Kritika 29. (2000)

2000 / 9. szám - TELEVÍZIÓ - Kukorelly Endre: "hogy mi folyik az iskolákban!"

48 Kukorelly Endre Az Iskolaképről A cím Flautner István ferencvárosi tanár naplójá­ból való. Egy úgynevezett pedagógiai folyóirat­ból, de azért nem kell már eleve unni. I. évfo­lyam, 1. szám, szerkeszti Takács Géza. A szer­kesztővel találkoztam múltkor a Teréz körúton, akkor mesélt róla. Úgy, mint egy gyerekről. A gyerekéről. Aztán elküldte postán a gyereket, és azt írta mellé, hogy egy biztos, az, hogy itt őszin­tén beszélnek. Nem hazudik senki. Hát tényleg nem hazudnak. És ez nekem már majdnem elég, tulajdonképpen elég is. Az a pro­jekt, hogy gyakorló pedagógusok munkáit közli a lap, iskolai fotókat kommentárokkal, és tanári naplókat egy „átlagos” tanítási napról, 1999­ no­vember 18-ról. Csütörtök. A hőmérséklet hajnal­ban­­2, nappal plusz 2, észak-északnyugati irá­nyú szél, a kormány Budapest megfojtására törek­szik, jelentette ki Demszky. Mezey nem lesz tech­nikai igazgató, az EBESZ isztambuli csúcstalálko­zóján Borisz Jelcin Bill Clinton kioktatását vissza­utasítva hangsúlyozta, hogy a Nyugatnak nincs jo­ga bírálni a csecsenföldi fellépést. „Reggelre egy­színű, szép fehérré vált az előző napi tarkaság”, írja Varga Laci, Szekszárdról. Péteri Vanda pedig 82 irodalomórát tart Csillebércen svéd gyerekek­nek svédül. Ilyenek. „Ez a nap más, mint a töb­bi” (Gyulai Zsuzsanna). Tanítani jó. „Külön mindenkit meg kell mun­kálni” (Kö­ács Petra), ez benne a jó. A tanítás „Áb­ránd "(Vörösmarty Mihály-Fodorné Gyalog Éva), „marcipánszem ráadás”(Szabó Zoltán), és „egy­mást hátráltatják, balesetveszély, elrontott nye­lek” (Szávai István). Tanítani azt jelenti, hogy „el­mondom a szervezetfejlesztés folyamatát, mert szerintem fontos. ” (Gádor Anna) Az, hogy „Ban­di 4. osztályos. Túlzás lenne azt állítanom, hogy célul tűztem ki magamnak a csak vele kapcsola­tos személyes foglalkozást” (Pólya Zoltán). Ez a túlzás. Tanítani nagyjából a legjobb dolog, kezd­ve onnan, hogy egész népemet, le úgy körülbelül osztálylétszám húszig. Tízig. Öt. Vagy egy, bár az inkább már nem tanítás, hanem beszélgetés. De a tanítás beszélgetés. Én legalábbis beszélgetnék. Szoktam is. Elképesztő úgynevezett rendkívü­li irodalomórákon vettem részt, vagyis tartottam, azok meg engem, kölcsönösen tartottunk, egész iskolaképet meg bírnék tölteni. Egyszer például, na de mindegy. Egyszer Zalaegerszegen összete­reltek több osztálynyi szakmunkásképzős kamasz fiút, és otthagytak velük ünnepi könyvhét kereté­ben, kezdjek, amit akarok, az volt a legjobb. „Mindenki szélsőséges helyzetben van ma a peda­gógiában”- írja Takács Géza, no ez elég szélső­séges volt. Én egyébként abban a szélső helyzet­ben vagyok, hogy nem tanításból élek, nincs pénzvonzata, így hát felhőtlen a szerelmi viszony. Ebből a helyzetből bámulom a rendes­ normális pedagógust. Aki, mondjuk, meghív az órájára. És ott ül, kicsit feszesen. Bemutat engem. Némi me­revség. Hogy mit fognak hozzá szólni. Mármint hozzám. Az van, amit Hamar Mária így ír le, halál pontosan: „odajött hozzám egy kislány, és mente­getőzött: neki tényleg tetszenek ezek a művek, amiket veszünk, de azért nem szól hozzá (kiem. K. E.) órán, mert olvasás közben ő soha nem gon­dol­­olyasmire­, mint amiről órán beszélünk.” Hogy most akkor lesz-e „olyasmi”, és az ebből a helyzetből adódó feszengés. Igen, mert neki, a ta­nárnak lehet, hogy muszáj némiképp merevnek lennie, és csak hozzá képest lehetek én lazább, mindent érte­ni véle­k, mégis, most megragadom az alkalmat, és kijelentem: sokszor akármennyire leharcolja is az iskola a gyerekeket, elidegeníti, el­ijeszti, elvadítja az irodalomtól, megutáltatja ve­lük, vagy picit finomabban mondva, nem szelídí­ti hozzá őket, nem „szeretteti meg” az olvasást, mégis, a legkevésbé reménytelinek látszó