Kritika 32. (2003)

2003 / 5. szám - Bóta Gábor: "Itt szigorúan tilos ciánozni". Beszélgetés Koltai Róberttel

12 Itt szigorúan tilos Beszélgetés Koltai Róberttel " Két nappal vagy egy gerincsérvműtét után, fekszel az ágyon, úgy beszélgetünk. Három nap múlva már elő akarod adni az önálló estedet a Vidám Színpadon, majd másnap a Balfácánt vacsorára! egyik főszerepét aka­rod játszani a József Attila Színházban. És persze miután az egyik próbán megsérültél, aztán is többször színpadra léptél. Ez azért jellemző. Az a típusú színész vagy, aki a deszkákon fog meghalni, vagy legalábbis ezt szeretné. Jó lenne. A sérülésem után alaposan beinjekci­ózva még lejátszottam a Balfácánt vacsorára! következő előadását. Aztán pedig Kaposvárott volt egy hatszáz személyes tudományos talál­kozó az egyetemen. Két hónappal ezelőtt elvál­laltam, hogy lemegyek fellépni. Hívtam őket, hogy nagy baj van. Azt kérték, ha ülve, ha fek­ve, de mindenképpen lépjek fel. A sógorom le­vitt, mert vezetni már nem tudtam. Egy és há­romnegyed órát töltöttem a színpadon ülve, szónoki emelvénybe vagy mikrofonállványba kapaszkodva. Soha nem látott siker lett belőle. A nézők állva tapsoltak a végén. Persze el­mondták a produkció előtt, hogy beteg va­gyok. A kaposvári egyetemen van az ország egyik legmodernebb CT-központja. Előadás után az volt a jutalom, hogy csináltak egy MR- vizsgálatot. Késő este? Igen. Mind a rektor, mind a rektorhelyettes át­kísért. Hihetetlen szeretettel vettek körül. Ka­posvárott aludtam. Reggel a szállodába már jött a hír, hogy műtétre van szükség. Dés Laci ösz­­szehozott dr. Varga Péter Pállal, aki az egyik legkiemelkedőbb gerincsebész, és ő azt mond­ta, hogy ezt a műtétet rögtön meg kell csinálni. Tavaly a József Attila Színház művészeti ve­zetője lettél. Jellemzőnek érzem, hogy né­hány nappal A miniszter félrelép élő tévé­­közvetítése előtt panaszkodtál a telefonba, hogy délelőtt még a Nebántsvirágot kell pró­bálnod, a színház stúdiójában pedig este öt­től még játszik azoknak a színészeknek egy része, akik kilenctől A miniszter félrelépben is szerepelnek. Mondtam neked, hogy az ősz óta már művészeti vezető vagy, megteheted, hogy legalább a próbát elhagyod. És a stú­dió-előadást sem kellett volna aznapra be­tervezni. Az az érzésem, hogy nehezen vál­tasz át színészből vezetővé. A művészeti vezető nem igazgató. Az admi­nisztratív dolgokért az igazgató felel. Van amit az ember már csak akkor vesz észre, amikor megtörténik. Különben egy jogi probléma mi­att úgy volt, nem is lesz tévéközvetítés, és ek­kor hirdették meg a stúdió-előadást. Mire kitűz­ték a közvetítés idejét, már meghirdették a stú­dió-előadást. Egyébként, ha olyan csoda törté­nik egy színész életében, hogy ilyen sikeres produkciót a játékkal azonos időben néz az or­szág, akkor én is úgy gondolom, hogy aznap csak erre kell koncentrálni. Arra, hogy élőben megmutathatjuk, a 251. előadáson nemhogy nem kopott a produkció, hanem repül és örö­met hozóan katartikus. Tehát minden veszély­­forrást ki kell iktatni, ami a maximális koncent­rációt gátolhatja. De én mint a színház művé­szeti vezetője különösen nem tehettem meg, hogy ne menjek be délelőtt próbálni, ha ki va­gyok írva. Valószínűleg sok mindent folytatni akarsz a József Attila Színházban, de nyilván azért is lettél művészeti vezető, hogy változást is hozzál. Ennek voltak előzményei. Évek óta játszottál a színházban, itt kerültél színpa­don össze Kern Andrással. Amikor már igazgatói pályázatra került volna a sor, nyilván nem akartak pályázatot kiírni, mert hátha valaki olyan vágyik a direktori székre, aki valami egészen mást akar csi­nálni, esetleg egészen másokkal. Tehát logi­kus volt, hogy rád essen a választás. Hét évet, közel ötszáz színházi estét töltöttem együtt a társulattal, rengeteg sikerrel. A bolond lányt rendeztem is. Ma is nagyszerűen áll az előadás a lábán. Már 1985-ben azzal az indok­lással kaptam a