Kritika 23. (1994)

1994 / 6. szám - Tasnádi István: Valami bűzlik Tháliában

// VALAMI BŰZLIK (Hamlet-bemutatókról) N­ agymonológjának kezdő szavait leg­alább annyian tudják, mint egy mosó­porreklám szlogenjét. Azonkívül a pe­digréje is minőségileg szavatolt, hisz ellentmondásos jellemének könyvtárnyi szakiro­dalma van, szavai megértésére tanszékeket alapí­tanak, és évszázadok óta minden valamirevaló színház bemutatta, és minden magára valamit is adó színész eljátszotta (legutóbb filmen a tini­­lánykedvenc, grüberlis akciósztár: Mel Gibson). Ha egy színház bemutatja a Hamletet, akkor min­den bizonnyal úgy érzi, társulata művészileg arra a szintre jutott, hogy megbirkózhat a világ­­irodalom talán legszebb, legfurmányosabban megírt drámájával, és rendelkezik olyan nagy for­mátumú színésszel, aki sikerrel próbálkozhat ilyen izgalmasan komplex személyiség megjele­nítésével. Ünnep ez egy színház életében, nagy­szerű erőpróba. Aztán eljön a premier napja, és­­ nem történik semmi. Áll egy fiú a színpadon, ke­zében koponya, és közben ő maga is lerágott csont. Sztereotip furcsaságával, jól fésült egzal­­táltságával, halogatásaival és színleléseivel nem hús-vér ember, hanem embléma. Shakespeare­­embléma, a kulturáltság, a jó ízlés, a költőiség le­téteményese, vándordíj, amire büszke lehet a színház. Miskolcon a Vígszínházba átszerződő Szervét Tibor jutalomjátékaként került színre a darab. Szervét nyűgös mosolyú, lefojtott, bágyadt intel­lektuelt játszik, de mintha finnyás távolságtartása nemcsak a drámai alak habitusának, hanem a szí­nészi hozzáállásnak is alapja lenne. Végig kívül marad, céltudatosan visszafogott - de az eszköz­­telenségnek is megvannak a maga kliséi. Hiába teljesít eminensen, nincs belekényszerítve olyan helyzetekbe, amelyek lehetővé tennék, hogy be­vált fogásait sutba vágva a nehezebben megszüle­tő pillanatok tünékeny szépségéért a bizonytalant is felvállalná. Leplezetlen melankóliával vesz részt a játékban, mintha érezné, hogy ő is csak motívum, díszítőelem az előadásban. Nagy Viktor ugyanis nem a színészvezetésben, a jellem- és szituációelemzésben, hanem a kompozíciószerve­zésben élte ki ambícióit. A vendégrendező foly­ton változó tablóképek fukarul mozgatott főalak­jainak „áriáiban” bontotta ki az előadást, melyben ezáltal fokozott szerephez jutott a vizualitás. Be­nedek Mari pazar jelmezeket, Ferenczfy-Kovács Attila monumentális, a teret valószínűtlenül kitá­gító díszletet tervezett ehhez. (A díszlet első ráné­zésre lenyűgöző, csak később derül ki, hogy mennyire a funkcionális­ tagolatlansága miatt ne­héz benne konzekvensen szcenírozni - a Polonius meggyilkolásakor behúzott függöny végképp ér­vényteleníti a teret -, másrészt a nézőtér felé ve­zető hidat egy vaskos oszlop tartja, amitől a jobb oldalon ülők nem láthatják a balközépen játszódó jeleneteket, ezért a szünetben mindenki igyekszik áttelepedni a má­sik oldalra, és egy vastag csík­ban kiürül a nézőtér.) A hagyo­mányos fel­fogástól el­térő elemet csak egyet tartalmaz az elő­adás, de az annál elké­pesztőbb: Ophelia és Laertes incesztuózus vi­szonya. Laertes (Horváth Lajos Ottó), mielőtt elin­dulna Franciaországba, kergetőzik egyet húgával, aki kócosan, lenge ruhá­ban úgy tesz, mintha menekülne, de mikor fogságba esik, ön­ként osztogat csöppet sem testvéri csókokat. Ez a találmány néhány percre ébren tartja a figyelmet, de aztán annál nagyobb ká­rokat okoz, hisz értelmezhetet­lenné teszi Hamlet és Ophelia viszonyát. Szerencsére ez nem zavarja meg az Opheliát játszó Orosz Annát, aki ebben a lehetetlen helyzetben is képes - szinte egyedüliként - emberi hitelű alakításra. A Várszínház Hamlet-előadásában is Ophelia vehető leginkább komolyan. Juhász Judit játéká­ban odaadás, rebbenő félelem, zavar és feloldó­dás váltogatják egymást. Ebből a lelkiállapotból hitelesen következhet az összeomlás, a