Kritika 30. (2001)

2001 / 9. szám - TELEVÍZIÓ - Nádra Valéria: Legyen Ön is milliomos!

2001. szeptember Simon Rattle „zenei tárlatvezetését” keresztül kasul a huszadik századi zene történetén. Ab­ban a szerencsében volt részem, hogy én for­díthattam angolból Rattle sorozatának szöve­gét, és így az átlagos tévénézőnél szükségkép­pen behatóbban foglalkozhattam azzal, mit gondol a ma élő egyik legjelentősebb dirigens a huszadik század zenéjéről, kik azok a szer­zők, akiket kiválasztott, kik voltak azok a kom­ponisták, akikről többet, és nagyobb lelkese­déssel szólt, és kik azok, akik kimaradtak válo­gatásából. Rattle birminghami zenekarának élén maga vezényelte a megszólaló illusztráció­kat. Kitüntetett terjedelemben szólt Rattle Edgard Varese-ről. A francia születésű, ameri­kai zeneszerző újító szellemű komponistája volt a huszadik századnak. Mára szinte egész életműve kívül esik a koncertkánonon, a maga korában azonban forradalmian új volt az a mo­dern technika által megihletett hangzás, amely­nek kikísérletezése a nevéhez fűződik. Vareset a ritmus és a hangszín érdekelte, új hangzások kikeverésére törekedett. Rattle filmjében egy ri­port erejéig halljuk Pierre Boulezt is, aki zene­szerzőként és karmesterként egyaránt kulcsfi­gurája korunk zenéjének. Boulez júniusban az Orchestre de Paris-val adott Bartók-koncertet Budapesten. A koncert alkalmából interjút ké­szítettem vele. Egyebek mellett kérdeztem a Varese-lemezről. Nos, egyszerűen nem méltá­nyos, ami Varese-zel történik, túl ritkán játsszák őt, ez az oka, hogy felvette őt a Deutsche Grammophongesellschaftnál megjelenő soro­zatába. Ilyen egyszerű, Varese négy művét ve­zényli új CD-jén Pierre Boulez. Az elsőként megszólaló darab, az Amerique­­ volt az első, az Újvilágban komponált szerzemények sorá­ban - itt-ott - távoli visszhangként még kihal­­latszik belőle Stravinsky Tavaszi áldozatának hatása. Az új élmény, az amerikai metropolis, New York felhőkarcolóinak látványa, a Hudson folyóra néző West Side-i lakásból előtáruló pa­noráma, és a nagyváros zajai ihlették a művet. Elhangzik a húszas évekből az Arcana, az öt­venes évekből a kamarazenekarra és elektroni­kára írt Deserts, és az 1931-es Sonisation, a 41 ütőhangszerre és 2 szirénára írott híres mű, amely oly nagy megütközést keltett. Egy nagy­hatású életmű darabjai ezek, amelyek sokak zenéjébe beleszűrődtek. (Boulez conducts Varese /DG) J. GYŐRI LÁSZLÓ Ill . • Legyen Ön is milliomos! I­lyen sok volna az önzetlen, jó ember Ma­gyarországon? Ülünk tömegestől a képer­nyő előtt, ül egy izgatott, lelkes közönség a stúdióban, és mindenféle személyes érdekelt­ség nélkül, megfeszített figyelemmel szurkol valakinek azért, hogy tudja a százezer forintos, a másfél milliós választ, és ne használja el túl korán az igénybe vehető segítségeket, vagy - erre is bőven van ok! - akit megkérnek a segít­ségnyújtásra, ne kérdezzen vissza háromszor, mert úgy telik el a 30 másodperc, hogy nincs idő a válaszra. Ha pedig valaki nagyot nyer (minél nagyobbat, annál inkább!), kiabálva és lelkesen vele örülünk, fellélegzünk, mintha az a bankkártyáról fölvehető összeg a mi gondja­inkat enyhítené... És egy-egy közbülső jó vála­szért is taps jár, azért pedig rémült felhördülés, ha mi magunk tudjuk, mi volna a jó felelet, de az az illető, aki ott ül a kínosan magasra tett, fe­szélyező testtartásra kötelező székben, éppen valami egetverő marhaságot készül mondani. Hetente ötször éljük át mindezt, ahányszor csak az RTL Klub bemutatja a Legyen Ön is mil­liomos! című, kétszemélyes dramolettet. Vágó István műsora ugyanis nem annyira vetélkedő immár, mint amennyire színpadi produkció, kétszemélyes darab, csak éppen