Kritika 26. (1997)

1997 / 6. szám - Lengyel László: A konszolidáció választása

z 1994-es választások hat téma köré csoportosultak. Négyről inkább a pár­tok és a politikusok beszéltek, kettőről inkább a választók. Az akkor kormány­zó középjobb koalíció a fő elválasztó vonalat a nemzeti és a nemzetietlen erők között vonta meg, magát a nemzeti, az ellenzéki pártokat - az MSZP-t, az SZDSZ-t és a Fideszt - a nemzetiet­len kategóriába sorolta. A kérdést úgy tette fel: vagy mi, a nemzeti és konzervatív erők, vagy ők, a liberális-bolsevista pártok. Az ellenzéki pártok pedig kigúnyolták és nevetségessé tették ezt a kérdésfeltevést: se jobb, se bal, se nemzeti se nemzetietlen - gyakorlatias hozzáértő. Az akkor hatalmon lévők a kampányban arra hivatkoztak, hogy az Antall-kormány végrehaj­totta a rendszerváltás átalakító programját, a bajo­kon túl vagyunk, a gazdasági növekedés elindult. A konzervatív pártok a növekedés mellett álltak. Az ellenzékben a szocialisták és a szabad demok­raták azzal kampányoltak, hogy a kormány nem csinálta meg a reformokat, a gazdasági növekedés eladósodáshoz vezető rossz növekedés, ezért a választás után visszafogást, restrikciót kell végre­hajtani, s csak azután indulhat meg a fenntartható növekedés. A Fidesz a helyzetre vonatkozóan osztotta az ellenzék álláspontját, de a növekedést illetően „félfordulatot” javasolt. A harmadik téma a szociális érzékenység és ér­zéketlenség volt. Elsősorban a szocialista ellen­zék szociális érzéketlenséggel, a kisemberekkel szembeni szívtelenséggel vádolta a jobbközép kormányzatot, és kisember-politikát, szociális ér­dekegyeztetést, együttérzést ígért. Természetesen ígérgetett is. S mivel a választók nem kapcsolták össze a gazdasági restrikció és a szociális megál­lapodás, emelkedés ellentétes programpontjait, ezért hittek a szocialista pártnak. Más alapokon az SZDSZ is nagy szociális megállapodást, négy évre szóló biztos és közteherviselő adórendszert, éves érdekegyeztető alkut ígért. A kormánypárt­ok ciklus végi adakozó ígéretei viszont nem bizo­nyultak hitelesnek. A negyedik témát a szabad demokraták szállí­tották. Itt az alkotmányos jogállam védelméről, illetve az új alkotmányozásról volt szó. Az SZDSZ és részben az intellektuális elitet képvise­lő Demokratikus Charta 1991-92 óta hatásosan támadta az MDF-kormányt jogvédő alapon. Meg­kérdőjelezték az MDF-kormányzat demokratikus jellegét, azzal ijesztgették a választókat, hogy a kormányzat elszánt egy szélsőjobboldali, tekin­télyelvű fordulatra, és a demokratikus jogállam visszafordíthatatlan megteremtésére tettek ígére­tet. Az MDF-kormány mégis két „elhallgatott” té­ma miatt veszített. Az egyik, a gazdasági és társa­dalmi átalakulásból következő jelentős gazdasági és társadalmi egyenlőtlenség, mindenekelőtt a re­gionális esélyegyenlőtlenség kihívására adott vá­lasz elmaradása. A másik a kormányzati korrup­ció elhallgatása és eltagadása, illetve a működés­­képtelenség és a kormányzó elit erkölcsi roncso­lódásának el nem ismerése. Ez így együtt volt ér­dekes: nem működik a rendszer, és a kormányzó elit hasznot húz a működési zavarokból. A társadalom, a választók azt érezték, hogy az 1990-94 közötti időszakban az életesélyek a tár­sadalomban igen egyenlőtlenné váltak, korábbi életmódok, magatartásformák ellehetetlenültek, ugyanakkor a magát példamutatóként és társadal­mi vezetőként bemutató kormányzati középjobb elit vagy észre se vette, vagy képtelen volt ma­gyarázni és kezelni a társadalmi egyenlőtlensé­get. Az ok miért és miért nem? kérdése nemcsak a négy évnek, hanem a jövendő évtizedeknek szólt. A választó azt gondolhatta, hogy a meggaz­dagodás és az elszegényedés politikai magyaráza­tai nem róla, hanem valaki másról, egy képzelt lényről szólnak. Negatív konszolidáció Most, amikor befordulunk a választási évbe, ismét kezdenek körvonalazódni a választás témái. Új helyzetben nem sok új van. Az ellenzéki pár­tok ismét fölvetik a nemzeti-nemzetietlen dilem­máját, most nemzeti polgári vagy restaurátor liberálkommunista variációban. 