hatásosan megoldott őrülési jelenet. A címszerepben Szaká­csi Sándort láthatjuk, és ha az nem zavarna, hogy kissé túlkoros Hamletként anyja kortársának tű­nik (Gertrud, Drahota Andrea), az már nem ke­rülheti el figyelmünket, hogy fizikailag mennyire alkalmatlan egy ilyen intenzitású szerepre. Ő vé­gül is rácáfol erre a nyomasztó látszatra, dereka­san végigcsinálja az előadást, krónikus soványsá­ga mégis óhatatlanul elvonja a figyelmet alakítá­sáról. A párbajnál vagy amikor haldokolva lebot­ladozik a lépcsőn, legszívesebben becsuknánk a szemünk, de Ophelia molesztálása is groteszk erőlködésnek tűnik. Persze egy ilyen önemésztő, kolerikus figura esetében, mint Hamlet, lehetne hitelesíteni ezt a valószínűtlen törékenységet, de HALIABAN a rendezés ezzel nem számol, Sza­kácsi egy robbanékony, reneszánsz daliát próbál játszani, ám fölényével visszaélő szeretőnek és rettenthetet­len bajvívónak egyaránt siralmas. A díszlet itt jobban bejátszható és itt is impozánsak a jelmezek, Sík Ferenc rutinosan lepörgeti az előa­dást annak a levédett virtuális ren­dezőpéldánynak a szellemében, ami évtizedek, de talán évszázadok óta hagyományozódik generációról ge­nerációra. De nem tesz hozzá sem­mit, nem felelteti meg a kornak,­­ nem tölti meg élettel, gondolattal. Csak az előadás elején és végén nyomakodik az előtérbe egy várat­lan rendezői ötlettel: az elején lehá­­moztatja, a végén újra beboríttatja az egész teret olyan fekete nejlo­nokkal, melyekkel a közutakon szokták a hullákat letakarni. „Vala­mi bűzlik Dániában”, de nem a kirá­lyi udvart beborító előkelő tetemek­től - döglött az előadás. A Várszínház Gyuláról adoptált produkciója, ez az avítt formanyel­vű, terjengős mesedarab, a Nemzeti egyik legnézhetőbb produkciója, nem didaktikus és nem ízlésrombo­ló. És ennek örülni kell. Miskolcon pedig nagyszerű dolog, hogy ilyen kiállításban és ilyen alapossággal állítanak színpadra egy klasszikust: az erővonalak világosak, a történet követhető, így az előadás hátborzongató sterilsé­­ge ellenére is sikerrel tölthet be bizonyos ismeret­­terjesztő funkciókat a diákbérleteken. Ennek is lehetne örülni. Csakhogy az unalmat semmiféle esztétikai vagy pedagógiai elvvel nem lehet iga­zolni! Rettentően unalmas mindkét előadás. Nem fűti át őket az alkotói tudatosság, a kimondás, a megmutatás vágya, az előadás formanyelvében és apró finomságaiban egyaránt megmutatkozó szenvedélyes, személyes világértelmezés. „Sha­kespeare darabját a létezés egyszeriségének fáj­dalma járja át” — írja a miskolci előadás drama­turgja, Forgách András. E transzcendens fájda­lomnak nyoma sincs a Hamletekben. Nem felmu­tatnak, hanem reprezentálnak valamit. De a szín­ház nem vitrin, különösen nem, ha az emberi lét végső dilemmáira nyílik alkalom rákérdezni ben­ne. És ha még Shakespeare segítségével sem si­kerül feltenni ezeket a kérdéseket, akkor minek összegyűlni a flancos, kivilágított házban? Ma­radjunk otthon, üssük fel a Shakespeare-összest, és láthatjuk: olvasva jobb. TASNÁDI ISTVÁN | KRITIKA ALAPÍTVÁNY * SZÁMLA­SZÁMÚNK MHB 207-11290 Alighanem valamennyi olvasónk számára közismert az, hogy minden kultu­rális lapnak rendkívül nagy szüksége van a legkülönfélébb formájú pénzügyi segítségre. A nemrég létrejött KRITIKA Alapítvány célja - miként a neve is mutatja - mindenekelőtt folyóiratunk megjelenésének támogatása. Hozzá bárki csatlakozhat, bármennyivel hozzájárulhat, s a befizetett összegek az érvényben levő jogszabályok szerint levonhatók az adóalapból. Nagyságától függetlenül minden segítséget köszönettel elfogadunk. Számítunk tehát lapunk olvasóira, barátaira, mindazokra, akik számára fontosak a KRITIKA által képviselt elvek és értékek. Mindazokra a személyekre és intézményekre, melyeknek nem közömbös a kulturális-szellemi élet nyilvánosságának sorsa. KRITIKA ALAPÍTVÁNY * SZÁMLA­SZÁMÚNK MHB 207-11290 35 KRITIKA

Next