Kritika 30. (2001)

2001 / 2. szám - TELEVÍZIÓ - Zalán Tibor: Narancs és szaloncukor

48 Zalán Tibor Narancs és szaloncukor A mai napon a hajléktalanok narancsot és szalon­cukrot vihettek haza - lelkesedik be a karácsonyira csinosított képernyőn a tévébemondó, és az ember először még csak nem is arra gondol, hogy az új idők egyik új megasztárjának, a színészeknél is népsze­rűbb műsorvezetőnek, a szövegét megíró valakit semmilyen tévé közelébe nem szabadna engedni, hanem egyszerűen elröhögi magát. A helyzet ugyan­is annyira idétlen, profán, gyomorcsikaró és bután tragikus, hogy nevetni kell rajta. A jópofizó humorból ugyanis lassan elege lesz mindenkinek, aki némi ön­érzettel kínlódik a planétás játéknak ezen a térfelén. Elege van. A gernyázó poénkodásnak (ezt a gép poénkodásnak alakra akarja változtatni a helyesírás­ellenőrző programjával, de nem hagyom - bár neki lehet igaza) lassan bealkonyul. Bemondani, akarom mondani, beszélni, ma már mindenki tud. Jól rámoz­dult egy jelentékeny réteg arra, hogy nem csinál semmit azon felül, hogy a valamit csinálókat min­­denhogy cseszegeti. Innen-onnan, de leginkább csí­pőből. Ebből él, ha hinni lehet a híradásoknak, nem is rosszul. A rendszerváltozás kis belezői belenőttek a csípőterrorizmusba - ma már az hozza a lét. De térjünk vissza a narancshoz és szaloncukor­hoz, illetve a hontalanok (ami, esetünkben, ugyebár, az otthon­­ a hajlék­­­szó fosztóképzős szinonimája) hazájához. Mert annak a nyomo­k­nak, aki sáros, véres, hányadékos bűzcsíkot húzva maga után, ös­­szetört-összevert véres fejét rémületünkre néha fe­lénk emelve, az utcán várja a halálát, és az addig tar­tó időt valahogy kihúzandó, mosdatlan tenyerébe a kenyérre-pálinkára való forintokat tőlünk, mégsem lehet hazája az az ország, amelyik éhen halasztja. Szép dolog a hazaszeretet, de hát itt egy lassított ki­végzésről van szó, a miénkről. Most akkor hol és ho­va viszi a karitatív zsákmányt? A jótékonykodás persze nagy és szép dolog, a szemünk is bepárásodik, ha szóba kerül, leginkább akkor szeretjük és élvezzük és párásodjuk, ha más csinálja. Mi éppen azon a határon szoktunk élni, a ki­lencven százalék (bár, ha mára valóban a hatmillió koldus országa vagyunk, akkor legfeljebb harminc százaléknak hívhatjuk magunkat), ahol még nem engedhető meg a jótékonykodás. Mert mi igenis minden fillérért keményen megdolgozunk, nekünk több munkahelyünk van, egy vagy több éhes szájat kell napról napra csipszekkel betömnünk, de lehet, hogy egyet sem, mert még azt az egyet sem enged­hetjük meg magunknak manapság, adakozzanak a gazdagok, úgyis a mi zsebünkből lopják ki a pénzt. (A haza is biztos így gondolkodik, adakozzanak a gazdagok, akik nálánál is gazdagabbak, mert az ő zsebéből lopták ki a pénzt egykoron, és ma is folya­matosan. Ámbár a gazdagok adakoznak is néha, ami a tévében és rádióban és újságokban azonnal meg is jelenik, és ettől, érdekes módon, csak tovább gazda­godnak, és én már nem is tudom, hogy van ez...) Narancs és szaloncukor. Nevetve meséli valaki, hogy a használtruha-osz­táson (amit megint csak közvetített valamelyik tévé azoknak, akiknek van hajlékuk, és benne legalább egy tévé), az egyik szerencsétlen (de lehet-e a sze­rencsére fogni, hogy valaki magyartanár egy gimná­ziumban, vagy híd alatt csövező társadalmon kívüli?) azt találta kérdezni a neki felkínált barna kabát szem­ügyre vétele után, hogy nincs-e szürke a lakásban, mert neki az jobban tetszik. Ilyenek ezek, kommen­tálja, hogy értsem. Már a másoktól levetett ruha sem jó nekik, próbálom lefordítani. Elképzelem azt a hajdanvolt tanárt, aki most a Jó­kai téren fekszik egész nap, vizelettől átázott ruhá­ban, megszakállasodva és megférgesedve, aki, amíg a nappal fényei megengedik neki, kukákból kigube­rált könyveit olvassa, a könyveket, melyeket napról napra cipel magával kapualjakba be, ahol papun­­deklidobozok között éjszakázik, kapualjakból ki, ahonnan a hajnal munkába induló lakók életfölé­nyesen kirugdossák, azt képzelem el, hogy ennek a hajdanvolt tanárnak