Kritika 25. (1996)

1996 / 8. szám - KÉPZŐMŰVÉSZET - Szegő György: Hangok és szagok

szerű ember” bepillantást nyerjen a kulisszák mö­götti világba. Ezért aztán valósággal elburjánzot­tak az efféle beszélgetések, amelyek - már néhány hónapja terjedő gyakorlat után is - kínosan kezdik ismételgetni egymást, ami nem is csoda, hiszen van hét-nyolc olyan, képernyőképes, jó svádájú, az előre megbeszélt kérdésekre szellemesen ri­posztozni tudó, a spontaneitást ügyesen imitáló politikus, akit faggatni szokás - és van öt-hat olyan riporter, aki ambiciózusan faggatja őket. Előbb-utóbb az is eljut Torgyánhoz, aki Hornnal kezdte, és az is diskurálni fog Orbán Viktorral, aki Kunczétól rajtolt. Az egész felhajtás még mindig abból az egyko­ri helyzetből fakad, hogy a pártállam idején a poli­tikus óvakodott attól, hogy „emberközelbe” hozas­sa magát, s jó okkal tette ezt: úgyse mondhatott volna semmi egyénit, hiszen még egy érdesebb megfogalmazás is a karrierje végét jelentette vol­na, de nem is tudott a semmiről úgy beszélni, mint­ha mondana valamit, mert ehhez hiányoztak a ké­pességei. Az álszerénység, amit puritanizmusnak illett nevezni, azt is megtiltotta, hogy a párt- és ál­lami vezetők „előtérbe tolják” magukat; magán­életük bármily óvatos bemutatása az „intimkedés” vádját vonta volna maga után, s egyáltalán: dívott, mert politikai érdek volt, hogy ami fontos lehet, azt nem szabad „kivinni a tömegek közé”. A kíváncsi­ság ezekben az években gyülemlett fel kajánkodás formájában: szerettük volna, ha alkalmat kapnak a párt által fölkentek, hogy elszólják magukat, hogy bizonyítsák primitívségüket, rossz ízlésüket, tu­datlanságukat, beszédképtelenségüket. Ilyennek látni azokat, akiktől a sorsunk függött: ez némi elégtétel lett volna a kiszolgáltatottaknak. Csak­hogy akiket szerettünk volna látni ilyen kendőzet­lenül - a rendszerváltással többnyire eltűntek a süllyesztőben. (Vagy pár évvel előtte, egy felké­szültebb, generációkkal fiatalabb, technokrata ve­zetőréteg felbukkanásával.) Akik újabban tűntek fel és a mai politikát irányítják, azokat viszont lát­hatjuk önfeledt tevékenységük közepette is a par­lamenti közvetítésekben - ahogy ott ülnek, unat­koznak, dühöngenek, fecsegnek, szervezkednek, annak amúgy sincsen párja. Láttuk őket a két vá­lasztást megelőző kampányok idején, figyeltük ar­cukat, vérmérsékletüket, reakcióikat a demokrácia kezdeti szakaszában, amikor zaftosan gorombás­­kodó, veséző, „öklöző” műsorokban csépelték egymást - mi újat adhat ehhez egy mostani beszél­getés valamelyik stúdió sarkában? Selmeczi Tibor a Szatellitben megpróbálja bebi­zonyítani, hogy némelyiküknek még humora is van, ez ritkán sikerül, meghívottam látszik, hogy tudják, illenék jópofának lenni, de számukra vérre menő tétje van a szereplésnek: rokonszenvet kéne kelteni, csak hát kiben és miképp? Ami talán tet­szik az egyik nézőnek, sérti-taszítja a másikat és fordítva. Van, aki viccesnek tan ifjúkori csetlés­­botlásokat, van, aki - nézőben sem gyakori a fej­lett humorérzékül - megbotránkozik azon, ha egy pártvezérről kiderül: ő sem volt az (József Attila szavával), „akit a családfők kegyelnek”. Frideri­­kusz Sándor mintha maga is érezné, hogy idegen terepen jár, ahol számára rejtett aknának bizonyul­hat bármi, amit egy „politikára szakosodott” ripor­ter fölényesen hatástalanít. Vele beszélgetni első­sorban a meghívott személyiség számára fontos: elfogulatlanságát bizonyíthatja azzal, hogy egy Fridi-showban hajlandó fellépni, bár ezek a kopár hátterű, komolykodó dialógusok távolról sem em­lékeztetnek az igazi Friderikusz-féle banzájokra, ahol a sztárriporter néha valóban elengedi magát és valóban kínos kérdéseket tesz fel. Itt nem, itt a lát­szólag pikáns téma mintegy „alájátszik” a válaszo­lónak: Friderikusz untermannként működik közre egy imázsjavító PR-produkcióban. Kepes András soha nem ül le politikusaival kettesben - ő négyta­gú asztaltársaságokat hív meg és hosszas (a képer­nyőn nem látható) bemelegítő vacsorák után, ami­kor a hangulat már tényleg oldott és majdnem el­feledkeztek vendégei a kamerák jelenlétéről - ak­kor dob be egy-egy ravasz kérdést s ezzel a tartóz­kodással viszonylag a legtöbbet éri el. Mivel a má­sik három vendég egy-egy hivatásnak kiválósága vagy/és csillaga, Kepes politikus­ vendégeinek össze kell szedniük magukat, hogy ilyen konku­rencia mellett ők se valljanak szégyent, mi több: ők is legyenek annyira érdekesek, mint a civilek. S újabban itt vannak Szenes Andrea éjfélbe nyú­ló beszélgetései, amelyek - ha csak a meghívott személyiség nem annyira szuverén alkat, mint Kuncze Gábor - nem a riportalanyról, sokkal in­kább a kérdezőről szólnak. Ő az, aki meg akarja mutatni, mekkora szellemi fölényben van beszél­getőpartnereivel szemben, „átlát” rajtuk, úgyis mindent tud róluk, hol elnézően, hol kétkedve, de egyfolytában kívülről figyeli őket, igazi kíváncsi­ság nem látszik a tekintetén, inkább csak a riporte­ri szerepe hozza úgy, hogy kénytelen úgy tenni, mintha érdekelné: prekoncepciózus és sablonok­kal dolgozó kérdéseire mit tud válaszolni az, akit az a szerencse ért, hogy vele beszélgethet. Kuncze Gábor például - kedvesen és tapintattal, de azért határozottan - helyre is tette Szenes Andrea néme­lyik minősítését, s aztán megmaradt annak az ön­­irónával, nagy türelemmel és szerénységgel fel­vértezett embernek, akinek más tévéinterjúkban megismertük. Ezek a túlreklámozott, nagy csin­nadrattával beharangozott s aztán eléggé közepes beszélgetések természetesen akkor sem lehetné­nek sokkal tartalmasabbak, ha olyan valaki készí­tené őket, aki már élettapasztalata folytán is többet tud a dolgok mibenlétéről, mint a felfokozott önér­­tékelésű ifjú riporternő. A politikus tudniillik épp arról nem árulhat el semmi igazán fontosat, ami a szakmája, amiről vannak érdemi információi: a politikáról. Holott, mint minden ember, ő is akkor tudna önfeledt és izgatott lenni, ha a munkájáról beszélhetne - de ezt nem teheti, mert ezzel politi­kusként bizonyulna dilettánsnak. Emiatt azonban ezek a „politikusok papucsban”, „pártvezérek ma­gánemberként” - típusú interjúk álbeszélgetések maradnak. S mert ilyenek, szükség is van arra, hogy például Szenes Andrea mindvégig görcsösen szorongasson maga előtt egy táblát ezzel a felirat­tal: Szenes Andrea. Tévénknek is ilyen táblát kéne műsornyitástól műsorzárásig maga előtt tartania ezzel a felirattal: tévé. Hogy amíg nézzük, vala­hogy el ne feledjük, mit nézünk. NÁDRA VALÉRIA KRITIKA KÉPZŐMŰVÉSZET Hangok és szagok A millennium idején épült a Városliget legtöbb intézménye. Az ezeréves évfordulóra az or­szág kitett magáért: impozáns kiállítást ho­zott össze, kétszáz-egynéhány épülettel, a teljes hazai ipart, kereskedelmet, kultúrát és tudományt méltóképpen bemutatva. Volt is mit - Magyaror­szág akkoriban olyan mértékű fejlődést produkált, amilyen addig sem, azóta sem volt a történelem folyamán. De túl ezen a mustrán, mintegy utó­­hasznosításként, kialakított egy csodálatos intéz­mény­együttest is, a cselédlányok és Molnár Fe­renc kedvenc Ligetében. Múzeumostul, Vajdahu­­nyad várostul, jégpályástul, cirkuszostul, sze­cessziós Állatkertestül, Széchenyi fürdőstül, an­golparkostul. Amolyan kulturált szórakozó-, pihe­nő- és művelődő körzetet, amilyent nálunk azóta sem sikerült kitalálni, nemhogy felépíteni. Most, száz évvel később, az egyik létesítmény -a Műcsarnok - az alapításra emlékezik egy nagy­szabású kiállítással. A főszereplő maga a száz év előtti