Kritika 20. (1991)

1991 / 4. szám - Jenei László: Lengyel Balázs: Visszatérés - Horkay Hörcher Ferenc: Földényi F. László: A túlsó parton

37 IRODALOM Lengyel Balázs: Visszatérés L engyel Balázs új, immár nyolcadik, esszé­ket, kritikákat, tanulmányokat tartalma­zó könyvében találhatunk verset, kötetet, pályaszakaszt, életművet méltató-elemző íráso­kat, „halott barátokat” megidéző visszaemléke­zéseket, valamint vegyes műfajú, beszélgetése­ket, körkérdésre adott választ, vitairatot egy­aránt összefogó válogatást, s — meglepetésként, de inkább egy régebbi várakozás visszaigazolá­saként — egy megejtően lírai betegnaplót. A kö­tet szerkezete — az utóbb említett opusztól elte­kintve - hagyományosnak mondható. A Közel­képekben (1979) már nagyjából kialakult, végleges formáját azonban az Egy magatartás történetében (1986), és a Zöld és aranyban (1988) elnyert­­esszék, elemzések - verseskönyvről verseskönyvre - emlékezések, alkalmas­ tago­zódás ismétlődik meg. S nem változott Lengyel Balázs alaptermészete sem: beleélés és elemzés szuggesztív együttesét a megszokott stílus, gon­dolati-érzelmi intenzitás teszi ösztönző erejűvé. Az alkat változatlansága a kutatások terepé­nek részleges állandóságán is alapul. Részlegest kell mondanunk, ugyanis a hetvenes évek tekin­télyes terjedelmű miniesszé-sorozata látványo­san szélesítette a vizsgálódások körébe vont mű­vek skáláját. Ennek a teljességnek - a szerző ál­tal is a viszonylagosság tudatával szemlélt - megkísérlése azonban sosem feledtette el az iro­dalmár Lengyel Balázs menedékszerű szellemi otthonát. Jelen kötet legfontosabb írásai is ezen esztétikai övezetben kalandoznak. Weöres, Ottlik, Pilinszky — mindhárman a „létezés-szakma” mesterei. Lengyel Balázs már korábbi írásaiban kitapintotta azokat a lényeges pontokat, ahonnan életművük lényege a leg­könnyebben megközelíthető. Weöres „az egyéni lét feldolgozását hirdeti valami ősibe és közös­be”. Pilinszky a „közérzet mélyen rejlő, állandó és legfontosabb tényeinek” létrehozásán, újrate­remtésén fáradozott. Ottlik felszín mögötti, ben­ső, maradandó értékű tartalmakat kutató prózá­ja „létezésünk terepét” világítja be. Világkép­elemzés helyett azonban Lengyel Balázs szívesebben vizsgálja a költői-írói előadás ho­gyanját. Az eddigi tendenciákat fölerősítve jelen kötetben is általában az írás sajátosságainak lé­nyegi átstrukturálódását igyekszik megragadni, a kontinuitás tiszteletén túl tehát az életművön belüli változásokat bemutatni. Az én tiszta önál­lításának elbizonytalanodását, vagy éppen — a bizonyosságtól talán mindig távol - a lehetőség­ként létező univerzumban újjászülető én- és vi­lágértelmezés művészi sikerét. Érzékeny és pon­tos elemzésekkel szemlélteti az empirikus helyzet térnyerését Weöres utolsó évtizedének költésze­tében, Pilinszky poézisének hetvenes évek eleji interpretációs periódusát, Ottlik esztétikai ma­gatartásának kiteljesedését. A „Verseskönyvről verseskönyvre” fejezet írásai mesteri skiccek. A forma és az in­tenzitás sugallata alátámasztja korábbi meggyőződésünket: Lengyel Balázs számára ünnep az olvasás, ünnep az írás. Ezeknek az etű­döknek, a már említett alkalmaknak mint a meg­­érintettség pillanatainak a szerző életében betöl­tött rendkívüli fontossága azonban néha már mintegy „ráterhelődött” az egyes írásokra. Biz­tosan nem a puszta tevékenység eufóriája, in­kább a­­ csak életútja vetületében vizsgálva vá­ratlan — tolerancia alkatával nem egyeztethető mértékben tette elnézővé. Nem holmi epikureus felfogásról, s nem elvtelen