Kritika 23. (1994)

1994 / 2. szám - Lengyel László: Lelki válság és társadalomépítés

rendszerébe építik be őket. Ebben a helyzetben a kormányzati „társadalomépítés” nem a Kádár-kor erkölcsi és szakmai lezüllését hangoztatja, hanem ellenkezőleg, méltatja azoknak a szakmai és er­kölcsi tartását, akik belekezdtek a rendszer átfor­málásába. És azon dolgozik, hogy a reformok ál­talánosak és tömegesek legyenek, önmagát pedig „igazi reformkormányként” mutatja be. Végül, ha a választási háború lezárulta után, a kormányzat visszatalál ahhoz a gyakorlatias reformnyelvezet­hez, amelynek kritikai dialektusát a sajtó képvise­lői beszélik. Antall József mintha először egy ilyen jövőképben gondolkozna, s nem hangsú­lyozza a teljes szakítást.13 Ezt a szakmák érzéke­lik is. Ma már nehéz pontosan érzékelni, hogy mikor váltott át az Antall-kormány a múlttal való teljes szakítás politikájának hangsúlyozására, s mikor tette fő vonalává a magyar társadalom lelki újjá­építésének programját.14 Ez nem egyik pillanatról a másikra történt, s nem is valamennyi területen egyszerre. Nem létezett olyan kormányzati dön­tés, amely ebbe az irányba mutatott volna. Vi­szont a múlttal való szakítás, a folytathatatlanság kijelentése abba az irányba terelte a kormányzati ideológiát, hogy saját azonosságához, elfogadta­tásához egy „ellenálló múltat”, illetve egy törté­neti modellt kreáljon. A konzervatív szárny a jövőre irányuló „népi kapitalizmus” vagy „kisember-kapitalizmus”, il­letve a „reformkormány” helyébe az eredeti el­vekhez és rendszerhez való visszatérést kezdte hangsúlyozni. Az eredetet pedig a keresztény és nemzeti, antibolsevista és anti-nyilas 15 keresztény középosztályban és beemelőjében, a Horthy-kor­­szakban találta meg. Az MDF radikális, népi szárnya a baloldali „harmadik út”, „földosztás”, „munkástanácsok”, „vörös és zöld bárók elleni támadás” mellett, a múlttal való leszámolásban találta meg önmagát, s arra ösztökélte a kor­mányt, hogy hajtsa végre a rendszerváltó forra­dalmat. A társadalom sem egyik, sem másik tö­rekvéssel nem tudott igazán lelkileg együttérezni, lelkesedni vagy gyűlölködni, mert mindennapi válságára egyik sem adott választ. A lelki bizonytalanság tovább növekedett az­zal, hogy a nyugati ígéretek 1991—92-re elhaltak. Egyszersmind a társadalom nehezen emésztette meg, hogy Kelet első embereiből Nyugat utolsó embereivé lettünk. A parlamentáris harc nyelv­­használata világossá tette a társadalom számára, hogy valamilyen új nyelven kellene beszélnie, ha a politikai felvilágot meg akarja érteni, de nem tudta eldönteni, hogy ő tanuljon-e meg ezen az új nyelven, vagy a politikai elitet kényszerítse rá a társadalom által beszélt pragmatikus nyelvre, így két világ, két nyelv alakult ki. A társadalom egyre kevésbé hitte és hiszi, hogy érdemes megtanulnia a politikai elit nyelvét, gesztusait, ellen-életraj­zait. Ha ez az elit gazdasági kompenzációt nyújt a nyelvtanulásért cserébe, akkor valószínűleg elfo­gadja, ahogy elfogadta a Kádár-rendszert is. Ha 1992-ben megindul a várva várt gazdasági növe­kedés, akkor a bankároktól a vállalati főmérnökö­kig, a minisztériumi tisztviselőktől a körzeti or­vosokig megszületnek az új keresztény és nemze­ti konszolidációs nyelven íródott ellen-életrajzok, végbemegy az új szimbólumok elfogadása. A gazdasági növekedés és ezáltal a kompenzáció el­maradt. A két világ és a két nyelv tovább él. És ma már azok is feledni kezdik a fenti világ udvari nyelvét, akik kitalálták. JEGYZETEK 1 A Franco-rendszer összeomlása után a nemzeti megbékélést és megegyezést választották a spanyol politikai erők. A polgárháborút és a megtorlásokat történeti és nem politikai tényként kezelték, nem kerestek bűnösöket, s nem adtak kárpótlást. Bizonyos előre kialakított garanciák alapján nemzeti megbékélés áll fenn Chilében a Pinochet-rendszer kap­csán. Hasonló megállapodásra gyanakodott és gyanakszik a liberális el­lenzék Antall (MDF) és Pozsgay (MSZP) között, amely a hatalom békés átadásáért cserébe büntetlenséget és megbékélést biztosít a régi rend­szer vezetőinek és támogatóinak. Érdekes kérdés, hogy hogyan kell mi­nősíteni egy ilyen megállapodást, akár