Gáli István életmoz­zanatai elevenednek meg — (ön)ironikusan. A gúnynak ezt a formáját leginkább a nagy írók engedték meg maguknak. Gáli István kö­zéjük tartozott. (Szépirodalmi) PÁSZTOR BERTALAN KRITIKA Somlyó György: Rámpa A­z „évszázad botránya” óta a rámpa iszonyú képeket idéz. A színpad egy részét jelölő eredeti francia jelentés már alig ismert, a különböző szintű utakat összekötő lejtő, vagy az emelt pályaudvari rakodótér fogalmához viszont rendre egy aktus képe társul: elcsigázott, megfélemlített emberek végtelen sorát látjuk magunk előtt, s egy kezet, mely jobbra vagy balra int, és tudjuk, ez a gesztus is biztos halált vagy a túlélés szikrányi lehetőségét jelenti. Ezt a rámpát, ezt az aktust idézi Somlyó György regénye, pontosabban a szelektálásnak azt a budapesti változatát, ami megelőzte a vég­leges ítéletet. Történelmi tény, hogy 1944. november 28- án a józsefvárosi pályaudvaron a svéd kö­­vetségi titkár, Raoul Wallenberg kérésére és jelenlétében megvizsgálták, kik rendelkez­nek hiteles svéd útlevéllel, s ezeket a depor­tálásra várakozók közül kiemelték és a Po­zsonyi úti védett házakba szállították. Som­lyó regényének kerete az igazoltatási proce­dúra fél napja, a hajnali sorak­ozótól a dél­utáni azonosításig. A Rámpa eseménysor­ánál időszelete valójában ennél tágasabb, néhán­y az elbeszélő gyerekkorára is visszautaló epi­zódot nem számítva lényegében az ország német megszállásától Buda felszabaduláséig terjed. Vagyis a kinagyított igazoló eljárás csak formális kerete a cselekménynek, hiszen a mű a múlt és a jövő felé is nyitott. Ez­­ nyitottság nem csupán értelmezi, magyaráz­za az alaphelyzetet, s benne a hős magatar­tást, hanem visszatekintően minősíti is, egy­szerre nyomatékosítva a szituáció egyszeri egyedi voltát, s ugyanak­kor egyetemes lét­­élmény jellegét. „Azt kell megértenem — gondolja a rámpán álló hős —, hogy mos itt sem vagyok különlegesebb helyzetben mint az élet bármelyik eddigi (vagy ezutáni) pillanatában. Merthogy mindig életről és ha­lálról, életről vagy halálról van szó ... Any­­nyi bizonyos: tennünk azért kell valamit mert bizonyos dolgokat már megtettünk, és bizonyosakat meg szándékozunk tenni. A je­len csak a múlt és a jövő függvényében léte­zik.” Ez a szemléleti alapállás szervezi a mű cse­lekményét, s ez határozza meg, illetve kény­szeríti ki a nézőpont és az elbeszélő szemé­lyének állandó váltakozását. Az elbeszélő egyszer jelen, máskor múlt idejű, a narrá­ció menete terjedelmes kitérőkkel, elvon reflexiókkal lassított, egy-egy epizód, gondo­latsor refrénszerű ismétlésekkel nyomatéko­sított; az előadás tónusa olykor naturalisz­tikusan konkrét, máskor elvonatkoztatott esszébe hajló. Az állóképpé f kimerevített múlt darabok, vagy a gyorsan pergő, egymásra montírozott események hol a történelmi meg­határozottság felismerését, hol a jelenbez való teljes tájékozatlanságot sugallják. Semm sem egyértelmű, még visszatekintve sem válik azzá a főhős számára; tettének motívumai döntéseinek meghatározói önmaga előtt is ta­lányosa­k, ismételten fel kell idéznie egy jele­netsort, hogy benne szerepét világosan lássa vagy hogy eldöntse: valóban megtörtént-e vagy csak képzeletében él. A többszörösen összetett, záró- és gondo­latjelekkel, közbeékelésekkel megtűzdel mondatszövevényeik pontos nyelvi megfelelő ennek a bonyolult, sokrétű regényvilágnak melynek középpontjában egy meg nem ne­vezett, hamis papírjai miatt olykor még én azonosságát is megkérdőjelező személyiség áll: „a halálra !kiszemeltség Anonymusa. Hogy ez az Anonymus mennyiben azonos a elbeszélővel, vagy — számos tény és motívum egyezése okán — magával a szerzővel, Som­lyó Györggyel, nehezen eldönthető kérdés és végső soron nem is fontos. Mert a lényei az a regény elején felvetett, s az utolsó ol­dalain megválaszolt filozófiai kérdés, ame­lyet a kanti kategóriáikat idéző elbeszélő íg fogalmaz meg magának: „most a velem tör­ténőnek (történtnek és történendőnek) «­vi­szonylatában« melyik fajtta okság érvényesül a természet vagy a szabadság szerinti?” Cso­dával határos megmenekülése az utóbbit lát­szik igazolni, azt, hogy a szabadság „ha egy­szer a véletlen esély hevétel­­fellobban,­ láncreakciót robbant fel. Ez a picinyke­ki szabadság, amely befurakodott a szükség­szerűség rendjébe, azonnal újabb szabadsá előtt nyitott utat.” Bizonnyal az eddigiekből is kitűnt már: Rámpa nem „lágerregény”, nem a mártíro könyve.­­Nem is személyes érvényű emlékíra vagy rekonstruált tényregény, melyből annyi olvashattunk már, s amelyekkel minden bi­zonnyal még ezután is számot kell vetnünk A Rámpa több ezeknél. Somlyó György meg­találta azt a formát, azt az eredeti nézőpon­tot, amellyel nem csupán felidézni képes szörnyű tényeket, az egyéni tragédiákat, ha­nem amely által egyetemes érvényűvé, filozó­fiai lényeggé is tudja sűríteni a történelm pillanatot. Nem állítom, hogy a Rámpa remekmi­helyenként túlírt, s talán kimódolt is, itt-e zavaró, mert közegidegen a „filoszossága”. D­e szeplőkkel együtt Somlyó György regény kiemelkedik a hasonló témájú magyar mű­vek közül, és sok tekintetben méltó s meg­mérető párhuzamként Semprun könyve,­­ nagy utazás mellé állítható. (Szépirodalmi) SIMON ZOLTÁN 2

Next