Kritika 28. (1999)

1999 / 7. szám - Lengyel László: Új hatalmi egyensúly a világban

A hidegháború utáni korszak hatalmi egyensúlyát első ízben 1995 és 1997 között hozták létre. A korábbi kétpó­lusú világrend helyébe egy multi­poláris világrendszer lépett. A boszniai béke­megállapodás, az izraeli-palesztin békéltetés, az amerikai-kínai, orosz-kínai megállapodá­sok, a NATO madridi csúcsértekezlete a kele­ti kiterjesztésről, mind-mind az új hatalmi rendezést támasztották alá. Az Egyesült Álla­mok első volt az egyenlők között, de az euró­pai regionális hatalmat az Európai Unió és Oroszország a maguk befolyási övezetében gyakorolhatták volna, akárcsak Ázsiában, ahol Japán és Kína töltötték be a regionális nagy­hatalmak szerepét. A hatalmi egyensúly a globális gazdaság re­gionális osztottságán alapult. Az észak-ameri­kai NAFTA az Európai Unió és a délkelet­ázsiai „kis tigrisek” Japán központú gazdasá­gai versengésén és együttműködésén alapult. A biztonsági rendszerek hasonlóképpen re­gionálisak és korlátozottak. Az észak-atlanti biztonsági rendszer, a NATO, kizárólag saját szerződő feleinek területén volt felhasználha­tó. Ázsiában nincs közös biztonsági rendszer, ennek következtében kétoldalú szerződések garantálják a térség biztonságát. A rendszer az univerzális kérdések megol­dására a jaltai intézményeket tartotta meg, nevezetesen az ENSZ és szakosított szerveze­tei, az IMF, a Világbank, az ILO stb. kezelték volna a helyi összeütközéseket. Az 1995-97- es békerendszer a roosevelti világcsendőröket - Amerikát, Oroszországot, Kínát, Nagy-Bri­­tanniát és Franciaországot állította csatasor­ba, azzal a különbséggel, hogy a „béke nyer­teseit” - Németországot és Japánt — ugyan­csak közéjük emelte. Európában a NATO keleti kiterjesztése meghúzta az európai befolyási övezet hatá­rait. Lengyelország, Csehország és Magyar­­ország belül került, a többi kelet-közép-euró­­pai ország a szürke zónába, a pufferövezetbe, illetve egyenesen az orosz befolyási területre. A NATO keleti kiterjesztői Oroszország gaz­dasági és politikai stabilizálódásával, együtt­működő partneri viszonnyal számoltak. A Nyugat keleti kiterjesztése nem további gaz­dasági, politikai és katonai terjeszkedést jel­zett, nem egy térfoglalás kezdetét, hanem el­lenkezőleg, az 1989 utáni folyamat lezárását, védőfal kiépítését. A Nyugat azért terjesztette ki befolyási övezetét a maga korlátozottságá­ban, hogy nyugodtan elvonulhasson Kelet- Európa többi részéből. A daytoni béke és általában a balkáni béke­­csinálás kizárólag a lecsendesítést szolgálta. Depacaverat - írná Tacitus, ami nem más, mint elhallgattatás, a légiók általi véres elné­­mítás. A békecsinálók semmiféle kockázatot nem akartak vállalni a Balkánon, és ezzel vál­lalták a legnagyobb kockázatot. Nem tudtak és akartak megállapodni egy átfogó rendezés­ben, amely magában foglalta volna a térség valamennyi államának és nemzetének érdek­­egyeztetését. Nemcsak Koszovót hagyták ki a békerendezésből, hanem a többi balkáni konfliktust is. Nem kívánták aktívan támogat­ni Milosevics utcákon hetekig sípolva tüntető ellenzékét, mert tartottak a béke megbomlá­sától. Nemhogy milliárdokat, de százmillió­kat se akartak áldozni a térségre. A Nyugat ki­vonult és nem bevonult, ezért nem tudtak és akartak figyelni az elhagyottakra. Alig jött létre a multipoláris megbékéltetés és egyensúly, az ázsiai és az orosz válság, vala­mint a békerendszerből kimaradottak ellenál­lása azonnal felborította. Az ázsiai válság nem volt regionálisan kezelhető. A „regionális fe­lelős” Japán maga is a válság egyik okozójává és elmélyítőjévé vált. Az Egyesült Államok megkísérelte Kínát nagyhatalmi partnerként bevonni a válság feltartóztatásába, de ez csak átmenetileg, az 1998-as kínai lelassulásig si­került. A globális válságkezelő, a Nemzetközi Valutaalap mind a válság előrejelzésében, mind az ajánlott és kikényszerített megoldá­sokban sikertelennek bizonyult. Az ázsiai sikerországok gazdasági csődje és társadalmi bizonytalansága, Japán tartós re­cessziója, Kína lelassulása, valamint a rende­zésből kimaradt India és Pakisztán kölcsönös atomfenyegetőzése