Kritika 28. (1999)

1999 / 5. szám - KÉPZŐMŰVÉSZETI KIADVÁNY - Miltényi Tibor: Kép és elmekórtan

KÉPZŐMŰVÉSZETI KIADVÁNY Kép és elmekórtan J­akab Irénnek, a ’60-as évektől Ameriká­ban élő neves pszichiáternek a Képi kife­jezés a pszichiátriában című műve 1956- ban jelent meg először francia és német nyel­ven. Az azóta méltán klasszikussá vált könyv átdolgozott és jelentősen kibővített változatát tavaly adta ki az Akadémiai Kiadó angolul, és végre magyarul is. Az elmebetegek rajzi terápiája első megkö­zelítésben nagyon is gyakorlati jelentőséggel bír: a rajzok alapján diagnosztizálható a be­tegség fajtája, súlyossága, illetve mintegy a pszichoanalízis logikájához hasonlóan - a gyógyító terápiában válhatnak fontossá az ilyen módon felszínre kerülő kóros lelki im­pulzusok. A skizofrén betegek rajzai kényszeresen ap­rólékosak és kórosan pedáns módon kidolgo­zottak, míg a mániások esetében a gyors, el­sietett vonalvezetés a jellemző. Mindkét eset­ben szembetűnő a bizarr szimbolizmus, amely többnyire teljesen értelmezhetetlen a beteg kommentárja nélkül. A betegség alatt a pá­ciens pszichésen egy korábbi fejlődés-lélekta­ni fázisra retardálódik, s ennek megfelelően rajzai is infantilis karakterűek. Minél jobban elhatalmasodik a pszichózis, annál kifejezéste­lenebbek a rajzok. A szerző tizenhat esettanulmányt tár elénk, amelyek alapján világossá válik, hogy semmi misztikus nincs az elmebajban, az agy abszo­lút típusos zavaraival állunk szemben. Statisz­tikailag kimutatható, hogy az öröklésnek meghatározó szerepe van itt is. A betegség tü­netei és manifesztálódása közel azonos min­den páciensnél (üldözési mánia, téveszmék, bizarr asszociációk stb.). Az elmebetegség gyakorlatilag gyógyíthatatlan. A könyv legnagyobb értéke, hogy megpró­bálja az elmebetegek rajzait esztétikai kon­­texusban vizsgálni.. A szert imponáló enciklo­pédikus műveltséggel rendelkezik, láthatóan szinte mindent elolvasott a tárgyban. (Nekem egyetlen fájó hiány tűnt fel: Pertorini Rezső Csontváryról írott patográfiáját minden jel szerint nem ismeri.) Igen figyelemre méltó része a könyvnek az esztétikai szándékból lét­rehozott képek (a festőművészet) és a funk­cionális képfajták megkülönböztetése (primi­tív-törzsi művészet: mágikus-vallási funkció; gyerekrajzok: az objektív világ megismerése; elmebeteg rajzok, a betegség kifejezése). Vé­leményem szerint ide tartozik a privát fotó is, ahol szintén nem esztétikai szándékból, ha­nem a családi emlékezet számára születik a kép. A gyermek életkorának megfelelő rajzi fej­lődésen megy keresztül, az ábrázolás miként­je párhuzamosan halad az intellektuális fejlő­déssel. A gyermek érzelmeit és érzékszervi megfigyeléseit ábrázolja, az objektív valóságot szándékozik kifejezni, de inkább a képzeteit és a számára fontos tárgyakat jeleníti meg. Az el­mebeteg viszont nem érzékszervi észrevételek alapján dolgozik, nem az objektív világ érdek­li, hanem a gondolatait és asszociációit fejezi ki bizonyos tárgyakon keresztül. Szimbolikus képeket hoz létre, de szimbólumai nem egyezményes jelentések mentén, hanem szubjektíve kódoltak. Az elmebetegek rajzai és a művészi képek között stiláris értelemben csak felszínes ha­sonlóságok fordulnak el. A művészi képet vi­zuális egyensúly jellemzi, a képi elemek között logikai és vizuális összefüggések egész hálóza­ta mutatható ki. A képi egység, a vizuális össz­hang más szóval maga kompozíció. A patoló­giás művekben ezzel szemben