Kritika 25. (1996)

1996 / 1. szám - Jávorszky Béla Szilárd: Boogie a harmonikán. Beszélgetés Tabányi Mihállyal

29 kinti útjai során Nyugatra szakadt ha­zánkfiai sem próbálták meg megkörnyé­kezni? Dehogynem, számtalanszor. Amikor például 1962-63-ban Nyugat-Berlinben a legdrágább night-klubokban játszottunk, mindjárt megjelen­tek a Szabad Európától, s felajánlották: maradjak kinn, s kétéves gázsimat előre kifizetik. Én viszont csak addig maradtam, amíg a szerződésem tartott. Később aztán alábbhagytak ezek a kísérletek. A hatvanas években ez egyébként is veszélyes játék volt, hiszen egy-egy disszidáláson a SZER hóna­pokig tudott csámcsogni. És ezekre a csábítgatá­­sokra nagyon sok pénzt áldoztak. Az 1948-as kommunista hatalomátvétel után abból sem lett semmi baja, hogy a háború alatt ön rendszeresen szerepelt a katonai rádióban? Azért nem lett, mert semmilyen politikai mű­sorban nem vettem részt, kizárólag szórakoztat­tam. Pedig még katonai rangot is kapott. 1940-ben a háború kitörése miatt mindenkép­pen be kellett vonulnom. A főiskolások az úgyne­vezett karpaszományosok közé kerültek, akik ka­tonaruhában is folytathatták a tanulmányaikat, csak a nyári hónapokban kellett ténylegesen „szol­gálni”. A karpaszományosok rangja azonban na­gyon gyorsan emelkedett, így 1944 végén már szá­zados voltam. Az ostrom idején részt vett a harcokban? Nem. Bujkáltam, így sikerült mindent megúsz­nom. Nemcsak a harcokat, de a málenkij robotot is. Az EMKÉ-ben eltöltött hét esztendő után egy idő­re a Honvéd Művészegyüttesbe kerültem, aztán Svájcba utaztam ki. S ekkor már őrnagyi rangom volt, akárcsak Puskás Öcsiéknek a Honvédban. De hát ezek csak címzetes vállpontok voltak. A külföl­di turnék beindulása előtt pedig le is szereltem. Túl a hetvenen is elég jó kondícióban van. Ez betudható annak, hogy mindig is normális életet éltem. Családcentrikus ember vagyok, s na­­gyon-nagyon jól érzem magam. Annak idején komolyan sportolt is. Az idősebbek még jól emlékezhetnek a Tál­­tos-Csuvik-Szatmári-Tabányi 4x200 méteres gyorsváltóra. Igen, bár a négyes elég hamar felbomlott. Tál­tos edző lett Svédországban, Csuvik és Szatmári Melbourne-ben maradt az 1956-os olimpia után, én pedig itthon. Ha jól tudom, sportrepülőnek sem volt utolsó. Diákkoromban a Gamma sportrepülő klubban, az ócsai reptéren edzettünk, először vitorlázógé­pen, majd motoros gépen. De erről a hobbiról is le kellett mondanom, mert a zene teljes embert kí­vánt. Sokszor mondták, hogy ön csak magának komponál. Olyan nehéz darabokat ír, hogy mások egyszerűen nem tudják leját­szani. A harmonikára írt kompozícióim való­ban mind virtuóz számok, de azért mások is le tudták volna játszani, csak elég sokat kellett hozzá gyakorolni. Ez inkább csak legenda, bár tény, hogy a műveim ko­moly technikai felkészültséget igényel­nek, ötvenes-hatvanas években havi 30-50 ezer forintot is összezenéltek? Nézze, minden relatív, hiszen egy művész so­sem tud annyit keresni, mint egy üzletember. Ne­künk minden forintért, márkáért vagy dollárért ke­ményen meg kellett dolgoznunk. S miután mindig az élen voltunk, nem is panaszkodhattunk. De ugyanennyit kapott a többi élvonalbeli zenész is. A zenekarom tagjait ugyanúgy megbecsülték, mint engem. De talán én vagyok az egyetlen, aki ebből fel is tud mutatni valamit. Több profi kolléga ugyan­ennyit keresett, de úgy is éltek. Megengedhettem volna magamnak, hogy a zenekart minden este pezsgős vacsorára hívom a szigeti Nagyszállóba, de nekem nem ez volt az életcélom. Gondoltam öreg napjaimra is. Ön mégis mire költötte a pénzét? Nem mondom, mindig is hobbim volt a jó ko­csi, s erre a szenvedélyemre nem kis pénzt áldoz­tam. Amikor külföldön turnéztam, mindig egy jó kocsival tértem haza. Nem vették ezt akkoriban rossz néven? Dehogynem. 