Kritika 28. (1999)

1999 / 1. szám - Tardos Márton: A magyar gazdaság helyzetéről

a KRITIKA csökkentését és a közkiadások indokolt növelését. Egyrészt meg kell tartani, sőt javítani kell az ál­lamháztartási egyensúlyt, csökkentve a jövedel­mek központosítását, miközben nemcsak az adók és járulékterhek mérséklésére kell törekedni, ha­nem nem szabad megfeledkeznünk a struktúraáta­lakító, munkahelyteremtő beruházások ösztönzé­séről, az infrastruktúra és a közszolgáltatások, va­lamint az elmaradó régiók és a válság által különö­sen visszavetett ágazatok (elsősorban a mezőgaz­daság) helyzetének fejlesztéséről. Ugyancsak ellentmondó az a követelmény, hogy a beruházásokban aktív szerepet játszó kül­földi tőkét nemcsak bent kell tartani az országban, hanem elő kell segíteni a tőkeimport további nö­vekedését is. Emellett törekedni kell arra is, hogy a külföldi tőke által itt megtermelt nyereségből magyarországi beruházás legyen. Be kell látni, hogy e célok elérésére a nagy multinacionális cé­geknek nyújtott speciális adókedvezmények már időszerűtlenek. Ehelyett beruházási tőke támoga­tását kell általánossá tenni, kiterjesztve a kevesebb szabad tőkével és sok gonddal működő hazai vál­lalatokra, nem feledkezve meg ezen belül a kis- és középvállalatokról. Ellentmondásos követelmények fogalmazód­nak meg az infláció megfékezésére irányuló mo­netáris politika terén is.­­ Az infláció megfékezése nem jelenti azt, hogy ha egyes energiahordozó-árak még mindig a vi­lágpiaci színvonal alatt vannak, vagy ha az ener­giaárak nem teremtenek kedvező feltételeket az energiapiacon működő vállalatok közti piaci versenyhez, vagy nem megfelelően ösztönzik az energiatakarékosságot, akkor az infláció csök­kentése érdekében sem szabad elállni az ener­giaárak ésszerű növelésétől.­­ Hasonló módon az árfolyam-politika az infláció csökkentésének nemes szándéka ellenére sem korlátozhatja az export- és importhelyettesítő tevékenység ösztönzését.­­ Ugyanígy az infláció fékezése érdekben nem al­kalmazhatunk olyan kamatpolitikát, amely kor­látozza a megtakarítások és a beruházások nö­vekedését. Nemcsak a lakosságot kell megtaka­rításai növelésére ösztönözni, hanem biztosítani kell, hogy a vállalatok a hatékony beruházások végrehajtásához viszonylag kedvező kamatfel­tételek mellett jussanak hitelhez, sőt azt is el kell érni, hogy az inflációs várakozások se gyengítsék a gazdaság stabilitását. Az egymásnak sok szempontból ellentmondó feladatok világosan mutatnak rá arra, hogy - véle­ményem szerint - a felgyorsuló növekedés, az eu­rópai felzárkózás előfeltételeinek megteremtése a kormánytól és az ezzel foglalkozó állami szervek­től a gazdaságpolitika művészetének magas szintű gyakorlását követeli meg, amihez a mindenkori kormánynak csak a legjobbakat, sok szerencsét le­het kívánni. Mi várható ebben a vonatkozásban a jelenlegi kormánytól? Az Orbán-Torgyán-kormány célkitűzései két­ségtelenül ambiciózusak. Nem lehet megfeledkez­ni azonban arról sem, hogy egy ilyen nagy igényű program meghatározására az előfeltételeket vitat­hatatlanul azok az intézkedések (Bokros-csomag stb.) teremtették meg, melyeket korábban a mai kormánypártok képviselői és támogatói emberte­lennek és néprontónak minősítettek. Az új kormánykoalíció által 1998-ban meghir­detett program minden akciójáról - a tényleges fo­lyamatokra utaló reális érveket nélkülözve - azt akarja