önfeladásról lévén szó, csak egy magyarázatot találhatunk. Hogy a művek szeretete, élvezete kizárja mindenféle ne­­gáció lehetőségét, harmonikus értékkereső ma­gatartás jellemző rá. Nem hiába emeli ki Lengyel Balázs Kis Balassa-O basájában a következő idé­zetet: „Korunk és ezen belül a magyar szellem­­i élet hovatovább semmit sem akar tudni az alá­zatról, mint szakmai kritériumról...” (Balassa Péter: Hiába:valóság. Inkább a bábu?). Ebben az összeállításban különösebb problé­ma elé nem állítja ez az attitűd. Jórészt jelentős szerzők fontos könyveit teszi vizsgálat tárgyává. Egy-két kisebb igényű „rajztól” eltekintve a vá­logatás érzékeltetni tudja az elmúlt évtized költé­szetének paradigmaváltása következtében elő­állt mély dilemmát, ismerteti a konkretizáció so­rán leszűrt világmagyarázatokat. Helyesek a tőle alkatilag idegen területekre vonatkozó meglátá­sai is. Abban látja például a nyolcvanas évekbeli „kísérleti” — mármint a hagyományokon akár egy egyszerűbb gesztussal már túllépő — költé­szet osztályozhatóságát, hogy milyen mélység­ben fedezhető fel benne valamilyen ellenőrizhe­­tően, visszaigazolhatóan újszerű logikai építke­zés. Azt is helyesen látja meg, hogy mindezen törekvések a versre és a versbe telepedő közeg ir­racionalitásának ellenhatásaként, de azt alakítá­si eljárás alapjának felhasználva szervezik magu­kat. Elgondolkodtató viszont egy-két konkré­tabb utalása. A szervesség igényével más-más hagyományok területéről építkezve Zalán Tibor nem „kivonul” valahonnan — Lengyel Balázs szerint éppen az avantgárdból —, hanem a maga szuverén lírai világát teremti meg, amelyben egyenlő érvénnyel jelenik meg - ha már muszáj ezt a disztinkciót megtennünk - a „csak” költő és az avantgárd költő attitűdje. Zalán „defetiz­­musának” ugyanis már az ...és néhány akvarell előtt is igen határozott szándékokat sejtető jeleit észlelhettük, egy szintetizáló poézis lehetősége adott volt (elég csupán a Lengyel Balázs által szintén bemutatott Kassák-analógiákra, vala­mint azok előtörténetére utalnunk). A­z intellektus és az érzés rezdüléseiből épít­kező esszéista az irodalomtörténetírás közvetlenebb válfajaiban otthonos me­­morábiliák előadásával legtöbbször fölébe nő az ad hoc kritikaírásnak. Az esszék, tanulmányok hátterében mindvégig megragadhatóan jelen lé­vő egyéniség ízlésesen, szemérmesen előtárt sze­mélyessége után talán ezért sem annyira váratlan a közvetlen önkifejezés megjelenése a Visszaté­résben, mely az elmúlás lehetőségével szembesü­lő ember vívódásának foglalataként egyben val­lomásszerű ars poetica is. Azt jelenti Lengyel Ba­lázs számára ez az írás, amit ugyanő korábban Kálnoky Szanatóriumi elégiájáról írva így fogal­mazott meg: „menekítő újrateremtése önmagá­nak”. (Jelenkor Irodalmi és Művészeti Kiadó) JENEI LÁSZLÓ Földényi F. László: A túlsó parton A­z alább következő gondolatsor nem kriti­ka: vita. Formailag: beszámoló egy ol­vasó tapasztalatairól. Fontos ezt mind­járt a legelején leszögezni, hisz már ez is sokat el­árul a kiválasztott műről, alapvetően behatárol­ja annak nemcsak műfaját (esszé), hanem célját is. Miként lehetne ugyanis recenziót írni egy vi­láglátásról? Földényi F. László A túlsó parton című esszégyűjteménye egy szemléletmód való­ságos dokumentuma (tehát — Ady kategóriáját használva — nem irodalmi), egzisztenciális tétet magára vállaló vallomás. Ezt pedig kinek lenne módja minősíteni? A személyes érintettséget bizonyítják az egyes szám első személyű megnyilvánulások, a vissza­térő, állandóan ismétlődő főmotívumok, s