új és megoldatlan helyze­tet teremtettek Ázsiában. Mindezt az Egyesült Államok aktív és állandó beavatkozásával, biz­tonsági túlvállalásával igyekszik megoldani. Az 1998. nyári orosz gazdasági összeomlás megrendítette a nyugati hitet Oroszország nagyhatalmi szerepét illetően. Az Oroszor­szág körüli öngerjesztő illúziók ellentétükbe csaptak. Immár semmiféle gazdasági és politi­kai jelentőséget nem tulajdonít az amerikai külpolitikai stratégiai tervezés Oroszország­nak. A gazdasági válság hatására Oroszország jelentőségét India vagy Indonézia stratégiai súlyára szállították le. A Nyugat szemében Oroszország már se globális, se regionális nagyhatalom. A multipoláris rendszer ázsiai és kelet­európai nagyhatalmai megkérdőjeleződtek. Japán, Kína és Oroszország saját belső problé­máikkal vannak elfoglalva, se erejük, se straté­giájuk, hogy mihez fogjanak a nekik adatott befolyási övezetben, nemhogy azon kívül. Az ázsiai válság még nem ült el, illetve a fokoza­tos gazdasági stabilizálódás egyes országokban - mint például Indonézia - társadalmi káosszal párosul. A japán és a kínai politikai és gazdasá­gi rendszerek más-más okokból, de válaszút elé értek. Az ázsiai-amerikai liberalizáló mo­dell megmutatta korlátait és veszélyeit, ugyan­akkor az elzárkózó „ázsiai út”, „nemzeti út” modellek nem kecsegtetnek hosszabb távon si­kerrel. Függésük az Egyesült Államok és az amerikai fogyasztói életforma képviselte glo­balizációtól inkább növekedett, mint csökkent. Oroszország területének és társadalmának összetartásáért küzd. A mellette húzódó „szürke zóna” válságba került országai Ukraj­nától Bulgáriáig, Belarusztól Romániáig alig­ha számíthatnak orosz segítségre, de félhet­nek az orosz szétesés vagy birodalmi hevület A hidegháború utáni első békere következményeitől. Kétségtelen, hogy az amerikai stratégák tarthattak attól, hogy a Jel­cin utáni „vörös-barna” rendcsináló rendszer komolyabban igyekszik majd kiterjeszteni ka­tonai befolyását a Balkánon, megfordítani a Nyugat-barát Romániát és Bulgáriát, és köz­vetlenül eljutni Jugoszláviáig. Mindez magya­rázhatja azt a sietséget, amellyel a NATO a balkáni béketeremtést végrehajtani igyekszik, amíg Oroszország gyenge és ingadozó. Az egyensúly megbomlása maga alá temet­te a jaltai-potsdami békerendszerrel terem­tett intézményrendszert. Az ENSZ Biztonsá­gi Tanácsa egyenrangú nagyhatalmakra, illet­ve a kétpólusú világra alkalmazva működött. De az ENSZ használhatatlannak bizonyult az egység teremtésében a boszniai, az iraki válsá­gok idején, s az orosz, illetve kínai vétójog akadályozta a Nyugat új hatalmi egységének fellépését. A NATO nagyhatalmai úgy dön­töttek, hogy újrarendezik a nemzetközi biz­tonsági rendszert. Felállították a civilizált, de­mokratikus, emberi jogokat tisztelő országok „rendjét”, miként Roosevelt, Churchill és Sztálin a maguk idejében az „antifasiszta négy csendőr” elvét érvényesítették. Bármiféle ellenszövetség illúzió. A sugara­san megszerveződő világgazdaságban és világpo­litikában, ahol valamennyi nagyhatalom viszonya az Egyesült Államokkal való viszonyától függ, nem képzelhető el az Egyesült Államokkal és a NATO-val ellentétes stratégiai szövetség. Egy Kína-India-Oroszország stratégiai szövetség­nek se gazdasági, se politikai alapjai nincse­nek. A felek között igen alacsony és egyenlőt­len a gazdasági kapcsolatok szintje, s vala­mennyien közvetlenül függenek az amerikai és az európai gazdaságoktól. Politikailag sok­kal inkább versenytársai, mint szövetségesei egymásnak. A magányos szuperhatalom Az ázsiai és az orosz válság elsőként kiélezte az amerikai-európai versengést, majd az euroatlanti együttműködés és összefonódás irányába hatott. Az euró bevezetése, a szigorú Maastricht-kritériumok teljesítése Európa ré­széről komoly kihívást jelentett az Egyesült Ál­lamok és a dollár számára. Ám ezzel egy idő­ben az európai politikusok jelentős része Euró­pa kiútját egy posztkeynesiánus nekilendítésben (recovery, Ankurbelung) látja, így amit Oskar Lafontaine megkísérelt a tőke ellenében a „bé- LENGYEL LÁSZLÓ Új hatalmi ég a világi A hatalmi egyensúly megbomlása 12 KRITIKA

Next