Kritika 26. (1997)

1997 / 5. szám - KÉPZŐMŰVÉSZET - Szegő György: Álmodik a múzeum

Tordy Géza vagy a ritka komikai vénával rendel­kező Bánfalvy Ágnes színészi képességeivel itt történik: közönséges pazarlás. Bávatag közhe­lyek elmondása, talányos belemeredés a kamerá­ba, sejtelmeskedő nézések és üresjárattá kifutó szituációknak puszta jelenléttel való kitöltése egyszerűen nem igényelte őket. Olyan volt ez a sorozat, hogy mással, mint egy József Attila-vers soraival, nemigen lehet pontosan megragadni a lényegét: „Úgy tátong a semmi benne / mintha valaminek lenne / a pora...” NÁDRA VALÉRIA KÉPZŐMŰVÉSZET Álmodik a múzeum ! Á­lmok és látomások a grafikában címmel népszerűnek ígérkező tárlatot rendezett a Szépművészeti Múzeum. Saját anyagából ál­lította össze azt a történeti, illetve motivikus rend­be szervezett kiállítást, amely végigköveti az álom és a vízió grafikai megjelenítését. Ahogy mondani szoktuk: a kezdetektől egészen a kortárs művészetig. Az áttekintés a gyűjtemény adottsá­gaiból következően hiányos, némely stílustörté­neti periódus egészében kimaradt emiatt. Bodnár Szilvia válogatásában nem átfogó motívumköve­tésről van szó tehát, hanem a téma további inspi­rációt keltő felvillantásáról. A rajztechnika mindig a vizuális műfajok leg­­szubjektívebb ága volt. Olyan határozottan rögzí­ti a megfigyelő világlátását és egyszerre az alko­tó kéz rezdüléseit, a vonal végérvényes karakte­rét, hogy szinte kínálja magát a belső utak isme­retlen szféráinak médiumául. A fény-árnyék vi­szonyok, a térmélység és az előtér élessége, a formák kontúrjai és az egymásba mosódó, bi­zonytalan felületek vonallá transzformálva, mint­ha csupasz testek volnának, minden látványelem szinte egy-egy megszemélyesülő figura. A képek láttán most is kimondhatjuk, hogy a grafika a megszemélyesítés eleven közege. Kézzelfogható­vá tenni az álmot, a látomást egyet jelent a tudat­talan és az időtlen emberi tartalmak testként való megjelenítésével. Ezek a testek a grafika történe­tének legkorábbi időszakában profán szembenál­lást jelentettek a kanonikus ábrázolásokkal. Ak­kor is, ha szakrális allegóriának, morális temati­kájú bibliai jeleneteknek látszottak. Az álmok ugyanis sohasem a jelenvalóról szólnak, hanem a fölötte vagy alatta húzódó, beláthatatlan dimenzi­ókról. A középkor embere az álom képpé transz­­formálásával kiszabadította lelkéből az oda be­zárt, csökevényes és elfojtott/tagadott pogány hi­tet. Álom és látomás maszkjában megidézte az erdő tiltott szörnyeit, a lélek sokfejű, sokpatájú fenyegetettségét. A kiállítás a XV-XVI. század fordulójától kezdi a vizsgálódást, arról a pontról, amikor a grafika mint műfaj kiszabadult aláren­delt helyzetéből és önálló kifejezőeszközzé vált. De az álomábrázolás a reneszánsz rajzművésze­tében is gyanúsan sokáig megtartotta a középko­­rias témaelemeket és kidolgozási metódusokat. Giorgio Chisi metszetén, amely Somnus, az antik álomisten birodalmába kalauzolja el a szemlélőt, a korai sienai mesterek kezdetleges tájképábrázo­lása keveredik az érett reneszánsz formai jegyei­vel. Marcantonio Raimondi lapja, a Raffaello ál­ma, művészetfilozófiai képi magyarázatába Bosch-idézeteket vegyít, ősvilági, a kollektív tu­dattalanban azóta is otthonos