létezik, akár nem. Továbbá föl­merül, hogy hogyan viselkedett volna ebben az ügyben - megbékélés és igazságtétel - a liberális ellenzék, ha hatalomra jut. Nem követelt vol­na még erélyesebb igazságtételt? A Duna-gate, a Next 2000, Pozsgay bolsevik diktátorként való bemutatása egy az MDF-nél könyörtelenebb fellépésre utalnak. Ezt érzékelte a választó is, éppen ezért szavazott a „nyugodt erőt” hirdető MDF-re. 2. Azt hiszem, hogy az Antall-kormány habozott, amikor ezt a dön­tést meghozta, illetve sohasem volt erről világos döntése. Kezdettől fog­va egymás mellett élt, hogy tegyünk igazságot és borítsunk fátylat a múltra, hogy kárpótoljunk erkölcsileg, de ne adjunk anyagilag. Hol a ki­egyezést, hol pedig a szakítást és a megtorlást hangsúlyozták. Ez néha úgy jelent meg, mint a párt (az MDF) és a kormány munkamegosztása, ahol a párt radikális megtorlás-párti, a kormány békülékeny. Később azután a kormány is egyre jobban beleheccelte magát az igazságtétel­be és a kárpótlásba.­­ Éppen ebben áll a szovjet „gyarmatosítás” paradoxona: az elnyo­mó nemzet rosszabbul és megalázottabban él, mint az elnyomott. A magyar társadalom tagjainak többsége - hangsúlyozom, hogy már többségben vannak az 1950 után születettek - sem egyénileg, sem kö­zösségileg nem érezte magát emberi és nemzeti méltóságában mega­lázva, megsértve a szovjetek által, ellenkezőleg, minden társadalmi gesztusunkat a nemzeti fölény hatotta át a szovjetekkel, a szegény ro­konokkal, a megalázott balekokkal szemben.­­ Figyelemre méltó, hogy a magyar társadalom lelki élménye nem a szovjet-orosz, hanem a kisnemzetek erőszakszervezeteiről alakult ki. A szamizdat sajtó, a filmklubok a lengyel Zomo rémtetteit hozták. Majd 1989-ben a csehszlovák és keletnémet rendőröket láthattuk vízágyúzni, s decemberben a román Securitate lövöldözött. A kommunista erőszak nemzeti kommunista erőszakként jelent meg. Olyannyira, hogy a ma­gyar társadalom egy része azt várta el, hogy a reformer Gorbacsov a szovjet hadsereggel fenyegesse, tartsa kordában Honeckert, Jakest, Ceausescut, nehogy nekünk jöjjenek vagy saját népüknek.­­ A társadalom jelentős része a szovjet-magyar kapcsolatokat elő­nyösnek tartotta, hiszen a vállalati vezetők a keleti piacot mint biztos fel­vevőhelyet mutatták be munkásaiknak. Sajátos módon a szakemberek sokkal inkább támadták e kapcsolatokat, mint a széles közvélemény.­­ Ebben része van annak, amit W. Lippmann ír le, hogy a vélemény mozgása lassúbb, így a közvéleményt békében nagyon nehéz és lassú dolog gyűlöletre izgatni, de ha ez egy háborús eseménnyel bekövetke­zik, akkor viszont nagyon nehéz a gyűlölet álláspontjáról elmozdítani. 1945 után még eleven gyűlöletek éltek közvetlen ellenfelekkel szemben, s ezt a gyűlöletet sikerrel lehetett átvinni a németekre. Ugyanígy 1956 után erős gyűlölet élt az oroszokkal szemben, amely azonban megko­pott, s ezt a megkopott érzést már nem lehetett kifényesíteni. Nem volt közvetlen düh Trianonért vagy Jaltáért sem. Hiányzott hozzá a közvet­len kiváltó ok, Pearl Harbor, ezért győzedelmeskedett a kisállami paci­fizmus. Ez a pacifizmus folyamatosságot akart, s nem bármiféle külső bűnbakot, amelyik esetleg megtorolja rajtunk a vele szembeni sérelme­ket.­­ A társadalom tudatában, szégyen ide, szégyen oda, a Kádár­rendszer a hatvanas években kezdődött. Lélektanilag is tökéletesen ért­hető, hogy a társadalom nem azonosította ezt a rendszert Rákosiéval, sem pedig az ’56 utáni megtorlásokéval. Ezért a „negyvenéves bolsevik uralom” a társadalomnak nem mond semmit.­­ A Kádár-kor hagyományos vicce, hogy „csak vissza ne jöjjenek a kommunisták!”, amit nyugodtan komolyan is vehetünk, amikor arra a fé­lelemre gondolunk, hogy csak vissza ne jöjjön egy magyar Ceausescu, Husák, Zsivkov. Erre épült Kádár egész elfogadottsága.­­ Az Antall-kormány három éve azt bizonyította, hogy a harcos pár­­tonkívüliség nem elegendő legitimációs alap, mert a pártonkívüliség nem összetartó és tekintélyt parancsoló erő. Mivel a társadalom tisztá­ban volt azzal, hogy a Kádár-korban a párttagság nem jelentett szakmai hozzá nem értést, és a pártonkívüliség nem vált automatikusan a szak­mai karrier gátjává. Ezért a pártonkívüliek forradalma inkább tragikomi­kus, mint heroikus. 