1997 elejéig még heves összeütközések voltak a hagyományos nö­vekedés-restrikció ügyben, ami azóta az értelmet­len áldozat-végveszélyből való kimentés és az osztogatás-önmérséklet vitába ment át. Az ellen­zék immár szociális érzéketlenséggel vádolja a szocialista-szabaddemokrata pártokat, amelyek maguk is megosztottak ebben a kérdésben. Általános a tanácstalanság a szociális nagy rendszerek, az államháztartás átalakítása kérdésé­ben. Az ellenzékben és a kormánykoalíció szociál-protekcionista részében az egész reform szükségességét kérdőjelezik meg, ellenben a koa­líció liberálisai a reformok elmaradása miatt elé­gedetlenek. Ebben a tanácstalanságban kifejező­dik a társadalmi egyenlőtlenségek további foko­zódása, és annak eldönthetetlensége, hogy vajon a fejlett vidékek, az adózásra képesek mellé kell-e állni, vagy éppenséggel a fejletlen, jövedel­mek termelésére ke­vésbé vagy egyálta­lán nem képes rétegek és vidékek mellé. Véleményem szerint, ha az utolsó MSZMP- kormánynak van ideje és módja az államháztartás átalakításának megkezdésére, majd az Antall­­kormány ezt folytatja, akkor hozzávetőleg a társa­dalom kétharmadának reális esélye lett volna a megszorítások után az új pályára állásra. Mivel erre nem került sor, mert se a Németh kormány nem volt képes az átalakítás stratégiájának, illet­ve szabályainak kialakítására, se az Antall-kor­mány nem kezdett bele a Rabár Ferenc által 1990- ben körvonalazott, Kupa Mihály által 1991-ben programba foglalt reformok végrehajtásába, 1994-ben még mindig előttünk állt a feladatok nagy része. A Kádár-rendszer válságának, az An­tall-kormány négy éves mulasztásainak összegző­dése következtében 1994-ben már csak nagyjából a társadalom felének volt esélye átbújni az átala­kulás tűfokán. Ha a „szakértelem és tisztesség” kormánya va­lóban felkészülten és hozzáértéssel lát munkához, akkor már 1994-ben stabilizálhatott volna, és esély nyílik egy pozitív konszolidációra. Ehelyett a pártlojalitáson alapuló személyi kiválasztást, a döntések halogatását, az érdekkijáró rendszer vissza- és továbbépítését választotta, vagy helye­sebben kiszolgáltatta magát a nagy érdekcsopor­tok napi beavatkozásainak, ezzel megfosztva ma­gát a hosszú távú és nagyvonalú kezdeményezé­sek lehetőségétől. Sikerült a Kádár-kor és az Antall-éra leg­rosszabb hagyományait folytatni, a hozzá nem ér­tést és a tisztességtelenséget egyesíteni, az orszá­got pedig válságba juttatni. A rosszul összeeszká­­bált, erőszakos, ugyanakkor sajnos kényszerűen szükséges Bokros-csomag és a bekövetkező sta­bilizáció után már csak egy negatív konszolidáció jöhet, amelyet egy emelkedő harmadnyi népesség és egy kapaszkodó, lecsúszó, vagy tartósan lent levő kétharmad között kell és lehet kialkudni. A válságot áthidaló stabilizációval megindult a gaz­daság lassú és törékeny egyensúlyú emelkedése, amelynek kézzelfogható eredményei a többség számára csak az ezredfordulón fognak jelentkez­ni. A nyugati középosztályos világ kétharmados demokráciája helyett a kényszerű egyharmados demokrácia valósul meg. A kétharmados demok­ráciában a konszolidált többség 51 százalékát kell megnyerni a kormányzáshoz. Az egyharmados demokráciákban létre kell hozni a konszolidált kisebbség és a lecsúszó többség egy részének tö­rékeny egyensúlyát. Ellenérdekű csoportokat kell közös nevezőre hozni az adott politikai ciklusra. Fejlettebb régiók vagyonosodó, adófizetésre ké­pes, esélyekkel rendelkező népességét kell össze­hozni fejletlenebb régiók támogatásra szoruló polgáraival. Az Antall-kormány 1992-től konszolidáció, kiegyezés helyett a győztes többségre támaszko­dó berendezkedéssel, foglalással próbálkozott. Belebukott - belső ellenállásba ütközött. A Horn­­kormány 1994-95-ben ugyancsak a foglaló, zsák­mányszerző és elosztó berendezkedéssel kísérle­tezett. Nem sikerült véghezvinnie­­ külső ellenál­lást, a nagy külföldi befektetőket kellett volna le­győznie, így nem önként, nem tudatosan, hanem kényszerből és öntudatlanul a magyar politikai erők belecsúsztak a konszolidációba. A pozitív konszolidáció az erős társadalmi cso­portok aktív, önkéntes és offenzív versenyén és intézményes megállapodásain nyugszik. A miénk negatív konszolidáció, amelynek alapja az erős csoportok kölcsönös kifáradása, meggyőződése arról, hogy nem győzhetik le egymást rövid tá­von, a passzivitás és az összecsapások negatív él­ményei. Akárcsak a húszas évek Bethlen-konszo­­lidációja, a hatvanas évek Kádár-konszolidációja, az ezredforduló magyar konszolidációja is kény­szerkiegyezés - jobb híján. Ami az országban működik, az nem az állami, a politikai, hanem a magán és a külföldi. A negatív konszolidációt erősíti a külföldi be­ruházók nyomása: a közép- és kelet-európai bi­zonytalan térségben egyensúlyt, biztonságot és kiegyezést kívánnak. Pozitív megállapodásokat nem tudnak kikényszeríteni - nemigen sikerült Európa fejlettebb részén se. Marad tehát a kény­szeregyezkedésre való ösztönzés. Konszolidá- LENGYEL LÁSZLÓ ii konszoliddicA KRITIKA 6

Next