sugallni, hogy ezek, az előző kormány cél­jaival ellentétben, a magyar nemzeti érdekeket képviselik, szembeszállva a Washingtonból szár­mazó, világméretű nyomásnak, és az azoknak megfelelni akaró hazai politikusok nemzetrontó törekvéseinek. A piaci rendszer kialakulása, a gazdasági erők liberalizálása a globalizálódó világban - be kell látni - valóban sok, rövid távon mindenképpen kedvezőtlen hatást váltott és vált ki. Mégis tudni kellene, hogy egyrészt az adott világgazdasági környezetben a magyar állampolgár számára jobb programot, mint az al­kalmazkodás program­ját nem ismerünk. Másrészt föl kell is­merni azt is, hogy a tízmilliós Magyaror­szág nem elég erős ah­hoz, hogy a kedvező és kedvezőtlen válto­zásokat egyaránt hordozó globalizálódó kapitalizmust a magyar határokon megállítsa. (Szél ellen, ás­ványvízzel, piros tojást festeni nem lehet.) Ebből következik, hogy káros, bár egyes politikai erők számára átmeneti sikereket is ígér, ha az al­kalmazkodás és a globalizálódó világ lehetséges­nek tűnő, reformokkal történő átalakítása helyett a nemzeti ellenállás hangulatát keltjük. Ezek után térek rá magára a program elemzésé­re, amelynek egyes elemeit, véleményem szerint, három csoportba lehet osztani. A program egyrészt igyekszik a gazdasági visz­­szaesés és annak korrigálása során megzavart tár­sadalom közérzetét javítani, ennek megfelelően kiemelten foglalkozik a családok támogatásával, a foglalkoztatottak számának növelésével, a jöve­delmeket sújtó adó- és járulékfizetési kötelezettsé­gek mérséklésével, a közbiztonság javításával, va­lamint az oktatásban az egyenlő esélyek megte­remtésével. Másrészt igyekszik betartani a kialakult, fenn­tartható gazdasági növekedés előfeltételeit, ennek hatására csökkenteni kívánja, illetve a GDP 4%-a alatti szintre kívánja korlátozni az államháztartás deficitjét, a szükségessé váló banki konszolidáció költségeit nem számítva. Harmadrészt az állam a pénzügyi keretek felet­ti döntési lehetőségeket a kormányfői hivatal (kancellária) kompetenciájának növelésével, az elkülönült pénzügyi alapok központosításával és a tb önállóságának megszüntetésével centralizálja. A három célrendszer közül általánosságban - a lényeget sokszor meghatározó részletektől elte­kintve - csak az utolsóval, az erőteljes központo­sítással kapcsolatosan, merülnek fel egyértelmű kifogások. A társadalom által választott szervek közvetlen ellenőrzési lehetőségének a nemzetközi gyakorlatban kialakult normáihoz képesti csök­kentésével csak akkor lehetne egyetérteni, ha úgy vélnénk, hogy a kormányok mindenütt a világon korruptak, sajátos önérdek képviselői. Továbbá azt is fel kellene tételezni, hogy ez alól egyedüli kivé­tel a jelenlegi magyar kormány. Az Orbán-Tor­­gyán-kormány az egyedüli a világon, amely a nemzet felvilágosodott érdekérvényesítését bizto­sítani tudja, így a fölötte gyakorolt társadalmi, parlamenti ellenőrzés felesleges, sőt egyenesen rontaná tevékenységük hatékonyságát. Ez a felte­vés azonban messze van a valóságtól. Ebből egye­nesen következik, hogy nem a döntési jogok köz­­pontosítására van szükség, hanem a sehol sem tö­kéletes és a magyar feltételek közt vitathatatlanul lényeges javításra szoruló társadalmi ellenőrzés csatornáinak javítására. Ezek után térek csak rá az éppen aktuális, 1999. évi költségvetés első és második csoportjába tarto­zó elemek várható közvetlen hatásainak