SZOT-díjat, hogy „sok-sok szín­padi, filmszerepéért és színházteremtő erejé­ért.” Ez nekem nagyon tetszett. Ha jobban meg­­kapirgálod, én igen erősen benne voltam a ka­posvári színház nagy korszakának indulásá­ban, amikor Zsámbéki Gáborral együtt lemen­tünk. Volt például egy Intim Színpad, amit né­gyen csináltunk, Zsámbéki, Tímár Éva, Csíkos Gábor és én. De először Léner Péter - gondolom - nem a színházteremtő erődért hívott a József Attila Színházba. Valóban nem. Az ő nagy ötlete az volt, hogy egy bohózatban, kezdeti húzódozásunk ellené­re, összeereszt minket Kern Andrással, amit irtó szívósan végigvitt. Hiszen Kern András a Sztracsatella című film sikere után volt, én pe­dig a Sose halunk meg, és a Szamba sikere után. Kern mögött volt még az egész sikeres vígszínházi élete, én pedig színházi szempont­ból szabad voltam. Nem álltunk rögtön kötél­nek a József Attila Színház invitálására. Mód­szeresen küzdött Léner Péter azért, hogy Kern­nel létrejöhessen a szerintem nagyon nagy színpadi találkozásunk. Ellenálltatok, nem tudtátok, hogy jó lesz-e ez? Nem tudtuk, jó lesz-e ez nekünk, a magam ré­széről azt sem éreztem pontosan, hogy mi is ez a darab. Mitől féltetek? Mindentől. Én például bizonyos darabokat nem tudok kapásból jól olvasni. Nem rögtön láttam bele abba, hogy a titkár szerepében any­­nyira sikeres leszek, mint amilyen lettem. Po­gány Judit mondta, hogy ez nagyon nekem va­ló. Az igaz, hogy hihetetlen módon átírtam a szerepemet. A saját szájízem szerint változtat­tam bizonyos szituációkon, poénokon is. Pedig ez igencsak jó bohózat, de mi mindentől fél­tünk. * Egymástól is? Még az is lehet. Egy csöppet szerintem féltünk. Én minden új helyzettől tartok, például amikor be kell mennem egy irodába, akkor is van ben­nem kis félsz. És hát a József Attila Színházban mi kiemelt helyzetbe kerültünk. Nyilván feszültség támadt attól, hogy nem a társulatból választotta ki Léner Péter a fő­szereplőket. Pontosan. Ebből a helyzetből szeretetet, nép­szerűséget, vagy akár még barátságokat is ki­alakítani, arra kellett ez az ott töltött hét év. Biz­tos voltak-vannak személyes sérelmek, fájdal­mak, esetleg irigységek. Ilyen a pályánk. De­­ hogy a társulat nagy részével játék és rendezés közben is ki tudtam fejezni, amit szerettem vol­na, az biztos. És ez az előadásokon is megmu­tatkozik. A jó kaposvári minta alapján nem kö­telességből, hanem természetes módon nézem,­­ és javítom nemcsak a rendezéseimet, hanem­­ színészként az alakításaimat is. A színházban kialakított viszonyaidon nem rontott, hogy A miniszter félrelép filmválto­zatába nem azok kerültek, akik a darabban játszanak? És valószínűleg azért nem ők, mert Andy Vajna a producer, vagy akár ti Kern Andrással, nem őket tartottátok a leg­jobbaknak. Kicsit más a színházi előadás és más a film. De ez a film nem a miénk volt. Mi szerződtetett rendezők, színészek, forgatókönyvírók vol­tunk. A szereposztásban a végső szót Andy Vajna mondta ki. Ez szakítópróba volt, és jog­gal fájhatott azoknak, akikkel a színházban a si­kert csináltuk. De Andy Vajnának természete­sen joga volt ahhoz - ha ő betette a pénzét -, akkor azokat szerepeltesse, akiket Magyaror­szágon az adott feladatokra a legjobbaknak tart. Erről beszéltetek a színházban, vagy meg­próbáltatok nagyokat hallgatni? Volt egy pillanat, amikor elmondtuk, kik lesz­nek a filmben. Tehát nem máshonnan, hanem tőlünk tudták meg a kollégák, hogy nem ők. De bizonyos kollégák még próbafelvételen is voltak, tehát ilyen szempontból ez sportszerű, de fájó dolog volt. Ezért nagyszerű, hogy a fe­szültségek után újból és újból jó érzéssel ját­szottuk A miniszter félrelépet. Az élő tévéköz­vetítés pedig mindent helyreállított. Már pedzegettem, hogy a színházban való­színűleg féltek attól, hogy az önkormányzat betartja az ígéretét. Ugyanis azt ígérték - mikor a fővárosi színházak zömére kiírták a pályázatot és a József Attila Színházra al-

Next