Kritika 29. (2000)

2000 / 7. szám - Nagy Zoltán: Nézőpontok csapdájában. Művészet Közép Európában, 1949-1999

24 Nézőpontok csapdájában Művészet Közép-Európában, 1949-1999 Konrád György frappánsan fogalmaz a Nézőpontok/Pozíciók kiállítás katalógusában: „A nyolcvanas években budapesti, pozsonyi, prágai, krakkói, varsói, vilnai, rigai és tallini íróknak, mű­vészeknek és történészeknek szükségük volt Kö­­zép-Európa fogalmára, hogy térségünk intellek­tuálisan is kiszabaduljon a szovjet birodalomból, és saját útján járhasson..Közben megváltozott a történelmi helyzet, de a közép-európai kezdemé­nyezések, a regionális együttműködés iránti igény azóta sem vesztett aktualitásából. Mondha­tó ez akkor is, ha leginkább ismert és számon tar­tott politikai, kulturális formái, az Alpok-Adria együttműködés és a visegrádi négyek konzultáci­ói igen változó intenzitással és eredményességgel működtek az utóbbi időben. Hogy a képzőművé­szet se maradjon ki a sorból, most éppen egy át­fogó kiállítás érkezett hozzánk ezzel a témával, melyet Bécs után Barcelona, Southampton, Prága előtt, a budapesti Kortárs Művészeti Mú­­zeum-Ludwig Múzeum fogadott. Hegyi Loránd számára - aki a bécsi Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig igazgatójaként kurátortársaival a hatalmas tárlatot rendezte - Kö­­zép-Európa fogalma evidencia. Nagy bevérzés­sel elemzi a katalógusban a közép-európaiság jel­legzetes megnyilvánulásait, az identitás válságát és megtöbbszöröződését, a túlértékelt etnikai ho­vatartozást és mindennek, ami idegen vagy új, az elutasítását, a romantikus történelemtudatot és a morálisan, érzelmileg túltöltődött értelmiséget stb. Halmozza a találó megfigyeléseket, újabb meg újabb részletekkel gazdagítja a képet, követ­kezetesen kerüli viszont azt, hogy megvonja a ré­gió történelmi, földrajzi határait. Mi tagadás, fur­csa egy Közép-Európa az, ami itt kikerekedik. Szerepel benne a Balkán északi része, Jugoszlá­via és az utódállamok, miközben Románia és Bul­gária, a negyvenéves szocialista együttélés dacá­ra kimarad, s eltűnnek, homályba vesznek az északi és nyugati területek is a Baltikumban, Né­metországban és Olaszországban. Csak Ausztria marad meg, mint centrum és szervező mag, szel­lemi hegemóniáját tehát semmi sem veszélyezte­ti. Nem is annyira az problematikus itt, ahogyan hegyi és társai Közép-Európa fogalmát korlátoz­zák és értelmezik, hanem hogy e szempontok ki­fejtése és indoklása elmarad. Az áttekintésre kiválasztott terület még így is hatalmas, s a félszázados időkeret sem kevés. Előny­e, hátrány-e ez a nagyot akarás, nézőpont kérdése. E sorok írója hajlik arra a vélekedésre, hogy a kiállítás rendezői megoldhatatlan feladat elé állították magukat. Két irányban is el lehetett volna mozdulni erről a holtpontról. Egyrészt szű­kítve az időkeretet, esetleg kor­szakokra bontva azt, másrészt pe­dig valamilyen általános szempont, tematika, problémakör kiemelésével. A már emlí­tett Hegyi-tanulmány egész sorozatát felveti az utóbbiaknak, csak választani kellett volna közü­lük. A katalógusból ezen a ponton ismét csak hi­ányzik minden eligazítás: a rengeteg szöveg és ta­nulmány ellenére sem tudjuk meg feketén-fehé­­ren, milyen szempontok vezették a válogatást. Amit végül is kapunk, abban a területi elv - minden országnak van saját kurátora -, a művé­szettörténeti reprezentáció igénye keveredik el­lenőrizhetetlenül és váltakozó arányban olyan te­matikus műtárgysorokkal, amelyek