Kritika 30. (2001)

2001 / 12. szám - TELEVÍZIÓ - Nádra Valéria: Nem a láncszem a leggyöngébb

38 Claudio Abbado / BP Beethoven Symphonies (469 000-2) Photos: © KássKara / DGG (Copyright-File on CD-Rom) Hochaufgelöste Bilddaten / high-resolution images A*b*lo_2000-D7_a JV.UI Abbi3o_2000_07_i)_FD-tif AMmJo_2t3O0_07-i_r0.tif Afeb*4o_2000_07_/_f0.tif Abt>*i® _2000_07_UO.tif AM>*do_200aj07-j_nMif «6«IO-2000-07_e_Ft).tlf *Mw<io JOOOJJ7_d_FD.tif AMMda_2000_07_9_FD-tif «**do_2000-07_hjFE.tif further pictures please see inside 8/2000 Terfel meg az énekes egyéniségek visszatérésének reményét adja vissza nekünk, operarajongóknak. Verdi: Falstaff /Abbado / DG A Stockholm melletti Drottningholmban van Eu­rópa egyik legnagyszerűbb barokk operaháza. Fennmaradt az eredeti színpadi gépezet, és megma­radtak régi festett díszletek, amelyeket ma is használ­nak. Itt vette filmre Bergman A varázsfuvolát, és itt készültek a nyolcvanas években a Mozart-operák el­ső régi hangszeres lemezfelvételei. Arnold Östman vezényelte a drottningholmi Királyi Színház Ének- és Zenekarát, jobbnál jobb énekesek működtek közre a Mozart-ciklus produkcióiban, amelyeket boldo­gabb országok televíziói annak idején vetítettek is, és kiadták videón is ezeket az előadásokat, amelyek­nek tizen-egynéhány éve még nem volt párjuk. Em­lékszem, milyen stimuláló és milyen újszerű élmény volt egy-egy Ostman-vezényelte Mozart-opera. Idő­közben a nagy régi hangszeres guruk is elkészítették a maguk Mozart-operalemezeit, Östmanról pedig kevesebb szó esett. Legutóbb, egy-két éve, egy Gluck-opera felvételével nagy kritikai sikert aratott. A Decca most két olcsó albumban jelentetett meg két művet Östman Mozart-ciklusából a Don Giovanni, és A varázsfuvolát. (Előbbin a pályakez­dő Bryn Terfel énekli Masetto szerepét.) Sok év után újrahallgatva ezeket a maguk idején úttörő felvétele­ket, már nem csodálkozunk a régi hangszerek szo­katlan hangzásán, nem találjuk olyan föltűnőnek, hogy milyen áttetszően szól a kis létszámú zenekar. Klemperer és a többi nagy öreg rongyosra hallgatott, klasszikus felvétele után valósággal sokkolóak vol­tak Oszman lélegzetelállító tempói. Sok időközben Nem a láncszem a leggyöngébb mióta újabb átmásolt licenced bővült a hazai televíziókban látható vetélkedők sora, Archi­­médesz törvénye is bővült egy ismeretlen vari­ánssal: „Minden kvízbe mártott test a súlyából annyit veszt, amennyi az általa rontott válaszok súlya”. Nincs kegyelem - hirdeti öntudatos agresszivitással ez a szado-mazohista játék és eleinte­­elvégre ná­lunk kötelező bizalmat előlegezni annak is, amiről rögtön látszik, hogy nem méltó rá), azt hittük, a tu­nyaságnak, a butaságnak, a tájékozatlanságnak és a fölkészületlenségnek nem lesz kegyelem. Több hét óta tartó műsorsorozat győzte meg a tévékészülék előtt ülőt arról, hogy ő az, akinek nincs kegyelem, a közönség nem tétel a műsor készítőinek szemében, a nézőnek nem szabad izgalomra - azaz értelmes mi­nőségre - számítania. Ha viszont nincs kegyelem és ennél fogva nincs (a szó eredeti értelmében) műsor sem, mégis, mi az, ami van? Például a szenzáció hajhászása. Minden áron csi­nálni kell valamit, ami más, mint ami eddig volt. En­nek a kritériumnak ez a kvíz tökéletesen megfelel. „Nem műveltségi vetélkedő” - nyilatkozta róla mű­sorvezető. Nem az, aláírhatjuk, de indirekt módon nem az: a kérdéses tudniillik mégiscsak az általános műveltség különböző szintjeit és tartományait céloz­zák meg. Csak hát mitől volna éppen „műveltségi” egy vetélkedő, ahol arra a kérdésre, hogy hány évig tartott a weimari köztársaság, azt kellene válaszolni (el is bukott rajta a játékos), hogy húsz évig. Amiből is egyenesen következik, hogy a kérdés ki­ötlője vagy számolni nem tud, vagy a történelemben tájé­kozatlan. 