Kritika 33. (2004)

2004 / 12. szám - Árva László: Privatizáció: mit, mikor és miért?

2004. december Privatizáció: mit, mikor és miért? F­urcsának tűnhet, hogy annak ellenére, hogy a közgazdaság-tudomány egyre na­gyobb adathalmazzal rendelkezik a gaz­dasági élet jelenségeire vonatkozóan, s nem csak egyes vállalatokat, illetve országokat ösz­­szehasonlító keresztmetszeti elemzéseket ké­pes készíteni, hanem egyre hosszabb és egyre pontosabb idősorokkal is rendelkezik, mégsem képesek a közgazdaságtan művelői a még az olyan, viszonylag egyszerűnek látszó kérdé­sekben sem megegyezésre jutni egymással, mint például az, hogy a gazdaságon belül mi­lyen arányt kell az állami és önkormányzati tu­lajdonnak képviselnie, és hogy melyek azok a tevékenységek, amelyek általában hatéko­nyabbak, ha magánvállalatok végzik azokat, s melyek azok, amelyek önkormányzati vagy ál­lami tulajdonban lévő vállalatok kezében ered­ményesebbek. Nem csak az mutatja a közgaz­daságtan tanácstalanságát ebben a kérdésben, hogy az elmúlt évszázad Európában hol az ál­lami és önkormányzati tulajdonlás arányának növelésétől, hol éppen ellenkezőleg, a privati­zálástól várták a gazdasági hatékonyság növe­lését, az össztársadalmi jólét emelkedését, ha­nem az is, hogy még napjainkban is éles vita dúl - nem csak hazánkban, hanem Európa más országaiban is - arról, hogy mi a közösségi tu­lajdonlás optimuma, és hogy folytatni vagy ép­pen megfordítani kell-e a privatizációs folya­matot. Még a privatizáció és államosítás olyan par excellence laboratóriumában, mint Francia­­ország, sem tudtak egyértelmű megállapításo­kat a közgazdászok az államosítás és a privati­záció eredményeire vonatkozóan, pedig az el­múlt évszázad során Franciaországban szinte megszállottan privatizáltak vagy éppen államo­sítottak az egyes kormányok, tehát adat van bőven. Franciaországban előbb a harmincas évek közepétől igen jelentős államosításokra került sor, aminek nyomán a közösségi tulajdon ösz­­szességében az összes tőke közel 50%-ára, egyes ágazatokban 70-80%-ra emelkedett az öt­venes évekre, sőt még a nyolcvanas évek ele­jén is növekedett a közösségi tulajdon aránya, majd ezt követően az állami és önkormányzati tulajdonlás igen gyors lebontását kezdték el Franciaországban, amelynek nyomán az állami szektor aránya a gazdaság egészében mintegy 50%-ról napjainkra 20% alá csökkent. Nem vé­letlen, hogy Franciaországban is vita tárgya pri­vatizáció - egyrészt az, hogy megfelelő időben és megfelelő módon került sor a privatizációra, s ennek nyomán növekedett-e a gazdaság haté­konysága, másrészt, hogy meddig kell még el-Először is nem szabad privatizálni kényszerből, akkor, amikor a költségvetés nehéz helyzetben van, és mindenáron bevételeket kell generálni. Ugyanis ekkor a privatizálás általában elkapkodott, végiggondolatlan és éppen ezért ritkán várja ki a legjobb ajánlatot: menni a privatizációban, mit lehet és mit nem lehet magánosítani. Nem csak a helyi kis lapok vitatják például az olyan kérdéseket, hogy va­jon a privatizáció miatt nem drágult-e meg a vízszolgáltatás és nem romlott-e a helyi közle­kedés hatékonysága, hanem számos komoly elméleti kutatás is igyekezett körüljárni ezt a kérdést - sokszor nem sok sikerrel. Tanulságos példa erre, hogy Flerve Alexadre, a Boulogne-i Egyetem professzora egy nem régen publikált érdekes ökonometriai elemzésében a kilencve­nes évek során privatizált francia állami vállala­tainak hatékonyságnövekedést elemeztet a pri­vatizálás után - és érdekes módon gyakorlati­lag nem sikerült szignifikáns eredményjavulást mutatni, pedig csak olyan viszonylag egyszerű tényezőkkel számolt, mint nyereségesség, vál­lalati hatékonyság, költségcsökkenés­­ és az olyan nehezen megfogható faktorokat, mint a fogyasztói megelégedettség, társadalmi hasz­nosság vagy az „össznemzeti jólét növekedé­se”, amelyeket pedig a közszolgáltató vállala­tok privatizálása vagy éppen államosítása során gyakran szoktak a vitatkozó felek egymás felé­

Next