Kritika 32. (2003)

2003 / 5. szám - P. Müller Péter: Színház és (intézményes) emlékezet

2003■ május 9 i művészt, sokszor nagyobb jelentő­séget tulajdonítva a privát sze­mélynek, mint a megformált sze­repnek, megkomponált előadás­nak. Úgy tűnik, a narráció mint az emlékezés formája legitimálja az ebben a keretben felidézett moz­zanatokat, amivel „nem veteked­het” a tudományos igényű elem­zés és az elméleti általánosítás, amennyiben lemond az elbeszé­lésről, mint szövegszervezési módról. A kis- és nagyelbeszélések ugyanakkor legtöbbször nem arról szólnak, ami a voltaképpeni tár­gyuk. A megidézés, az emlékezés nem a színházi műalkotást, nem az előadás(oka)t beszéli el, hanem valami közvetettet, valami másod­lagost. Amennyiben egy színházi (színész)anekdota egy előadásból meríti tárgyát, sok esetben éppen azt tematizálja, hogy miként hágta át az elbeszélés „hőse” a műalko­tás határait. A nagy elbeszélések pedig - legyen az Fischer-Lichtéé (2001), Simbandlé (1998), Innes-é (1993) stb. - társadalomtörténetet, intézménytörténetet, élettörténe­tet, drámatörténetet kínálnak, a színházi előadások (vagyis a mű­vek) története helyett. Ha a színházi emlékezetíró mégis arra vállalkozik, hogy konk­rét előadások sajátosságairól, lefo­lyásáról mondjon valamit, akkor kénytelen másodlagos források­hoz fordulni, és a kritikai távlat le­hetősége nélkül készpénznek ven­ni az egykori szemtanúk beszámo­lóit, kénytelen mások emlékezetét (és elbeszélését) közvetlenül át­venni. Erre a módszerre vagy meg­oldásra számtalan példát találha­tunk, s ha most ideidézünk két előadást, akkor csak reprodukál­juk az előttünk már sokak által gyakorolt gesztust. Christopher Innes a XX. századi színháztörténetről szóló könyvé­ben idézi W. B. Yeats beszámolóját az Übü király ősbemutatójáról. Ek­képpen: „Elmentem Alfred Jarry Übü királyának első előadására és [a barátom] elmagyarázta, hogy mi is történik a színpadon. A színé­szek olyanok, mintha bábuk, játé­kok, marionettek lennének, úgy szökdécselnek, mint a paprikajan­csi, és azt kell látnom, hogy a fő­szereplő - aki valamiféle király - A kis- és nagy­elbeszélések ugyanakkor legtöbbször nem arról szólnak, ami a voltaképpeni tárgyuk. A megidézés, az emlékezés nem a színházi műalkotást, nem az előadás(oka)t beszéli el, hanem valami közvetettet, valami másodlagost. Amennyiben egy színházi (színész)­­anekdota egy előadásból meríti tárgyát, sok esetben éppen azt tematizálja, hogy miként hágta át az elbeszélés „hőse” a műalkotás határait, jogar gyanánt olyasmit hord magá­val, amivel mi a vécét szoktuk tisz­títani” (idézi Innes, 1993, 22.; ere­deti hely Yeats, 1955, 348-349­). Az idézett szövegrész előtt Innes a szimbolista drámáról, illetve Jarry darabjáról ír, utána pedig az ősbe­mutató hatásáról, a botrányról, il­letve ismét csak a darabról. Magát a színházi előadást tehát Yeats kur­ta beszámolója idézi meg, amely­nek autentikusságát némiképp ár­nyalja, hogy mivel Yeats nem tu­dott franciául, ezért percepciójá­ban (miként arra utalás történik) mások magyarázatára (is) hagyat­kozik. Amire tehát a Yeatstől vett idézet emlékeztet, az szétbogozha­­tatlan összjátéka annak, amit az el­beszélőnek (egykori nézőnek) el­magyaráztak, és amit ettől függet­lenül ő maga érzékelt. A Lugné- Poe rendezte előadásról fennma­radt rövidke beszámoló fontos