Kritika 22. (1993)

1993 / 9. szám - Lengyel László: Alapító Atyák

emberi jogokat, illetve az anyagi jólétet, boldogu­lást elébe helyezik a nemzeti sorskérdéseknek. BARÁTSÁG ÉS ÁRULÁS Az Alapító Atyák protestáns presbiteriánus kö­zösséget alkottak, ahol nem, vagy nagyon kevés­sé volt hierarchia. Valóban nem volt közöttük egy „titkos vezér”, vagy egy mindent eldöntő „trium­virátus”. Bizonyos értelemben ezért is mutatkoz­tak döntésképtelennek. Nem volt annyi hatalma például Csoóri Sándornak, hogy bármelyik kér­désben övé legyen az utolsó szó. Vagy később az elnökké választott Bíró Zoltánnak. De nem állt össze közülük kettő-három, hogy körön belüli belső körként működjön. Minden nagyon lassan ment, sok-sok összevisszasággal, minduntalan elölről kezdődő vitákkal. De teljesen hiányzott az az erkölcsi és „szakmai” tekintély, amely a de­mokratikus ellenzék csoportjait jellemezte, amely megfellebbezhetetlenné tette Kis János álláspont­ját a kérdések többségében. És ismeretlen volt az a formális hierarchia, amit azután Antall József vitt be a megváltozott Demokrata Fórumba. Jól, testközelből ismerték egymást, ezért meg­lepően sikeres munkamegosztást alakítottak ki, amennyire a személyes hiúságok engedték. (Min­denki tudhatta, hogy Fekete Gyula felhasználha­­tatlan mint szónok vagy mint levezető elnök, de ki merte volna ezt neki megmondani. S nehéz lett volna Csurkát megakasztani, aki váratlanul beje­lentette, hogy egy kész előadást kíván felolvasni.) Felhasználták Lezsák szervező tehetségét, Csurka szónoki képességeit, Csoóri kapcsolatokat építő, fenntartó tekintélyét és tudását, Csengey benjá­­minkodását, Kiss Csaba konok türelmét és kitar­tását, így például Lakitelek mint találkozó formai­lag kitűnően volt megszervezve. De belterjessé­gük és elfogultságaik miatt képtelenek voltak programok megfogalmazására, sőt még azok el­fogadására is. Barátok voltak? Szerették egymást? Amíg nem kellett hivatásos politikussá lenniük, valószínűleg barátságok is összekötötték őket. A politikában nincs barátság. Korábban fontosnak tartották azt, amit a magyar vidéken leginkább katonabarátság­nak neveznek. Ez nem üzleti, nem haszonelvű kapcsolat. Nem is eszmetársi közösség. Sokkal inkább a menetgyakorlatok, a riadók, a táborozá­sok, az éjszakai filozofálgatások, a kocsmázások, egyszóval a „komoly” férfiegyüttlétek világa ez. A barátság megpróbáltatása, hogy viszi-e valaki az aknavető lövegtalpát, vagy a másikra nyomja, hogy hogyan reagál az egyéni és a közös bünteté­sekre. Nem frontbajtársiasság, mert nincs harctér, hanem békebeli katonaösszetartás. Nem hivatásos tisztek közötti kantinhangulat, hanem bakabarát­ság, amely a tisztek utálatán, a kopaszok nyers betörésén, a civilek megvetésén alapul. Undorodtak azoktól, akik barátaikat, bakatár­saikat politikai okokból vagy közvetlen előnyért cserbenhagyják, elárulják. Erkölcsükhöz tarto­zott, hogy nem kell megtartanunk ellenfeleinknek vagy ideiglenes szövetségeseinknek tett ígéretein­ket, adott szavunkat. De a barátainknak, szobatár­sainknak adott ígéret, szó mindenkor megtartan­dó. Ha pedig nem vagyunk valamiért képesek er­re, akkor a baráttal való szakításnak, az ígéret meg nem tartásának súlyos következményei van­nak. Következményei bennünk, s következmé­nyei azokra nézve, akik a körülményeket úgy ala­kították, hogy barátunk ellen forduljunk. Nincs annál veszedelmesebb, mint hogy a mozgalom­ban nőtt emberi kapcsolatainkat így vagy úgy meg akarják rontani, legyen az erre vállalkozó Aczél György vagy Kis János, Debreczeni József vagy Antall József. Ennek a laktanyabarátságnak az összeomlása 1989 őszén kezdődött. A lakiteleki Atyák meg­ígérték Pozsgay Imrének, az egyetlennek, aki a tisztikarból barátkozott velük, aki segítette őket, hogy támogatni fogják a köztársasági elnökség elnyerésében. Támogatják, mert alkalmas köztár­sasági elnöknek. Támogatják, mert a „lengyel sé­ma” szerint Moszkva csak egy reformkommunis­ta biztosítékkal fogadja el az átmenetet. És végül támogatják, mert a barátjuk, aki együtt fog mű­ködni velük, segíteni fogja őket a kormányzás­ban. A körülmények hatására meg kellett szeg­niük az ígéretüket, cserben kellett hagyniuk Pozs­gay Imrét. Ez a szószegés mély