Kritika 21. (1992)

1992 / 10. szám - Standeisky Éva: Agárdi Péter: Kortársunk Mónus Illés

A tartalomból: FORRADALMAK ÉS RESTAURÁCIÓK Esterházy Péter: Posztmodern barbarizmus avagy a tulajdonságok nélküli Európa Jürgen Habermas: Számvetés a kétféle múlt­tal Grendel Lajos: Az onirizmus tréfái Szabó Miklós: Restauráció vagy a történelem kritikus feldolgozása Jan Kott: Krónika 1956-ból Eörsi István: Időm Gombrowiczcsal, 1992 május - június AMERIKA FELFEDEZÉSE Babette Kaiserkemn: Ki fedezte fel Amerikát? Salman Rushdie: Kolumbusz Kristóf és Spa­nyolországi Izabella kapcsolatának betel­jesedése, Santa Fé, 1992 januárja Mark Falkoff: A morális dimenziók Arturo Astar Pietri: Spanyol-Amerika Mario Vargas Llosa: Az Egyesült Államok és Latin-Amerika. Szerelem és gyűlölet VÁLTOZÓ VÁROSOK Jean-Pierre LeCantec: Éljen a barokkizmus! Jean-Paul Sartre: Velence - az ablakból néz­ve Vázquez Montalban: Madrid - a kultúra fő­városa. De milyen kultúráé? Peter Schneider: Berlin 1992. Egy testben két lélek Jacques Derrida: Prága. Egy város nemzedé­kei Karl Schlägel: Két kelet-európai város. Lem­berg - Lvov: az átváltozások városa Moszkva: Az eurázsiai bazár keresse a könyvesboltokban és a hírlapáru­soknál! Ha nem találja, legyen előfize­tőnk! Megrendelhető az alábbi címen: Magyar Lettre Internationale Alapítvány, Budapest, 1145 Columbus u. 39. Előfizetési díj egy évre: 388 Ft. vezetés - ha úgy tetszik: „az egyház” - drámai viszonyáról. S hadd válaszolok a szerkesztők ama aggályá­ra: „nem ártunk-e a közzététel által a költő kultu­szának? Nos­­ írják semmiképp sem akarjuk megrongálni a költő széles körű tiszteletét, de a kultusz vallásos jellegének csökkenését bizony nem bánjuk.” Ettől - úgy vélem - nem kell tarta­­niok. Aki József Attila költészetét ismeri és ma­gáénak érzi, annak szemében értékét és vonzere­jét e dokumentumok nem csökkenthetik, amint például Ady­ét sem alkoholizmusa és vérbaja, vagy Babitsét sem érzelmi életére is kiható, elha­talmasodó betegsége. Ami pedig József Attila „kultuszának vallásos jellegét” illeti, annak sem­mi jelét sem tapasztaltam ezen a könyvhéten. A bolti eladók egyenest úgy tájékoztattak, hogy e most forgalomba került dokumentumkötetre is alig akadt vevő. S most engedtessék meg egy rövid kitérő! Ne­gyedszázada az Országos Ideg- és Elmegyógyin­tézet igazgatója, a költő Mária Béla - Kassák Munka­körének valaha megbecsült tagja - azzal tisztelt meg, hogy meghívott intézetébe egy író­olvasó találkozóra. Alkalmat erre az adott, hogy tárlat nyílt náluk ápoltjaik - terápiás céllal készí­tett - festményeiből és plasztikáiból. Megrendí­­tően szép kiállítás volt, melyet igen érdekes be­szélgetés követett. Utána, az igazgatói fogadószo­bában, azt találtam mondani, sajnálom, hogy a ta­lálkozón ápoltak nem vehettek részt. „De hiszen melletted is az ült” - jegyezte meg az egyik osz­tályvezető főorvos. Elcsodálkoztam! Mellettem egy orvos ült fehér köpenyben, hallókészülékkel. „Valóban - mondta Mária Béla -, egy orvos, aki azonban maga is el­mebeteg.” Tréfára vettem a dolgot. „Csakugyan ez a hír járja némely elmegyógyászokról.” Az igazgató bólogatott: „Ez nem elmeorvosi specia­litás! Vérfagyasztó példákat sorolhatnék.” Távo­zás előtt megkérdeztem: Kiket ábrázol fogadó­szobája falán a festményportrék sora? „Az elődei­met - mondotta Mária Béla. Az utolsó: Gimes Miklós édesanyja. Embernek is rendkívüli volt. A századelőn galileista. A fehérterror után: radikális szociáldemokrata. Akkor lett öngyilkos, amikor fiát, Miklóst, Nagy Imréékkel együtt, kivégez­ték.” Elborult elmével talán­­ gondoltam akkor. Annyi év után azonban ma Mária Bélának adok igazat, tiszta pillanataiban! Amikor romba dőlni látta mindazt, amire az életét tette. Nemzeti törté­nelmünk legnagyobbjainak tragédiája is ezt tanú­sítja. Széchenyi öngyilkossága a döblingi elme­gyógyintézetben. Vagy akár Teleki Pálé a hadba lépés előestéjén. Miért éppen József Attilánál zár­nánk ki a mozgalmi-politikai előzményt? Vagy becsülnénk alá ennek jelentőségét? Hadd térek hát vissza az ő tragédiájához. A most közreadott gyűjtemény megrendítő emberi dokumentum. Az első analitikusához írt hat Ra­­paport-levél (sajtó alá rendezte: Horváth Iván), a Gyömrői Edit hagyatékában fennmaradt iratok (sajtó alá rendezte: Tverdota György); a Sárgaha­­júak szövetsége (sajtó alá rendezte: Stoll Béla); a leghíresebb és legismertebb Szabad-ötletek jegy­zéke (sajtó alá rendezte: Stoll Béla). Vannak, akik ez utóbbit irodalmi remekműnek tartják, pél­dául Bori Imre, Kassák kitűnő monográfusa; ő szürrealista költeménynek véli, és Kassák hatal­mas önéletrajzi verséhez, a Ló meghal, a mada­rak kirepülnek-hez hasonlítja. A Szabad­ ötle­tekben csakugyan szó esik Kassákról, és megle­het, hogy asszociációinak ritmusában, lélegzetvé­telében emlékeztet a Ló meghal...-ra. De - József Attila mértékével mérve - semmiképpen sem mű­alkotás. Egy beteg lélek, egy többre hivatott szel­lem szívszorító kórképe, melynek föltétlenül he­lye van az életmű-összkiadás függelékében. Is­métlem: egyetértek a szerkesztőkkel abban, hogy „nem rontja a költő tekintélyét, nem árt költészete kultuszának” - csak éppen nem költészet! Egy halálra szánt ember végső, önpusztító számadása. Ennek valóban teljes és tökéletes. Végül szólnom kell még hiányérzeteimről is. E gyűjtemény legvonzóbb — itt nálunk kevéssé is­mert­­ jelensége, az analitikus Gyömrői Edit. Embernek, orvosnak egyaránt kivételes minőség. Arról, hogy költő is volt, magam is most olvas­tam először. Regénybe illő élete és szellemalakja monográfia után kiált. Nyeresége lenne irodal­munknak, ha Vezér Erzsébet, aki életében oly kö­zel állott hozzá (irodalmi hagyatékának biztosítá­sát is neki köszönhetjük) vállalkoznék rá. Szem­betűnő hiánya ennek a gyűjteménynek, hogy alig esik szó benne a költő legautentikusabb orvosáról és barátjáról, az individuál-pszichológus Kulcsár Istvánról. Kulcsár a mélylélektan híve volt, „adle­­rista”, aki megkísérelte Freud elméletét össze­egyeztetni a marxizmussal. Alighanem az ő baráti befolyása ösztönözte erre József Attilát is. Kul­csár Emberismeret című folyóiratának különszá­­mában jelent meg először József Attila Öngyil­kosság? című írása. Rapaport visszalépése után Kulcsár István közvetítette a költőnek új analiti­kusát, Gyömrői Editet. A háborút követő koalíciós években magam is kapcsolatba kerültem Kulcsárral; ekkor hallottam bensőséges barátságukról. A „fordulat éve” után Kulcsár kivándorolt Izraelbe, a tel-avivi orvos­­egyetem pszichiátriavezetője lett. Az ő testamentu­ma megemelhette volna ennek az egész vállalko­zásnak szakmai, emberi, erkölcsi értékét és hitelét. (Balassi Kiadó) MAJOR OTTÓ 1992 ŐSZ KRITIKA K Agárdi Péter: Kortársunk Mónus Illés úrtársunk, Mónus Illés - ez Agárdi Péter könyvének címe. Munkája tulajdonképpeni tárgyát az alcím tartalmazza: Metszet az 1930-as évek szellemi életéből. „Tanulmányommal nem elsősorban (Mónus) eszmei, hanem művelődés- és irodalomtörténeti megközelítésére vállalkozom” - írja Agárdi. Hol­ott könyve éppen azért elgondolkodtató (olykor ellenvéleményre is késztető) olvasmány, mert a mónusi életműből kiválasztott problémakörök 42

Next