Kritika 23. (1994)

1994 / 6. szám - Boros Géza: Újabb pesti szobrok

A kilencvenes évek budapesti köztéri szobrait bemutató sorozatunk ötödik útja a Podmaniczky térre vezet, ahol 1991 óta áll Kő Pál alkotása, a Podma­­niczky-emlék. A mű témájánál fogva talán nem annyira érdekfeszítő, mint adott esetben egy poli­tikai emlékmű, köztéri barangolásunk során azon­ban nem kerülhetjük meg, hogy egy ilyen művel is foglalkozzunk, hiszen „normális” esetben egy város új szobrai nem mártíremlékművek, nem szoborparkban felállított, lebontott emlékművek vagy szobortemetőből visszahelyezett régi mű­vek, hanem díszítő- és emlékszobrok (netán „ön­célú” kortárs plasztikai alkotások, melyek „csak” művészeti kérdéseket vetnek fel. Sajátos módon a pártállami időkben pont ez utóbbi bizonyult a leggyanúsabbnak.) Egy olyan rendszerben, ahol egy lakótelepi pingvinszobor felállítását is árgus szemekkel fi­gyelte a helyi pártbizottság, magától értetődően nem akárkinek lehetett emlékszobrot állítani. Mai szemmel nézve nem igazán érthető, hogy például sokáig miért nem lehetett szobra vagy akár em­léktáblája a főváros életében elévülhetetlen érde­meket szerzett. 1824 és 1907 között élt Podma­niczky Frigyesnek? (A főúri származás ténye ön­magában nem túl meggyőző magyarázat.) Pod­maniczky báró tevékeny élete során volt várme­gyei aljegyző, huszárkapitány (a szabadságharc bukása után lefokozzák), lapszerkesztő és regé­nyíró, az Operaház és a Nemzeti Színház inten­dánsa, felsőházi tag, a Szabadelvű Párt elnöke, akadémikus - amiért azonban az utókor legin­kább számon tartja: több mint három évtizeden keresztül a Fővárosi Közmunkák Tanácsának el­nöke. Működése idejére esik a főváros általános rendezési tervének kidolgozása, a közutak és su­gárutak kiépítése, a dunai rakpartok kialakítása, Budapest világvárosias arculatának máig ható vá­rosépítészeti megalapozása. Már életében utcát neveztek el ró­la a mai Dózsa György úttól a Ferdi­­nánd hídig a Nyugati pályaudvar tel­két a fővárosnak adományozó Pod­maniczky Lászlóról korábban elneve­zett utca folytatásaként a Nagymező utcáig terjedő útszakasz kapta az ő nevét, mely utca ma teljes hosszában a Podmaniczky nevet viseli, a vissza­­kereszteléskor ugyanis elfelejtettek különbséget tenni a két Podmaniczky között... Az elnevezés tényét 1933- ban a Nagymező utca sarkán elhelye­zett emléktábla is megörökítette, me­lyet 1965-ben eltávolítottak, a Fővá­rosi Tanács ugyanis 1951-ben Rudas Lászlóra változtatta az egész utca ne­vét. A lokálpatriotizmusáról híres báró, „Budapest vőlegénye” (Krúdy) - vagy ahogy Ráday Mihály illeti: „a legnagyobb budapesti" - nevét egé­szen 1983-ig nem viselte budapesti közterület, az Új Magyar Lexikonból hiányzik, de még az 1981-es Buda­pest Enciklopédia is csak az operahá­zi működését említi meg. Ráday visszaemlékezése szerint 1981-ben még nem lehetett kimondani a nevét az induló városvédő sorozatában, mely akkor még nem önálló műsor­ként, hanem (jellemző adalék) a Te­­refere című szórakoztató tévémaga­zin részeként jelentkezett. A városvédők munkálkodásának eredményeként 1983-ra beérik Pod­maniczky Frigyes „rehabilitálása”: a Fővárosi Tanács egy addig névtelen belvárosi közteret, az Arany János utcai metróállomást övező teret nevezi el róla. (Sajnálatos módon a BKV e tényt a mai napig nem hajlandó tudomásul venni!) Az évfordulóra a Helikon Kiadónál megjelenik a báró naplója, s a Budapesti Városszépítő Egyesület Podma­­niczky-érmét