példája a színházi emlékezet intéz­ményesülésének és az áthagyomá­­nyozódás gyakorlatának. Annál je­lentősebb hitelesítő erő ugyanis, mint a személyes szemtanúság (a nézői jelenlét), valamint - ebben a példában - az emlékezőnek az (irodalom)történeti kánonban el­foglalt helye, aligha képzelhető el. Nyilván nem véletlen tehát, hogy a fenti Yeats-idézet a színháztörténe­ti tanulmányokban tovább ván­dorol. A következő emlék nem színhá­zi előadásról való, hanem egyetlen egyszer megtartott „egyetemiről”. Az előadóterem első sorában ülő Anais Nin a következőképpen em­lékezik az 1933. április 6-án este 9- kor A színház és a pestis címmel tartott előadásra: „Szinte észrevét­lenül kezdte bemutatni, milyen az, ha pestisben haldoklik az ember. Senki nem tudta pontosan meg­mondani, mikor kezdődött. Hogy előadását érzékletessé tegye, elját­szotta a gyötrelmet... Semmilyen szóval sem lehetne azonban leírni, hogy mit is játszott el Artaud a Sor­bonne katedráján. [...] Arca eltor­zult a gyötrelemtől, látni lehetett, amint a verejtéktől csapzottá válik a haja. Szeme tágra nyílt, izmai görcsbe rándultak, ujjai megmere­vedtek. Az ember maga is azt érez­te, hogy kiszárad és ég a torka, hogy fájdalmai vannak, lázas, bel­seje tüzel. Gyötrődött. Sikoltozott. Önkívületi állapotba került. Elját­szotta saját halálát és keresztre fe­­szíttetését. Az emberek először elképed­tek. Azután nevetni kezdtek. Min­denki nevetett! Pisszegtek, fütyül­tek. Azután sorban távozni kezd­tek, hangosan beszélve és tiltakoz­va. [...] De Artaud folytatta, amíg csak ki nem fogyott a szuszból. És ottmaradt a padlón. Azután, ami­kor barátai kis csapatát leszámítva kiürült a terem, egyenesen odajött hozzám, és megcsókolta a keze­met.” (Idézi Földényi, 1984, 228-229.) A fenti beszámoló fog­lalkozik Artaud előadásával, an­nak a közönségre tett hatásával, valamint Artaud-nak és az emléke­zőnek a kapcsolatával. E három té­nyező összefüggése kapcsán emlí­tést érdemel, hogy Nin kisasszony, akivel Artaud pár hónappal koráb­ban ismerkedett meg, s akibe ek­kor szerelmes volt, ebben az idő­ben pszichoanalitikus tanulmá­nyokat folytatott. Noha az emléke­zés nem tartalmaz lélektani megál­lapítást, a szereplő (Artaud) maga­tartását leíró szöveg inkább egy tá­volságtartó megfigyelőé, egy diag­nosztáé, semmint a közönség egyik tagjáé. Erre utal az is, hogy az elbeszélő a „szereplőnek” a kö­zönségre gyakorolt hatására, illet­ve a publikum magatartására épp­úgy reflektál, mint az előadóéra. Csak a saját viszonya, reakciója, magatartása nem jelenik meg eb­ben a beszámolóban (ahogy az egy terapeuta számára egyszerre előírás és gyakorlat). Naplójában másutt azonban erről a viszonyról egyértelműen fogalmaz: „Hatal­mas sajnálatot éreztem Artaud iránt, mert örökösen szenvedett. [...] Fizikailag képtelen voltam ar­ra, hogy megérintsem, de szeret­tem a benne lakozó tüzet és géni­uszt” (idézi Esslin 1976, 38.). Akire és amire Nin kisasszony a fenti narratívában emlékezik és emlé­keztet tehát, az egy ebből a vi­szonyból és nézőpontból megfo­galmazott kép, mely nem a nézőé, nem a kritikusé, nem a baráté, nem a társ(alkotó)é, hanem az analitikus szempont alkalmazójáé. Vagyis bármennyire is színházi jel­legű Artaud megnyilatkozása, a Nin-naplónak ez a részlete nem színházi jellegű emlékezet. Ennek (intézményes) emlékezet

Next