szörnyeket, azono­síthatatlan, szervesnek tűnő alakzatokat. Ugyane­zek élesebben, főtémaként ismétlődnek majd Da­li és a szürrealisták grafikáin. A most kiállított reneszánsz rajzok, egészen Dürerig, valójában egzakt mitológia-magyaráza­tok. Komplex és teljes világ jelenik meg rajtuk, ahol az álom és a valóság szövetei még átfedés­ben vannak. Nem feltétlenül a beteljesüléssel, mint Wolf Huber Paris álma című rajzán, de a le­hetséges értelmezési tartománya mindkét szférá­nak azonos: az ember még harmóniában van ön­magával és a világgal. Dürernél érezhetők az el­csúszás első tünetei. Allegorikus rajzain a fő fi­gurára ránő a mellékalak. A tudós álmában frag­­mentek és a kompozíció által alig összetartott, egymással veszélyes ellentétben lévő gondolati elemek vannak egyszerre jelen. A köztük érezhe­tő feszültség egészen Goya baljós víziójáig vezet előre. Az álmok állókép jellege nagyjából e kor­ban szűnik meg. Innen a próféciák, a transzcen­dens víziók mozgásba lendülnek. Rembrandt réz­karcán az angyalok szinte eltaszítják Jákobot a lajtorja alól, hogy szabad útjuk nyíljon a föld­ ég tengelyen, és mind az alsó, mind a fölső szféra definiálatlan marad, csak az átjárást hangsúlyoz­zák a vonalak. Rembrandt bravúrosan oldotta képpé ezt a bibliai paradoxont: Jákob alakján át­ragyog a lajtorja, egyszerre napsugár és közleke­dőeszköz, és Jákob is kétféle értelmezést kap: ál­modik is, ébren is van. A transzcendencia síkok és a tudatállapotok ilyen egzakt egymásra vetíté­se merész, majdhogynem pogány megoldás. A barokk álom-variációk többnyire a mozgásra szerveződnek, egymástól teljesen különböző fo­galmi struktúrákat rántanak össze a vízió direkt eszközével. Adriaen Collaert Szent Péternek a tisztátalan állatokról szóló látomását egyházala­pító gesztussá misztifikálja. A preraffaelitizmus és az azt transzcendens tar­talmak felé vivő szimbolizmus múlt századi tö­rekvése Odilon Redon lapjaival képviselteti itt magát. A rajzokon a jelenés úgy fénylik ki a sötét vonalstruktúrákból, mint egzotikus drágakő a szürke tárgyi környezetből. Az Apokalipszis ih­lette képek az európai hagyomány egyik nagy vo­nulatát folytatják, melyben ontológiai és etikai fo­galmak sodródnak János jelenései nyomán, part­talanul és fenyegetően, reménytelen és ragyogóan. Meglehetősen nagy ugrás következik a tárlat logi­kájában innen a szürrealisták reményvesztett öna­nalíziséhez. Freud álomelméletének vizuális értel­mezése a XX. században egyet jelent az ember alapvető meghasonlottságával, illetve ennek az ál­lapotnak képben való rögzítésével. Freud maga is konkrét képekben fogalmazott, mint ahogyan az egész XX. század is leegyszerűsítette ismeret­­elméletét a konkrét képanalízisre, és így veszni hagyta az enigmatikus többlettartalmakat. A gra­fika azonban kivételes technikai lehetőségeket kí­nál a homályosan értelmezhető, többszólamú uta­lások kifejezésére, a vonalak kuszaságában az ér­telmezésnek nagyobb variációs lehetősége van, mint bármely más vizuális művészetben. Goya és Dali lapjai mellett az osztrák Alfred Kubin rettenetes víziói vizualizálják a századfor­dulón, többek között éppen Kafka és Karl Kraus korában testet öltő veszélyérzetet. Rubin rajzai szinte egyenes ívben vezetnek majd Francis Ba­con