Kritika 35. (2006)

2006 / 1. szám - Pogonyi Lajos: Játék a betűkkel. Beszélgetés Bajomi Lázár Péterrel a magyar média történetéről a késő Kádár-kortól napjainkig

20 2006. január Játék a betűkkel* Beszélgetés Bajomi-Lázár Péterrel a magyar média történetéről a késő Kádár-kortól napjainkig Nemrég került a boltokba az al­címben is említett könyv, ame­lyet ön szerkesztett és az Akadé­miai Kiadó jelentetett meg. En­nek a periódusnak izgalmas fe­jezete szól arról, hogy milyen szerepet töltött be a nyilvános­ság a rendszerváltásban, illetve hogy a korszak újságíróinak milyen bűvészmutatványokat kellett végrehajtaniuk a késő Kádár-korszakban, hogy áttör­jék a nem létező, de mégis mű­ködő cenzúra vagy inkább ön­cenzúra falait. Kérem, beszél­jen ezekről az időkről. Abban ma már valamennyi elemző egyetért, hogy az újságírók fontos szerepet játszottak a hazai rend­szerváltásban. Ha nem is ők „csi­nálták” a rendszerváltást, minden­képpen katalizálták a folyamatot. Például azzal, hogy a moszkvai glasznosztyról annak tényleges sú­lyát eltúlozva számoltak be, és az­zal, hogy kikezdték az olyan tabu­kat, mint az 1956-os forradalom, vagy az erdélyi magyarok helyzete - emlékezzünk például a forrada­lom mártírjainak újratemetéséről szóló rádióbeszélgetésekre vagy a falurombolásról szóló riportokra. Sükösd Miklós ehhez azt is hozzá­teszi a korszakról készült egyik elemzésében, hogy az újságírók a régi rendszer delegitimálásában is fontos szerepet vállaltak például a Dunagate-ügyről szóló beszámo­lóikkal, és - bemutatva a formáló­dó politikai pártokat és vezetőiket - felvázolták a lehetséges politikai alternatívákat is. A könyvben az egyik fejezet a rádióval és a televízióval foglal­kozik. A rendszerváltás környé­kén egyre több rádiócsatorna szólalt meg, s ne felejtsük el, hogy például a Kossuth rádió 168 Óra, illetve a Magyar Tele­vízió Napzárta című műsora olyan volt, amely a mai napig úgy él az emberek emlé­kezetében, hogy a rendszervál­tás „éllovasai” voltak. Csak­ugyan így történt? Hová lettek a „régi, szép idők”?Kár is nosztal­giázni? Vége a sajtó „aranyko­rának”? A rendszerváltás éveiben a régi politikai elitek már, az új politikai elitek még nem voltak elég erősek ahhoz, hogy nyomást gyakorolja­nak a sajtóra és a médiára. Az így kialakult hatalmi vákuumban pe­dig az újságíróknak olyan szabad­ság jutott osztályrészül, amilyenre Magyarországon sem azelőtt, sem azóta nem volt példa. Ugyanezek­ben az években az újságírók - Závecz Tibor kutatásai szerint - magas társadalmi presztízsnek ör­vendhettek, azaz a nagyközönség is honorálta az erőfeszítéseiket. Az 1990-es években aztán az újság­íróknak a visszatérő politikai nyo­más mellett üzleti nyomással is szembesülniük kellett. Az új hely­zetnek sokszor nem tudtak megfe­lelni, ezt jelezte társadalmi presztí­zsük zuhanása is. Vásárhelyi Mária újságírók körében végzett repre­zentatív kutatásai arról számolnak be, hogy romlott a szakmabeliek közérzete. Egyre kedvezőtleneb­bül ítélték meg általában a sajtó­­szabadság helyzetét, és úgy érez­ték, saját szakmai autonómiájuk is mind gyakrabban csorbul. Sok év­nek kellett eltelnie ahhoz, hogy az újságírók felismerjék: a politikai és az üzleti nyomással szemben a nagyközönség támogatása nyújtja nekik a leghatásosabb