a lelke mélyén, az adventi ruha­osztáson, megcsillan a csillagszórós vágy, hogy egy kicsit kevésbé legyen olyan látványosan is hajlékta­lan, amilyen, hogy egy kicsit annak látszódjék, orvul és valótlanul, ami már nem, és nem lehet többé, de volt egykor, tanárnak (persze, ha így mennek a dol­gok, ez a különbségtétel a tanár javára a hontalannal szemben, el fog mosódni hamarosan), aki szürke ka­bátban megy végig az utcán, mi több, végigmegy, mert egy barna és egy szürke kabát között, legyünk igazságosak, van némi különbség... És innentől ke­seredik a röhögés a nyomorulton, akinek nem felel meg a barna kabát. Narancs és szaloncukor. Már látom azokat, akik nekem szegezik az általam megválaszolhatatlan kérdést, és akkor, most ki a fele­lős azért, hogy ezek a féreglétbe kényszerültek a fé­reglétbe kényszerültek. Te vagy én­’ És a kérdésben a te felelősségére nagyobb hangsúly kerül, mint az én­re, mert mindenki, aki ezt a kérdést felteszi, jól tisztá­ban van azzal, hogy ő konkrétan nem lehet felelős, hiszen minden fillérért keményen megdolgozik, neki több munkahelye van, egy vagy több éhes szájat kell napról napra csipszekkel betömnie, de lehet, hogy egyet sem, mert még azt az egyet sem engedheti meg magának manapság. Ő tehát, a polgár, aki (majd­­nem)polgárként él, nem felelős. Marad a haza. A mai napon a hajléktalanok narancs és szalon­cukor helyett hazát vihettek... - szakad meg a be­mondó. Minden narancs és szaloncukor a szerve­zők nyakán maradt... - szakad meg ismét, immár végleg. TARTALOM Körösi Zoltán: M. M., egy fekete, napszítta tengerillatú garbó 2 Bart István: Világirodalom és könyvkiadás a Kádár-korszakban, 2. rész 3 Dessewffy Tibor: A jövő emlékei 8 Gömöri Endre: A Bush-győzelem utóélete 10 Böröcz József: Szemöldök 12 Csáki Tamás: Budapesti felhőkarcolótervek az 1920-as években 14 Az építészet minőség és felelősség kérdése Beszélgetés Szalai András művészettörténésszel, építésszel (Az interjút készítette: Pogonyi Lajos) 20 Szűcs Katalin: Ha változás, legyen kövér 23 Lenkei Júlia: A Mozdulatművészeti Tanítóképzőtől a Balettintézetig 28 Horváth Csaba: „Akit gyűlölnek az istenek, tanárrá teszik” 32 Almási Miklós: Trendek, tények, tőzsdék 35 Esterházy Péter-Szebeni András: A vajszínű árnyalat 1988­ (Szále László) 37 Pierre Bourdieau: Martin Heidegger politikai ontológiája (Korcsog Balázs) 37 D. Sz. Lihacsov: Reflexions on the Russian Soul (Jobbágyi József) 38 Rózsás János: Gulag-lexikon (Szekér Endre) 39 Harold Pinter: A születésnap (Csáki Judit) 40 O’Neill: Amerikai Elektra (Kovács Dezső) 41 Alfred Jarry: Übü király (Tarján Tamás) 42 George Büchner: Leonce és Léna (Almási Miklós) 43 Csányi János: A játék (Stuber Andrea) 43 A kis utazás (Tóth Péter Pál) 44 Az ezredes úrnak nincs, aki írjon (Stőhr Lóránt) 45 Mese, autó (K. D.) 45 A látható underground (Szombathy Bálint) 46 Egy szájból hideget, meleget (Nádra Valéria) 47 Zalán Tibor: Narancs és szaloncukor 48 A címlapon: Alföldi Róbert és Horváth Lili az Amerikai Elektrában (Koncz Zsuzsa felvétele) TÁRSADALOMELMÉLETI ÉS KULTURÁLIS LAP Megjelenik havonta Főszerkesztő: Balogh Ernő Főszerkesztő-helyettes: Vörös T. Károly Rovatvezetők: Boros Géza, Kovács Dezső, Mátyás Győző Lapterv: Fábián István Művészeti szerkesztő: Gyurka Györgyi Kiadja a Kritika Alapítvány megbízásából a Népszabadság Részvénytársaság Felelős kiadó: Korda Sándor vezérigazgató Szerkesztőség és kiadóhivatal: 1034 Budapest, Bécsi út 122-124. Telefon: 436-4585, 436-4586, 436-4587 e-mail: kritika@nepszabadsag.hu Terjeszti a Magyar Posta Előfizethető bármely hírlapkézbesítő hivatalnál, a Posta hírlapüzleteiben és a Hírlap-előfizetési és Lapellátási Irodánál (HELIR) BUDAPEST XIII., Lehel u. 10/A 1900 közvetlenül vagy postautalványon, valamint átutalással a HELIR 215-96162 pénzforgalmi jelzőszámra. Előfizetési díj: negyed­évre 591 Ft, fél évre: 1182 Ft, egész évre: 2364 Ft. ISSN 0324-77­75 Szedte a Népszabadság Fényszedő Kft. Tördelte: Kamondi Sándor Nyomta: Szikra Lapnyomda Rt. (0100159) 2001. február

Next