megalkotó művész, Kő Pál elké­szíti a későbbi emlékmű tervét is, melyet azon­ban az illetékesek akkoriban „még túl korainak” tartanak. Az elnevezést így csupán egy (illetve elég zavaró módon egymáshoz közel két külön­böző­ szöveges emléktábla örökíti meg, s egé­szen 1991-ig kellett várni, hogy a tervezett em­lékmű - a városvédő egyesület kezdeményezé­sére, a főváros finanszírozásában - megvalósul­hasson. A művész nem volt könnyű helyzetben, hiszen maga a hely historizáló térfalaival, zöld felületei­vel, egyszerre forgalmas és félreeső belvárosias jellegével kedvező adottságú ugyan, a közvetlen környezet azonban (a metróépület és tartozékai, a trolivégállomás, a föld alatti WC, a gondozatlan növényzet és az árusbódék összevisszasága) meglehetősen lehangoló. Olyan eklektikus épít­ményt kellett alkotnia, mely ebbe a közegbe be­kerülve képes együtt élni akár a zavaró hatások­kal is, és önmagában is mint műalkotás megállja a helyét, mi több­­létével mind városképileg, mind funkciótöbbletével (mint találkozóhely) egyértelműen emeli a tér színvonalát. A mintegy négy méter magas építmény közpon­ti részét a névadó százhúsz centiméteres bronz­szobrát magába foglaló kőfülke alkotja, melynek körhasábokból álló talapzatát támlás padelemek gyűrűje veszi körül. A kompozíciót felül zöldes színűre festett öntöttvas kupola zárja le, a lanterna helyén órával. A finom arányú kupola egyszerre hangsúlyos és intim, egyaránt kommunikál a bazi­lika és a metrószellőző műtárgyak vonalaival. A szobor a Ferenc József-szakállas barót kezében - mint valami attribútumot - egy kis szobrot tartva ábrázolja, melyben Pallasz Athénére ismerhetünk, kinek kezéből kilopták a lándzsát. Az életnagysá­gánál kisebb lépték - ahogy ezt Kő Pál oly gyak­ran és sikeresen alkalmazza egész alakos portré­szobraiban - emberközelibbé (és „szoborszerűb­­bé”) teszi az ábrázoltat, különös karaktermegjele­nítő kisugárzást kölcsönözve az alkotásnak. Mind­ez az architekturális kerettel együtt érvényesül, mely tulajdonképpen befejezetlen, ugyanis idő és pénz hiányában mindmáig nem kerültek fel a ku­pola peremére azok a „függők” (a Fővárosi Köz­munkák Tanácsának egykoron közműveken hasz­nálatos emblémái), valamint a zászlótartó árboc szélkakasként forgó fémzászlaja, melyeket a mű­vész eredetileg a mű részeként képzelt el. Az alkotás ezen aprósá­gok nélkül is teljesnek mondható, egy esetleges kiegészítés azonban fokozná a mű stilizáltságát, erősí­tené a kupola plasztikai szerepét, s összhatásában vélhetően játéko­sabbá tenné az emlékművet anél­kül, hogy az emlékmegőrző funk­ción csorba esne. Az emlékművön a megörökí­tett nevén kívül eredetileg szere­pelt még egy idézet is, mely azonban az avatás előtt eltávolí­tásra került. Egy Podmaniczky Frigyesnek tulajdonított (valójá­ban inkább az unokatestvérétől, Podmaniczky Sándortól szárma­zó), a báró által jelmondatul vá­lasztott idézetről van szó, mely így hangzik: „Minden csak átme­net”. Nem tudni, hogy a filológi­ai aggály vagy csupán a politikai érzék munkálkodott a Budapest Galéria felelős főigazgatójában, mikor megkímélte a szoboravató főpolgármestert, hogy egy ilyen felirat előtt szónokoljon. Pedig „Frici bárónak” (ahogy a kortár­sai nevezték) igazán lehetett ta­pasztalata e téren, hiszen többek között politikus volt maga is. Igaz, nem mai vágású: „A század legszabályosabb gavallérja ”, „ az utolsó magyar Lion” — ahogy Krúdy írta róla. BOROS GÉZA 5. I ppryli SZOBK­OK KRITIKA 34

Next