1918-tól 1933-ig ugyanis 15 év telt el. Más játékokba is becsúszik olykor efféle hiba, a nézők ezt követően telefonálnak, beírnak, a játékvezető pedig legközelebb helyreigazít, elnézést kér, és ami a fő: korrigálja az eredményt. A Nincs kegyelem imázsába ilyen gesztus nem fér bele. Aki játékosnak jelentke­zett, elveszti emberi jogait, méltóságát, önérzetét. S ha még csak ez volna a gond a játéknak csúfolt verejtékes félórával! De átlátszó a szándék is: a kérdé­sek eleve úgy vannak összeállítva, kitalálva, hogy semmiféle csapat soha nem érheti el az egy-egy for­dulóban megszerezhető maximális összeget. Cinkelt eljárás ez: vajon miért, kinek, mely okból kéne tudnia, hogy mi a keresztneve - nem a fitnesz-világbajnoknő­­nek, hanem­­ a húgának? Miért kellene arra a kérdés­­re, hogy mi a „fuga” rövid „u”-val, bárkinek kívülről és szó szerint fújnia egy nyakatekert, műszaki terminus technikusokból álló meghatározást, amelyet legfel­jebb az építőipari szakközépiskola hallgatója magolt be, az is csak a vizsgára? Nyilvánvaló, hogy a játék így tehető olcsóvá, a nyeremények kicsivé, ilyen csekély összegért másutt már lasszóval se lehetne játékost fog­ni...) De ez még hagyján, hanem a lehetetlen kérdé­sektől paffá vált játékosok ezt követően hallgathatják a művileg kicirkalmazott, irodalmiaskodó, álságos szi­dalmakat, amelyek még csak nem is testre szabottak. (Lásd: „Minden kvízbe mártott test...”) Egyre inkább kiderül, amint szaporodik az adások száma, hogy ez a játék másra megy ki. Kiből-kiből azt kell kihozni napvilágra segíteni, ami benne a legrosszabb. Nem­csak arról van szó, hogy a legnagyobb tudású részt a'*' vet - taktikából - szinte mindig előre kiejtik a satír' kvízfejűek. Hanem hát estéről estére akad játékos, itt hét vagy nyolc forduló alatt egyetlen kérdésre sem fen­des, nemhogy jó, de még rossz választ sem adni, ő néz és hajtogatja, hogy „passz”. Amikor viszont kiejgv, közli, hogy fel van háborodva, mert vagy a macsók vagy a kacsók összeesküvésének az áldozata. Az em­­­beri igazságérzet sérül a képernyő előtt, az önismeret­­be, méltányosságba vetett hit az, melynek valóját nincs kegyelem. Megtépáz ez a játék persze egyet is: elképesztő a tudatlanság, ami olyankor lepleződik le, amikor éppen közhely-könnyűségű kérdésekre nem érkezik helyes válasz. Hogy ki mit nem tud és mindenről nincs már halvány fogalma sem - ann­ tanulságait a magyar oktatási rendszerért felelős­­ nyerőknek kellene feldolgozniuk. Az első felhördülé­sek óta „szelídült” a tónus, a műsorvezető már kacsint­gat, mosolyog, a hangja is fölpuhul és néha képes el­ismerni (ritkán van rá oka), hogy valaki fair play mód­ra szavaz, de mindez nem segít. Valaki, aki éppen ezt a licencet vette meg, ránk erőlteti azt, ami a világban a legtaszítóbb s amit hiába próbálnak a műsorkészí­tők azzal megideologizálni, hogy „ez a játék az élet­hez hasonlít”. Nem, sajnos nem ahhoz. Inkább csak a mai magyar politikához. NADRA VALERIA A itt megjelent lemeznek köszönhetően ma már hozzá­szoktunk, természetesnek vesszük ezeket is. Az Ost­­man-féle Mozart-operalemezek elveszítették egye­dülálló státusukat a lemezpiacon. Ma már csak azért hallgatjuk őket, mert olyan jók! J. GYŐRI LÁSZLÓ Előfizetőknek számonként 250 Ft MEGRENDELŐLAP Megrendelem a KRITIKA című lapot ..................................................pld-ban, az alábbi címre: Megrendelő neve: .......................................................................................................................................... Címe (város, kerület): .................................................................................................................................. (utca, tér, b­p.) ............................................................................................................................................... (emelet, ajtó). ...............................................irányítószám: ................................................................. Előfizetési díj egy évre: 3000 Ft fél évre: 1500 Ft negyed évre: 750 Ft Az előfizetési díjat a részemre küldendő átutalási postautalványon egyenlítem ki. aláírás A megrendelőlapot borítékban, bérmentesítve az alábbi címre kérjük feladni: Hírlap-előfizetési és Lapellátási Iroda - 1900 Budapest, Lehel u. 10/A 2001. december Lapunk támogatói Nemzeti Kulturális Jogi Örökség Minisztériuma Nemzeti Kulturális Alapprogram József Attila Alapítvány Szabad Sajtó Alapítvány Pro Renovanda Cultura Hungáriáé Alapítvány és magánszemélyek

Next