10 Ez a három évtized méreteink reálissá váló érzékelését jelentet­te. Lehetne erre persze egy Németh László-i fordulattal azt mondani, hogy itt nincs másról szó, csak arról, hogy „addig kussoltatták, míg olyan kicsi nem lett, hogy belefért a realitásokba”. Ez azonban nem len­ne igazságos. Mert bár a kussoltatásokból bőven kijutott, mára már nemcsak beleférünk a realitásokba, hanem talán azokkal egy kissé már bánni is tudunk.” Gombár Csaba írja ezt a Velleitásaink című cikkében. (Századvég, 1987. 4­5. 21.) Ebből következnek az „értelmetlen együtt­­pendülések”, a „tisztázatlan és bomlékony együttjárások", amikor csak „a félelem viszonossága és a tisztázatlan valamitől való félés együttese tart össze”. (uo.) És ez vezet a „nyugodt erőhöz” 1990-ben, a „bizton­sághoz” 1994-ben. 11 Egy sajátos „reform-történelem” alakult ki, amely az 1953-as Nagy Imre-programmal indult, majd 1956-os progresszióval folytatódott, hogy azután 1968-as reformban csúcsosodjon, s végül „második re­form” követelésével újrakezdődjön a nyolcvanas években. Ez nem re­formkommunizmus, hanem egyfajta szakmai reformerség. Ideológiában, amennyiben nem a szocializmus, hanem egy rendszer, egy rosszul mű­ködő intézményi szerkezet, egy politikai és gazdasági mechanizmus re­formjáról gondolkodott. Tehát nem arról van szó, hogy a közgazdászok azon törték a fejüket, hogy hogyan lehetne egy szocialista elveken ala­puló piacgazdaságot csinálni, hanem arról a gyakorlati szakmai igény­ről, hogy a működő rendszert hogyan lehetne hatékonyabbá, piacibbá, demokratikusabbá tenni. Ez a pragmatizmus mindenkor ki is hívta nem­csak a Kádár-kor ideológusainak haragját, de azoknak az ellenzéki, fé­lellenzéki ideológusoknak az ellenszenvét is, akik a rendszer ideológia­kritikáját adták. Továbbá állandó vitát jelentett azokkal a szakmai ellen­felekkel, akik a tudomány nevében utasították el, az elvi alap nélküli ja­vítgató, reformot intézkedésekbe öntő gondolatokat. 12 Ez azonban semmiképpen se jelenti azt, hogy a Grósz- vagy a két Németh-kormány reformkormány lett volna. A kormányzatok fokoza­tosan egyre több piaci és demokratikus, modernizációs és jogállami el­vet engedtek érvényesülni, de ettől még nem vált a rendszer többpárti parlamentáris demokráciává és piacelvű gazdasággá. 13 Antall József kezdeti szövegeiben voltak „reformata” elemek, és hajlandó volt kormányába bevenni „reformatákat”, ha nem is az első vo­nalba, így Surányi Györgyöt, Matolcsy Györgyöt, Kádár Bélát, Bogár Lászlót a gazdaságban, Honti Máriát az oktatásban, Somogyi Ferencet, Szokai Imrét a külügyben. Ugyanő hozzájárul, hogy a televízióba és a rádióba is két „reformata”, korábbi „szakmai ellenzéki" kerüljön az élre Hankiss Elemér és Gombár Csaba személyében. 14 A kormányzat oldaláról arra hivatkoznak, hogy jóindulatú közele­désüket a szakmák, a „régi elitek” elutasították, s eleve a kormányzattal szembeni ellenérzés és ellenállás politikáját folytatták. Különösen így volt ez a médiumoknál, de hasonlóval találkoztak a minisztériumokban, a vállalatoknál és a bankokban. Kétségkívül voltak elutasító gesztusok erről az oldalról, amit magyarázhat az, hogy az MDF a választási kam­pányban erőteljesen kommunistázott, nagytakarítást ígért, és magya­rázhat az is, hogy az elitekhez tartozók immár féltek nevüket adni az MDF-kormánynak. De a dolog sokkal inkább arra az ellentmondásra ve­zethető vissza, hogy az MDF-kormány és az SZDSZ-ellenzék nem tu­dott szabadulni a magyar (MDF) és szabad (SZDSZ) pártközi megkü­lönböztetéstől, s mindkét fél nyílt állásfoglalásra akarta kényszeríteni a szakmai elithez tartozókat. A szakmai elitek pedig nem konzervatív vagy liberális alapon oszlottak meg, hanem pragmatikus programok kö­rül, amelyeknek nem volt köze a pártokhoz. 15 Antall József mindenkor hangsúlyozta hagyományos nyilas-elle­­nességét, amelynek lényege, hogy a keresztény és nemzeti történe­lemben Magyarország 1944. október 15-ig a béke szigetének bizo­nyult, s csak a nyilas hatalomátvétel lendítette át az országot a rossz irányba. JHNCMOWK­) ^CLASSIC\J u J D O N S A G A I 15 KRITIKA

Next