1965-ben - amikor Pesten még alig volt autó - egy vadonatúj, hófehér nyitott sport Mercedesszel jelentem meg, persze hogy néztek egy nagyot. Jöhettem volna Rolls-Royce-szal is, csak hát gondoltam, ha azzal érkezem, mindjárt ki­nyitják a Markó utcai főbejáratot, s egyenesen be­hajthatok oda. A Mercedest még elnézték, hiszen ők is azzal jártak. De volt Opelem, Lanciám, Stan­dard Vanguardom - fel sem tudnám sorolni, mennyi autóm. Innen ered fiam autómániája is. Most is sok kocsija van? Inkább a fiamnak. Nekem csak egy nyitott és egy hagyományos Mercedesem van. De mivel éle­tem során már több mint kétmillió kilométert ve­zettem, s nem vagyok már fiatalember, ha nem muszáj, nem vezetek. Ha koncertezem, nem is ülök volán mögé, mert vigyázok az ujjaimra. Nem kockáztatok. Szereti a száguldást? Nem, inkább a tájban gyönyörködöm. Nem szó­rakoztat a gyors vezetés. A zene és az autó mellett tudtommal van egy harmadik hobbija is: az éremgyűjtés. Ez elsősorban drága édesapám hobbija volt, aki az ország egyik legkomolyabb éremgyűjtőjének számított, s az Éremgyűjtők Országos Egyesületé­nek is vezetőségi tagja volt. Az általa felhalmozott gyűjtemény 75-80 százalékát - mely 10-12 millió forintot ért - sajnos három nagy betörés alkalmá­val elvitték. Ezek nyilván „megrendelésre” történ­tek, hiszen gondosan magukhoz vették a Katalin-, a Lipót-, az osztrák-magyar korona-sorozatot, il­letve az amerikai arany húsz- és tízdollárosokat. Csak ezüstpénzből - mennyiségre nézve - kétszáz kilót loptak el. És ezek a kincsek sohasem kerültek elő. Elégedett az életével? Abszolút. Nincs hiányérzetem. Talán azért sem, mert nagyon jó a családi életem. Soha nem tűztem ki olyan célt magam elé, ami ne lett volna elérhe­tő, így, amit akartam, többé-kevésbé el is értem. Ma az a legfontosabb, hogy sikerüljön a visszaté­rés, szép, díszes csokorba kötve az egykori dalo­kat, melódiákat. Ez most az, ami a leginkább fog­lalkoztat. Az interjút készítette: JÁVORSZKY BÉLA SZILÁRD Ön szerint miben rejlett zeneka­rának az ereje? Abban, hogy bármit el tudott játszani. Tangót, operettet, szórakoztató zenét, modern dzsesszt, swinget, bármit. S min­dent ezeknek a műfajoknak a legprofibb előadóitól lestünk el. A profizmushoz persze kellettek az igazán profi hangsze­rek is. Jómagam a legjobb, egyedi készí­tésű Hohnerekkel játszottam, melyek na­gyon sok pénzbe kerültek. Ez a Gála pél­dául 33 ezer német márkát ér. Annyit, mint egy jó kocsi. Nemcsak idehaza, de külföldön is nagy művészekkel - Frank Si­­natrával, Gerry Wale-lel, El Martinóval, Dean Martinnal - dolgozott együtt. A washingtoni Kennedy Centerben Les Paullal és Doris Day-jel játszott az Egyesült Államok alapításának 200. évfordulója tiszteletére ren­dezett ünnepségsorozaton... Ezek valóban jelentős állomásai az életemnek. Ezen a többhetes ünnepségso­rozaton csak nagyon kevés művész vett részt Európából. Magyarországról rajtam kívül csak Vidos Éva, a világhírű zsong­lőr, a Hortobágyi ugrócsoport és Potaszy, a bűvész és illuzionista. Ne haragudjon a kérdésért, de ön azért elég sokat keresett élete során. Igaz az a pletyka, hogy az KRITIKA

Next