egy-egy problémára összpontosítanak, bátran kiemelve és elhagyva dolgokat, sűrítve és összegezve a jelen­ségeket. Talán mondani sem kell, ez utóbbiak a kiállítás legvonzóbb, legértékesebb részei, míg az egyes országok művészetének önmagában való bemutatására való törekvés inkább csak kínos vesszőfutás, megannyi ellenvetés és sértődés for­rása. A rendkívül korlátozott terjedelmű nemzeti válogatások ugyanis rendre szembesítenek olyan nehezen megválaszolható kérdésekkel: miért ma­radt ki ez vagy az a művész vagy jelenség, s miért szerepel a másik. A helyzet visszásságát csak fo­kozza, hogy az összkép oldaláról nézve a dolgo­kat, éppen ellentétes követelések fogalmazhatók meg, kifogásolni lehet felesleges részleteket, az átfogó folyamatok szempontjából kitérőként ható alkotók és műtárgyak megjelenését. Csoda-e, ha a két véglet, a területi elv és a problémacentrikusság közt lebegő tárlat, egyik elvárásnak sem tud igazán megfelelni. Ezen az ol­dalon a részletek kibontatlanságát, a zanzásítást, a mozaikosságot, a mindenből egy kicsit összeál­lításokat róhatjuk fel neki, míg a másikon mindez lazaságként, pongyolaságként, bő­beszédűségként bélyegezhető meg. Nagyon eretnek példákat fogok em­líteni. A területi elv szempontjából tökéletesen indokolt a modern len­gyel klasszikusok, Strzeminski, Stazewski, Kobro szerepeltetése, az 1948-as neoplasztikus szobával együtt, a másik oldalról nézve vi­szont épp oly könnyen mellőzhető is, s ugyanez mondható el Wotruba, Hrdlicka, Hundertwasser műveiről. A magyar válogatás mintha szigo­rúbb lenne, de a kétértelmű helyzet miatt nehéz megmondani, pozití­vum vagy negatívum-e ez. Minden további nélkül lemond az Európai Iskoláról, s egy 1949-es Vilt Tibor­­művet leszámítva, lényegében a hat­vanas években indul. Az általános ellenvetések nem zárják ki, hogy részleteiben élvezzük a kiállítást, az ott szereplő műveket. Ebben nagy szerepe van Néray Kata­lin kitűnő rendezésének, aki a lehe­tőségekhez mérten világosan tagolt­tá, jól átláthatóvá igyekezett tenni ezt a monstruózus műtárgyhalmazt. A múzeum állandó kiállítását erre az alkalomra lebontották, így a szemle a kiállítóhely mindhárom szintjét el­foglalja. A terek méreteihez alkal­mazkodva a nagyméretű installációk kerültek a földszintre, míg a tárlat voltaképpen a második emeleten in­dul. Nem tanulság nélküli azonban eltérni a kronologikus rendtől, min­den előkészítés, felvezetés nélkül fejest ugorva a közép-európai művészet sűrűjébe. Magdalena Jezelova brutálisan faragott óriási gerendaplaszti­kája, Bukta Imre és Forgács Péter disznómotívu­­mú installációi láttán joggal érezhettük úgy, meg­szólalt a mélyvilág, az intellektuális központoktól távoli provinciák, a vidék hangja. Vele szemben pedig ott állt a civilizált, globalizált, „modernség”, a maga bizarr, eltorzult testkultuszával egyrészt a könnyedén fogyasztható, édeskés sziruppal leön­tött giccsel másrészt. Zbigniew Libera Pénisznyúj­­tó expandere, Elke Krystiek testét és lelkét, arcát és nemiségét feltáró fotósora, illetve Markus Muntean és Adi Rosenblum „szűz lány”-installá­­ciója tűntek e jelenségcsoport egymástól külön­böző megnyilvánulásainak. Hogy más utak is van­nak, ezt a nagyméretű művek árnyékában meg­búvó „apróságok” szemléltették, Benczúr Emese hímzésmunkája, El-Hassan Róza és Sugár János tárgyszerűből, anyagiból induló formaátírása. Jovánovics György: Részlet a Nagy Gilles-ből, 1968 2000. július

Next