a kö­tetzáró esszé megdöbbentően hiteles, személyes hangú emlékidézése a halottat először látott gyermek élményéről. Ez az írás visszamenőleg teszi értelmezhetővé az egész kötetet. Pedig amikor az olvasó neki­kezd az olvasásnak, első benyomásai ettől gyö­keresen eltérőek. Míg a kötet zárlata a test halá­láról szól, addig az első az arc halhatatlanságá­ról. Ez azonban csupán egy nagyon szépen megvalósított szerkezeti rím. Ami az olvasás fo­lyamatának két végén egymásnak ellentmond, az ennél több. Az olvasó elvárásainak beteljese­dése vonatkozásában tér el egymástól ez a két fá­zis. Egészen az utolsó írásig van valami olyan hi­ányérzete az olvasónak, mint amilyenről maga a szerző beszél Hamvas írásai kapcsán. Bár az utolsó esszé sem tudja helyreállítani a megbillent egyensúlyt, legalább mindent érthetővé tesz. Eleinte úgy tűnik, az egész csupán kultúrkriti­ka. Mintha az európai (zsidó-keresztény, stb.) ci­vilizáció válságának már-már megszokott diag­nózisát kapnánk. Ezzel jár a lázadás, a hagyomá­nyos értékrend nyílt és radikális megtagadása. Hamar kiderül azonban, hogy a Földényi által (örökösnek) tételezett válság nem „világi”, ha­nem „egzisztenciális”: „...ha az ember odafigyel a belső hangra, az elutasításra csábít. Mindan­nak elutasítására, ami a világi válságot az egzisz­tenciális válság rovására ki akarja játszani.” Ez az érzés mindnyájunk számára ismerős. A fiatalság lelkiállapota ez, a mindenre kiterjedő általános elutasítás érzülete. Maga a romantika. Mai szóval hatvannyolcasság. Elutasítani vagy lázadni - világi vagy túlvilági célokért - egy képzelt ideális szellemi nevelődés első lépcsőfo­kát képezi. Nemzedéki hitvallás: az apák megta­gadása. A­hogy „beljebb” jutunk e könyvben, az is kiderül, hogy Földényi számára a ro­mantika nem (csak) ösztönös választás. Teóriája (és nem proklamációja vagy manifesz­­tuma, s ekkor még nem vallomása) elméleti ala­pokon áll, még ha ez az alap nem is mondható ellentmondásmentesnek. Célja annak bizo­nyítása, racionális kimutatása, hogy a racionali­tás nem megfelelő gondolkodásmód. „Az életet csak akkor lehetne a racionalitás béklyóiba kényszeríteni, ha nem boltozódna fölébe a halál, ami a rációt, az értelmet igencsak esetlegessé te­szi” — állítja, s levonja belőle a megfelelő követ­keztetést, egy idézet formájában: „Ne érvelje­tek” (Oswald Wiener). A racionalitás irraciona­litásának racionális bizonyítása tiszteletre méltó, bár feltehetőleg lehetetlen, mégsem hiá­bavaló vállalkozás. A misztikusok példája mu­tatja, az emberi létezés sok olyan új oldalára ké­pes rávilágítani ez a paradoxonokat magába épí­tő észjárás, amely az instrumentális ész kategóriáinak ellentmondásmentes használata mellett árnyékban marad. A gondot az jelenti, ha az irracionalizmusra tett különös hangsúly torzí­­tólag hat az eredetileg kristálytiszta gondolati szerkezetre. Míg Földényi korábbi (1985, 1986- os keltezésű) írásaiban a gondolatokat hordozó, vagy ha jobban tetszik, megtestesítő beszédmód nemcsak hogy elegáns, de klasszikus önfegye­lemre vall (például a Miért ne lázadhatnék én is ?, vagy a Hajóúton címet viselő művekben), addig a főtémának, a halálnak a későbbi elhatalmaso­dása, rákos elburjánzása az írások anyagán oda vezet, hogy a racionalitást nem megtagadó, csu­pán meghaladó gondolati igényességet itt-ott egybemosások, tévedések, csúsztatások, általá­nosítások és más pontatlanságok zavarják meg. Csak néhány példát hadd idézzek erre. Sade már­kiról szóló írásában olvasható a következő kit.­ KRITIKA

Next