és gyógyíthatat­lan sebet ütött. Következménye Bíró Zoltán nyílt, és Csoóri Sándor takargatott eltávolodása. És kö­vetkezménye, hogy a körülmények alakításáért az Alapító Atyák a zsaroló judeoliberális szabadde­mokratákat vádolták és vádolják ma is. (Az nem zavarja őket, hogy a szabaddemokraták minden ügyessége kárba veszett volna, ha nem indul meg a föld Kelet-Németországban és Csehszlovákiá­ban, ha az MSZMP nem ilyen rosszul alakul át, és nem vesznek maguk a reformkommunisták is össze egymással, ha a társadalom egy része nem képzeli bele magát 1956-ba, egyszóval, ha a tár­sadalom többségének nem lesz elege bármiféle kommunistaságból, legyen az reformer vagy orto­dox. Semmilyen összeesküvő nem tudta volna véghezvinni azt, ami magától bekövetkezett.) Hagyták Bíró Zoltánt megsértődni és elmenni. Nem szívesen, de hagyták. Bíró nem nyugodott bele a szószegésbe, s nem fogadta el az 1990 ta­vaszi MDF-SZDSZ-paktumot. Vele nem lehetett elhitetni, hogy Antall József külső kényszer hatá­sa alatt cselekedett. Pontosan tudta, hogy ez nem igaz, hogy a paktum igazi előkészítője, haszonél­vezője Antall József. Csoóri Sándorral sem tud­ták ezt lenyeletni. Csoóri Sándor, majd Kiss Gy. Csaba a paktumot egy kamarillapolitika, egy úri, labanc politika kezdetének látták. „Eddig verekedtünk / S csak mi verekedtünk: / Nemesurak fognak most már / Pártot ütni, verekedni / Szegény mihelyettünk. // Most már nagyon jó lesz, / Nem póki, nem véres: / Nemesurak értenek jól / A finomabb fringiához / S az egymás fejéhez.” Adynál két ku­ruc így beszélget: Hagyták magu­kat kihagyni. Kimaradtak. Baráta­ik továbbszolgáltak. Jött Csurka István dolgozata. Az Alapító Atyák bizonnyal egyet­értettek Csurka bírálatának java ré­szével. Ugyanúgy helytelenítették az Antall-féle paktumpolitikát, a kormányzati tehetetlenséget, a sorskérdésektől való elfordulást, miként Csurka. Ugyanúgy hittek és hisznek abban, hogy létezik egy nemzetközi és nemzeten belüli összeesküvés, amely megakadá­lyozta, hogy a magyar demokraták tiszta és szép szándékai a nemzet érdekében valóra váljanak. Ugyan­úgy elítélték a liberális televíziót és rádiót, amely félrevezeti, elked­vetleníti, fáradttá és meggyötörtté teszi az országot. Ugyanúgy reha­bilitálták volna Pozsgay Imrét és a népben-nemzetben gondolkodó re­formkommunistákat. S végül ugyancsak helyeselték, hogy előbb vagy utóbb meg kell oldani Antall József utódlásának kérdését. Ami nem tetszett Csurka dolgo­zatában, az az, hogy széthúzást visz a pártba, széthúzást visz a tár­sadalomba akkor, amikor éppen­séggel összetartanunk kellene. Egyetértettek Csurka diagnózisá­val, terápiájában is sok igazságot láttak, csak az időszerűségét nem fogadták, nem fogadhatták el. „Ép­pen mert minden oldalról ellenségekkel vagyunk körülvéve, mert ellenfeleink a megosztásunkat akarják, ilyenkor nem szabad ezt tenned, Pista. Látod-e, hogy még Szabad György is, aki bará­tunk, aki Lakiteleken fontos beszédet mondott, nos még ő sem tudja elfogadni a gondolataidat. Akkor képzeld el, hogy milyen következményei lehetnek szavaidnak a pártban és az országban. Magyar ember ilyenkor félreteszi a sérelmeit, gyűlöleteit, és nem viszi azokat az ellenségek elé. Nem ad még több támadási felületet. Vagy me­gint elért a magyar átok, hogy egymásra utalt jó emberek egymást támadják?” De Csurkát „felál­dozni” szószegés, barátságmegtagadás. Nem ma­radt más hátra, mint a felek győzködése: békülje­­tek meg. Szép dolog az igazság, még szebb a ba­rátság. De Csurka már nem békülhetett. Szemé­lyisége, politikai szerepe veszett volna el. Követ­kezmény: Für Lajos félreállása. Következmény: mindenről a magyar demokraták liberálisai tehet­nek. Ha ők nem mérgesítik tovább a helyzetet, ha ők nem náciznak, ha ők nem népszerűsködnek el­lenségeinknél a liberális sajtóban, akkor most nem kellene­ barátainkat elvesztenünk. Ki velük, ki a bajkeverőkkel! Az Alapító Atyák is kint vannak immár. Kár értük? Nem kár? Idejük lejárt. ARCMÁSOK Hiúz és vakond Szaltikov-Scsedrin egyik meséjében az ügyész úgy születik, hogy egyik szeme, mint a hiúzé, a másik, akár a vakondé. Az egyikkel élesen és vi­lágosan látja a maga és családja hasznát, a másik­ Bánhalmi János felvétele . KRITIKA

Next