festői testcsonkolásai felé. Közvetlenebb, na­iv reflexiókkal teli kompozíciókat láthatunk itt Chagalltól és Joan Mirótól. Ami időrendben azu­tán következik, az a huszadik század realizált ret­teneteiről csak nyomaiban ad képet. Itt érzem fáj­dalmasnak a Szépművészeti Múzeum gyűjtemé­nyének korlátait. Vlagyimir Jankilevszkij, Jüri Arzak illetve a német Roger Loewig grafikái csu­pán nyomjelzői egy rendkívül gazdag vonulat­nak, a modern diktatúrák alatt látomássá transz­formált szabadság rajzos kifejezésének. Hiányzik számomra a fotogramm is, amely mint sajátos fényrajz-eljárás, szintén a vonal transzformáció­jaként tekinthető. A látható gazdag anyagon azonban nem érezni a magyar múzeumok alapve­tő gyarapítási gondjait. A közelmúltban megva­lósult vásárlások és más gyarapító módszerek megszállott munkát sejtetnek. Alapvetően ennek köszönhető a Szépművészeti Múzeum sikere, ké­pes árnyalt megfogalmazásban bemutatni gyűjte­ményének egy jelentős művekből álló részét, pél­dául az álom köré. SZEGŐ GYÖRGY 47 KRITIKA Nem a Hadtörténelmi Levéltár az elmarasztalt közgyűjtemény A Kritika 1997. áprilisi számában jelent meg Székely Iván írása a Holocaust-iratok sorsáról. A témával kapcsolatban dr. Majtényi László adatvédelmi biztos ajánlást adott ki, amelyet megküldött az érintett közgyűjtemények vezetőinek is. Az ajánlás - és az annak alapján a kritikában közzétett tanul­mány - több ízben is a Hadtörténelmi Levéltárnak tulajdonít olyan adatszolgáltatást, amelyet azonban nem ez a közgyűj­temény foganatosított! Erről a tényről az adatvédelmi biztos tájékoztatást kapott. A folyóirat hivatkozott számának 40. oldalán (2. pont) emlí­tett munkaszolgálatos személyi kartonok másolatait nem a Hadtörténeti Levéltár, hanem a korábban Magyar Honvédség Központi Irattár elnevezésű katonai szervezet bocsátotta a Yad Vashem Archives rendelkezésére. Ugyancsak a Központi Irat­tár igazgatója szabott feltételeket izraeli partnerének a megkül­dött dokumentumok kezelésével kapcsolatban (Uo. 5. pont.) A félreértést valószínűleg az okozta, hogy a katonai iratok meghatározott ideig történő tárolását biztosító intézmény 1996. január 1-jétől a Hadtörténelmi Levéltárral egy szerve­zetben, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum főigazgatójának vezetése alatt tevékenykedik. (A főigazgató állományilletékes parancsnokként irányítja az önálló jogi személyként működő Hadtörténelmi Levéltár, Hadtörténeti Múzeum, Központi Irat­tár munkáját.) A Hadtörténelmi Levéltár csak az érintett személyek szü­letését követő 90. évben jogosult (és köteles) a személyügyi nyilvántartások átvételére, további őrzésére és azokban a ku­tatás feltételeinek biztosítására. A hivatkozott munkaszolgá­latos veszteségi kartonok nem voltak - nem lehettek - a le­véltár őrizetében, ezért azokról másolatokat sem tudott a közgyűjtemény készíteni, illetve továbbítani. Dr. Markó György ezredes a Hadtörténelmi Levéltár igazgatója Lapunk támogatói Soros Alapítvány Nemzeti Kulturális Alap Szabad Sajtó Alapítvány József Attila Alapítvány MHB Sajtóalapítvány Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság KOPINT-DATORG Konjunktúra Kutatási Alapítvány EGIS Gyógyszergyár Rt. és magánszemélyek KRITIKA f f r -■ POSTÁJÁBÓL

Next