nincs összefüg­gés és egyensúly a motívumok között. Bizony­talan formaadás, inkoherencia és káosz mutat­kozik - kompozíciónak nyoma sincs. A művé­szi kép bonyolult tartalmakat asszociál, az el­mebetegek képeinek pszichológiai tere végte­lenül beszűkült ehhez képest. A tudatos konst­rukció hiánya a meghasadt, szétesett személyi­ség tükre. A skizofrének például a teljes képfe­lületet kitöltik motívumokkal, mintegy újra felépítve önmagukban a stabil világ emlékét. A realista formaadás háttérbe szorul, még olyan betegek esetében is, akik korábban művészi képzésben részesültek. A szubjektív szimboliz­mus mellett az egyes betegségfajták szignifi­káns stiláris jegyeket mutatnak a rajzokban (sztereotípiák, összefüggéstelenség, síkszerű­ség, antropomorfizmus stb.). Míg a művészet­ben pontosan behatárolható egy-egy kép ké­­szülési ideje, az elmebetegek rajzainál nincs ilyen beazonosítható idő, csak az egyes pszi­chózisfajták képi világa hasonlít egymásra a készülési idejüktl függetlenül. A rendkívül izgalmas kötet a különböző képfajták elemzésekor számos újszerű és át­gondolást igénylő szempontot vet fel az eszté­tikai és műtörténeti gondolkodás számára is. (Csontváry például egyáltalán nem esztétikai, hanem ideológiai szándékból alkotta meg zse­niális életművét, de Van Gogh esetében is igen termékeny szempont lehet az elmebaja festészetére gyakorolt hatásának a vizsgálata.) Minden jelenség - adott esetben a művészet is - a legjobban úgy érthető meg, ha a határte­rületeit vizsgáljuk:­­ mi az, ami még az, és mi, ami már nem az? Végezetül egy kínos tévedésre hívnám fel a figyelmet, ami nem a szerzőt minősíti, hanem sokkal inkább a fotóművészettel kapcsolatos közgondolkodás színvonalát. A könyv erede­tileg németül és franciául jelent meg. Mind­két ország az egyetemes fotókultúrában ki­emelkedő szerepet játszik, mégsem vette ész­re az elmúlt negyvenhárom évben senki, hogy az egyik pszichotikus rajzként közölt (73. szá­mú) kép nem önálló munka, hanem precíz és naiv másolata a nagy német portréfotós, Hel­mat Lerski egyik leghíresebb fényképének, az 1928-ban készült Mosónőnek. Ha valaki fi­gyelmeztette volna a szerzőt erre az apró té­vedésére, akkor most nem változatlan módon jelent volna meg a kép interpretációja. MILTÉNYI TIBOR Előfizetőknek számonként 167 Ft MEGRENDELŐLAP Megrendelem a KRITIKA című lapot ..........................................pld-ban, az alábbi címre: Megrendelő neve: .................................................................................................................... Címe (város, kerület): ............................................................................................................. (utca, tér, ltp.) ........................................................................................................................ (emelet, ajtó). ........................................irányítószám: ...................................................... Előfizetési díj egy évre: 2004 Ft fél évre: 1002 Ft negyed évre: 501 Ft Az előfizetési díjat a részemre küldendő átutalási postautalványon egyenlítem ki. aláírás A megrendelőlapot borítékban, bérmentesítve az alábbi címre kérjük feladni: Hírlap-előfizetési és Lapellátási Iroda - 1900 Budapest, Lehel u. 10/A KRITIKA Lapunk támogatói: Nemzeti Kulturális Alap Soros Alapítvány József Attila Alapítvány Szabad Sajtó Alapítvány Pro Renovanda Cultura Hungáriáé Alapítvány ÉS MAGÁNSZEMÉLYEK 46

Next