cso­porttal is lehet olyan beszédhelyzetbe kerülni, amelynek a végén szinte nem tudod otthagyni őket többé. Nem tudjuk otthagyni egymást. Kész. Odaköltözök. Már-már. Hogy ezzel a fordulattal éljek, mert aztán mégis otthagyjuk. Mint, nyilván, mindent, ki-ki megy a dolgára, megy valamerre, és akárhová megy, ott újabb dolgok keletkeznek. Aztán megint egészen mások, így megy, ez a szép, fájdalmas, melankolikus feeling vált föl min­den extatikus, eufórikus pedagógiai helyzetet. Ez kíséri, lengi körül a pedagógiát. A szív szerintit. Szív nélkülit semmi. De hát: nyugi. Nyugi gyere­keim, semmi izgalom. Még annyi veset, hogy, noha ezek a tanárok ,fáradtak, és lassan kiégnek” (Kövesi Györgyi), hogy „Vékony Erzsi bizony nem tanulta meg Zrí­nyit, Csányi Éva egy-két logikátlan ugrástól elte­kintve egész jó Csokonai-feleletet ad, Kovács An­tal Balassiból eleget tud, kár, hogy kicsit iskolá­san fogalmaz” (Achs Károly, Mezőtúr), az óráik­ra, ezekre az órákra szívesen beülnék. „Engem az írásra kényszeríteni kell, még ha élvezem is néha”, így Takács István, verőcei tanár. Tisztára mint én, mert engem is. Mondjuk, legin­kább saját magamat kényszerítem, de van olyan is, hogy valaki más. Például megyek a Teréz kör­úton, és jön szemben Takács Géza, az Iskolakép című pedagógiai lap szerkesztője. „A mi iskolánkban reggelente zsúfolt a folyosó.” (Megyeriné Borsó Éva, Pápa) Edit néni, úgy izgulunk!­­ Nyugi gyerekeim, semmi izga­lom, ugyanúgy, mint máskor." (Gecsei Edit, Csorna) „hogy mi folyik az iskolákban!” TARTALOM Mátyás Győző: Betanítás 2 Szalai Erzsébet: A gazdasági hatalom szerkezete Magyarországon 2 Gönczöl Katalin: Állampolgári jogaink sérelmeiről 7 Ladányi János: Az üldözésről gondoskodó önkor­mányzatok 11 Az oktatás a globalizált világ része Beszélgetés Gábor Kálmán ifjúságkutatóval (Az interjút készítette: Pogonyi Lajos) 15 Ligeti György: Szecskák 18 Eörsi István: A felejtések ára II. 21 Balogh Ernő: Sydney, 2000 24 Veres András: Kultusz és megmérettetés 25 Boros Géza: Szobrok a város szélén 28 Csizmadia Ervin: Nyugat-Európa mint konstrukció 30 Almási Miklós: Trendek, tények, tőzsdék 35 Lakatos István: Kései megperzselődés (Keresztesi József) 37 Térey János: Drezda februárban (Czifrik Balázs) 38 Karafiáth Orsolya: Lotte Lenya titkos éneke (Tarján Tamás) 38 Koltai Tamás: Szeret, nem szeret (P. Müller Péter) 39 Garaczi-színház (Dobák Lívia) 40 Upor László: Világszínház az egész (Tegyi Enikő) 41 Sweeney Todd (Budai Katalin) 42 Alternatív színházi évad (Bácskai Júlia) 42 Szörényi-Bródy: István, a király (Urbán Balázs) 43 Kórház, Bakony (Dömötör Adrienne) 44 Helényi Tibor: Khimaira (Vadas József) 44 Intrada (Hollós Máté) 45 Szép hangok özöne (J. Győri László) 45 Hevenyészni is jó, de... (Nádra Valéria) 47 Kukorelly Endre: „hogy mi folyik az iskolákban!” 48 TÁRSADALOMELMÉLETI ÉS KULTURÁLIS LAP Megjelenik havonta Főszerkesztő: Balogh Ernő Főszerkesztő-helyettes: Vörös T. Károly Rovatvezetők: Boros Géza, Kovács Dezső, Mátyás Győző Művészeti szerkesztő: Fábián István Szerkesztőségi titkár: Now Éva Kiadja a Kritika Alapítvány megbízásából a Népszabadság Részvénytársaság Felelős kiadó: Korda Sándor ügyvezető vezérigazgató Szerkesztőség és kiadóhivatal: 1034 Budapest, Bécsi út 122-124. Telefon: 436-4585, 436-4586, 436-4587 e-mail: kritika@nepszabadsag.hu Terjeszti a Magyar Posta Előfizethető bármely hírlapkézbesítő hivatalnál, a Posta hírlapüzleteiben és a Hírlap-előfizetési és Lapellátási Irodánál (HELIR) BUDAPEST XIII., Lehel u. 10/A 1900 közvetlenül vagy postautalványon, valamint átutalással a HELIR 215-96162 pénzforgalmi jelzőszámra. Előfizetési díj: negyed évre 501 Ft, fél évre: 1002 Ft, egész évre: 2004 Ft. ISSN 0324-77­75 Szedte a Népszabadság Fényszedő Kft. Tördelte: Kamondi Sándor Nyomda: Szikra Lapnyomda Rt. (2000669) 2000. szeptember

Next