értelme­zésére. Nem lehet teljesen alaptalannak tekinteni az előterjesztő pénzügyminiszter — Járai Zsig­­mond - állítását, hogy ez az utolsó évtized legjobb költségvetése. A deficit nagyságára és a jövedel­mek állami újraelosztásának mértékére vonatkozó javaslatok valóban igen dicséretes tendenciákat tükröznek. Két területen mégis súlyos veszélyeket rejt magában a költségvetés. Egyrészt kétséges, hogy reálisak-e az egyensúly irányába mutató vál­tozások. A probléma részben abból adódik, hogy a kormányzó pártok még a választások előtt igen je­lentős adó- és járulékcsök­kentést ígértek, de szem­bekerülve az élet realitá­sával, gyakorlatilag nem csökkentették ezeket a terheket, hanem át­szabták a terhek szerkezetét. Az ál­lamháztartás bevéte­leit pedig az adóbehajtás hatéko­nyabbá tételével kívánják növelni. A tervezet raci­onalitásával szemben felvetődik azonban, hogy a kiadási oldal fedezéséhez elégségesek-e az elő­irányzott intézkedések. A Pénzügyminisztérium korábban alkalmazott technikájával ellentétben, az 1999. évi költségvetési előterjesztésben az áfa­­, a társaságiadó- és a személyijövedelemadó-bevé­­telek növekedése valószínűleg túlméretezett. Az adóbeszedéssel kapcsolatos hatósági és szervezeti intézkedések iránti várakozások bizonyosan túl­zottak akkor is, ha a hatósági jogok növelése miatt felmerülő jelentős társadalmi feszültségek kedve­zőtlen hatásától el is tekintünk. Ennél is nagyobb gond van a költségvetés ki­adási oldalán. A Fidesz és a kisgazdapárt a válasz­tások előtt jelentős kiadásnövekedést tervezett, a családok, elsősorban a középrétegek támogatása, valamint az iskolaügy, az egészségügy és az inf­rastrukturális beruházások, a közúti forgalom fej­lesztése terén. A kormányzó pártok a költségvetés összeállításakor azonban már belátták, hogy ezek­re az akciókra csupán szerény többletet irányoz­hatnak elő. Az ígéretek és a realitások közti szaka­dékot a költségvetés vitája során a kormánypártok azzal próbálták kezelni, hogy fenntartották majd’ minden területen a változások látszatát. Ez az eljá­rás átmenetileg valóban ígér politikai sikereket (szólna, ha mondom...). Amikor azonban a bérből élők ki fogják nyitni fizetési borítékukat, illetve közvetlen szükségleteik beszerzésével lesznek el­foglalva, jelentősen csalódni fognak, ami sajnos nemcsak a kormány, hanem a demokratikus rend­szer iránti bizalmat is csökkenteni fogja. A megfogalmazott ígéretek és a lehetőségek közti szakadék áthidalása érdekében a törvényben előírt nyugdíjnövelés mértékét előkészítetlenül és politikailag elviselhetetlen módon - a nyugdíjaso­kat félretájékoztatva - csökkentették. Egyes inf­rastrukturális beruházásokat leállítottak. (Itt nem­csak a Nemzeti Színház és a budapesti déli metró­vonal építésének leállítására gondolok, hanem az infrastrukturális fejlesztésekre rendelkezésre álló költségek csökkentésére, például az autósztrádák építésére, ezen belül az M3-as autóút építésének folytatására is). Ezenkívül azzal is próbálkoztak, hogy a programban megfogalmazott célok megva­lósításához a központi kormányzati szervek pénz­eszközeit növelték, miközben e feladatok végre­hajtásában döntő szerepet játszó önkormányzatok rendelkezésére álló forrásokat csökkentették. A korábban megindított fejlesztések és a politi­kailag beharangozott stratégiai programok leállítá­sát vagy jelentős csökkentését ugyanis a kormány-

Next