Liget, de benyomásokat kapunk arról is, mi történt itt az elmúlt évszázad alatt. Egy-egy fél ter­met kapott minden előbb felsorolt intézmény, sőt maga a Műcsarnok egykori szelleme is itt kísértett. A mindenkori kortárs magyar képzőművészet templomának szentelt épület most inkább a nosz­talgia szentélyének bizonyul. Ennek kereteként az apszisban a Hősök tere története jelent meg, video­­spiritiszta szeánsz formában. Hétköznap néztem végig a kiállítást, a megnyitó alkalmával ugyanis akkora tömeg - és por­­ kavargód a kaviccsal lete­rített termekben, hogy lehetetlen volt közel férkőz­ni a képekhez, tárgyakhoz, szippantani a korabeli hangulatból. De egy nyár eleji hétköznapon nincs annyi látogató, hogy ne halljam meg tőlük a kiállí­tás valódi hangjait. Mert a látnivaló gazdagsága, a képek, archív filmfelvételek, a cirkuszsátor, a Ma­­hart-műterem hangulatát hozó képgaléria, a termé­szettudományi gyűjtemény agancsai és a régi pati­ka polcán spirituszban úszó agytekervény élveze­tes volt - de a tervezett vagy spontán hanghatások messze fölülmúlták a vizuális anyagot. Belépéskor a millenniumi földalatti vasút dübörgése fogadott, ritmikusan tovadörgött teremről teremre, büszkén, mint Európa első földalatti vasútvonala. Innen egy közös térbe jutott a látogató, ahol jobbra a Széche­nyi fürdő kabinjai rejtegetnek valaha izgatónak tartott női testek felvillanó képet. Mellette a szom­jasan érkezők Törley-pezsgővel öblögethetnek, a kevésbé mohó torkú, laposabb pénztárcájú látoga­tók számára műanyag tartályban ingyen bugybo­­rog a híres Széchenyi-forrás gyógyvize. A pezsgős­üveg-pukkanások mögött archív fotók a Műjégpá­lya múltjáról, egyiken csinosan bógnizó kisasszo­nyok mosolyognak a horogkeresztes zászló alatt. A terem bal oldalán a földalatti dübörgése egyene­sen egy óriási madárkalitkán törik meg, melyben három jajveszékelő papagáj lakik, hidegfronttól elgyötört hangjuk embert próbáló, metaforikus él­mény a zárt akusztikájú helyiségben. A szomszéd­ban álló ajándékárus pavilon még tovább bőszíti a szerencsétlen madarakat, ott ugyanis az összes faj­ta kereplő kapható, amelyet a magyar népművé­szet évszázadok alatt kitalált. Végig is próbálgat­ják a külföldiek. A papagájok és a kereplők hangpárbajából a kö­vetkező terembe menekülve a Cirkusz ideponyvá­zott manézsa fogadott, valódi bohóccal, és egy rendkívüli fotósorozattal, a száz év előtti cirkusz mindennapjairól, a terem másik felébe igen sze­rény anyaggal a Vidám Park - eredetileg Angol­park - került, élményszerűségét soványkán pótol­ta a kihorgászható fahalakkal teli medence vagy a konzervdoboz-célbadobáló bódé. Benéztem a Ma­gyar Király Patika korhűen berendezett terébe, ku­kucskáltam az özönvíz előtti röntgengépbe, törtem a fejem a gyanús rendeltetésű műszerek mibenlé­tén. Majd átballagtam a Műcsarnok-terem kékre festett enteriőrjén, a Vajdahunyad várának sokszí­nű gyűjteményei felé. Itt a félhomályban alig tud­tam kiböngészni, mi tartozik a természettudomá­nyi kollekcióhoz és mi a hazai történelem fura re­likviái közé. A kettő annyira barátságosan megfért együtt, hogy a barlangi medve kiállított pénisz­­csontja fölötti indulásomat alig tudtam áhítatba fordítani, amikor Deák Ferenc utolsó szivarjához értem... Blaszfémikus hangulatomon ekkor tört át az „idők hangja”: a Hősök terét megjelenítő terem közben felállított monitorjain valaki a dolgozó népről ordítozott. Beültem hát az egyik képernyő előtti karosszékbe, és rögtön áthangolódtam az öt­venes évekre. Jött 1956, tankok vonulnak az And­­rássy úton, szegény Liget, gondoltam. Aztán snitt, és már 1957. május elseje volt, Kádár János lelken­dezett, mondván, milyen fontos is az emberiség­nek, hogy mi itt, most és így... Ekkor óriási robaj- 44

Next