védelmet. Ezt a felismerést jelzi - mint a könyv Sipos Balázs és Takács Ró­bert által jegyzett fejezetéből is ki­derül -, hogy az évtized végén több olyan szakmai-etikai kódex is született, amely a „társadalmi fele­­lősség”-modell lassú térhódítását jelezte, azaz arról árulkodott, hogy az újságírók tudatában vannak szakmai felelősségüknek, hajlan­dóak elszámolni viselt dolgaikról, és így igyekeznek visszanyerni a közönség elveszített bizalmát. Érdekes próbálkozása volt az Antall-kormánynak, hogy 1990-91-ben megpróbálta, mai szóval élve: lenyúlni a Magyar Nemzetet. A korszak igazi siker­sztorija azonban az írott sajtó­ban sokak szerint az egykori pártlap, a Népszabadság átala­kulása volt. Erről mi a vélemé­nye? A minőségi lapok példányszáma a rendszerváltás óta szinte folyama­tosan csökken, és ennek nemcsak az az oka, hogy az egymást követő kormányok - abban a tévhitben, hogy akié a sajtó, azé a hatalom - megpróbálták saját politikájuk népszerűsítésére késztetni a lapo­kat és elfojtani a kritikus hangokat. A rendszerváltás után csökkent a politikai ügyek iránti érdeklődés, illetve - mint azt Juhász Gábor írja a nyomtatott sajtó történetét fel­dolgozó fejezetben - megjelent a konkurencia is a bulvárlapok és a kereskedelmi tévék formájában. Az utóbbiak nemcsak a közönsé­get, de a hirdetőket is elhalászták a nyomtatott sajtó elől, így megren­dítették a lapok anyagi helyzetét, ami azok minőségében is visszaüt, így sikersztoriról csak annyiban beszélhetünk, hogy e lapok a mai napig fennmaradtak, a Népsza­badság pedig viszonylagos szak­mai autonómiáját is meg tudta őrizni. Tizenöt év alatt nagyon sokat változott a média. A konzerva­tív, vagy ha úgy tetszik, a jobb­oldal véleményformálói szerint ma is óriási balliberális túlsúly jellemző e téren. Valóban így van? Nem világos, hogyan értendő a ballib túlsúly. A címek száma sze­rint? Az értékesített példányok száma szerint? A hirdetési bevéte­lek szerint? A sajtó és a média egé­szében, vagy csak egyes szegmen­seiben? Akárhogy is, ballib túlsúly­ról szerintem csak akkor beszél­hetünk, ha a nem jobboldali-kon­zervatív lapokat és médiumokat (így például a megyei napilapokat és az országos kereskedelmi tele­víziókat­ is automatikusan a balol­dali-liberális kategóriába soroljuk - holott ezekre inkább az apoliti­­kus jelző illik, legalábbis a szó pártpolitikai értelmében. De kér­déses a problémafelvetés mögött meghúzódó feltevés is, az jelesül, hogy a különböző politikai orien­tációjú lapok automatikusan a kü­lönböző politikai pártok szócsö­veként működnének. Mindkét ol­dalról mondhatnánk példákat olyan orgánumokra, amelyek bal­ról, illetve jobbról bírálják a velük rokon ideológiájú politikai párto­kat. Mit tapasztal, a mai média mennyiben eszköze a politiká­nak, mennyiben üzenőfüzete, játékszere az egyes politikusok­nak? Ki kit vezet meg? A politikusok és tanácsadóik min­denhol, így a konszolidált de­mokráciákban is igyekeznek be­folyásolni a sajtó és a média napi­rendjét, azaz arra törekednek, hogy az újságírók azokról a té­mákról számoljanak be, amelyek kedvező színben tüntetik fel őket. Ez ellentmond annak a felfogás­nak, hogy az újságíróknak „a de- POGONYI LAJOS BAJOMI-LÁZÁR PÉTER * A „Játék a betűkkel" az MTV egyik igen nép­szerű műsora volt.

Next