komédia, kö­zépfajú dráma és (már-már) tragédia váltakozik esténként aszerint, hogy aki éppen játszik, sze­rencsés-e, okos-e, elég érzékeny-e. Itt ugyanis már nemcsak a tudás dönt, mint a jó emlékű Mindent vagy semmit! esetében: ebben a játék­ban legalább annyira tényezője a nyeremény­nek, hogy az illető képes-e érteni az apró jelek­ből, a metakommunikációs üzenetekből. Ha például Vágó István túl kitartóan faggat valakit, hogy biztos-e a válaszában, érteni lehetne az előzmények alapján, hogy az illető éppen ros­szul akar dönteni. Mégsem szokták érteni. Az is igaz persze, hogy a hírhedt „Fortinbras-eset” óta erre sem lehet bevenni a ciánkálit. Egy játé­kos, aki már elég magas összegnél járt, telefo­nos segítségre hallgatva közölte, hogy Fortinbras a Hamletben, norvég. Bizonytalanul mondta, ez tény, de miután Vágó szívósan ké­telkedett abban, hogy tényleg ezt akarja-e felel­ni, mégis valami butaság mellett döntött és nyerte egy tizenötödét annak, mint amit nyer­hetett volna. A játékvezető lélektani fölénye ebben a pár perces pszichodrámában szinte nyomasztó, hiszen a játékos nemcsak az adott szituáció feszültsége által kerül stresszbe, (rá­nehezedik) annak felelőssége is, hogy a nyere­ménye milyen egzisztenciális gondokat enyhít­hetne. Nem csoda, ha ennek tudatában leblok­kol, és azt sem tudja, amit máskor tudna. A né­ző fogadkozni kezd otthon, hogy a Legyen Ön is milliomos, nem nézi többet, nem bizony, aztán a következő este megint ott találja a kép­ernyő előtt. Mintha ez a játék egyfajta szenvedélybeteg­séggé vált volna, nap mint nap ki kell próbál­nunk, mire lenne jó, amit mi tudunk. Felléleg­zünk, de haragszunk az illetőre, aki nem tudja, hogy Paulus azelőtt Saulus volt, de páni rette­gés fog el bennünket, amikor milliók múlnak azon, hogy megnéztünk-e minden amerikai tucatfilmet, amit a mozik bemutattak és bema­golták-e a stáblistát? Ilyenkor méltatlankodunk, hogy ez talán mégse tartozik az általános mű­veltségnek abba a körébe, ami bárkitől elvárha­tó - habár, ki tudja? Áttételesen talán épp az az értelmük ezeknek a vetélkedőknek, hogy tud­tunkra adják: a generációváltás a tudásanyag és az értékrend kicserélődését is jelenti. Ami számunkra még fontos volt, mellőzhetővé lett, s amit mellőztünk, azzal lehetnénk ma milli­omosok. Egy biztos: munkával semmiképp sem. NÁDRA VALÉRIA Majtényi László kapta a Régi Magyar Nemzetesek Társasága emlékplakettjét Majtényi Lászlónak - 2001 júniusáig Ma­gyarország adatvédelmi biztosának - ítélte oda a Régi Magyar Nemzetesek Társasága (RMNT) az általa idén alapított emlékplaket­tet. Az ez év januárjától egyesületként tevé­kenykedő, mintegy félszáz tagot tömörítő RMNT úgy látta: a díjazott a rendszerváltás­tól kezdődően a demokratikus intézmények erősítéséért és a sajtószabadság kiteljesítésé­ért az 1938-ban indult - s elsősorban Pethő Sándor, Hegedűs Gyula, Barankovics István nevéhez köthető - Magyar Nemzet című, az évtizedek során páratlan szellemi örökséget felhalmozó napilap hagyományainak szelle­mében tevékenykedett. Olyan szellemben, ahogy a Magyar Nemzettől az elmúlt másfél évtizedben távozni kényszerült egykori mun­katársak, az RMNT tagjai képzelték volna magát a lapkészítést is. Az RMNT az 1938- as lapalapítás augusztus 25-i évfordulóin át­adandó díjjal legalább évenként egyszer szeretné a közvéleményt is emlékeztetni arra, hogy a mostanság naponta megtépázott ma­­gyar nemzetes címbetűk valaha más, nemes törekvéseket fémjeleztek. Majtényi László augusztus 27-én, hétfőn a MUOSZ székházában megrendezett díjáta­dó ünnepségen Blahó Miklóstól, a kuratórium elnökétől vette át az Asszonyi Tamás szob­rászművész készítette emlékplakettet.

Next