Kritika 38. (2009)

2009 / 9. szám - Váró Kata Anna: Az Edinburghi Nemzetközi Filmfesztivál napos oldala

6^1 Ki­ffii miTej­iUkHiiV/1 Filmfesztivál napos M­ég mielőtt valaki azt gon­dolná, hogy Edinburghban nyár van, napsütés és me­leg június végén, a filmfesztivál új időpontjában, ki kell, hogy ábrán­dítsam. Edinburgh hűvös, esős, ködös és júniusban is csak ritka, hogy egész nap süt a nap és húsz fok felett van a hőmérséklet. Mint­ha örökké ősz lenne a skót vidé­ken. Ebbe a borongós időbe lopott némi derűt a fesztivál vígjátékfel­hozatala. Többéves fesztiváljárá­som során csak elvétve láttam iga­zán hangulatos és jól kivitelezett vígjátékokat. Edinburghban sem volt mindegyik egyformán szóra­koztató, de láthattuk, hogy sok­szor az elcsépeltnek vélt, kliséket klisére halmozó darabok működ­hetnek, ellentétben az ígérete­sebbnek és nemegyszer eredetibb­nek hangzó társaiknál. Edinburgh azt mutatta, nem feltétlenül nagyot és újat kell mutatni, elég a jól be­vált recept, de azt profi módon kell összegyúrni. Nem sok újat hozott például Ré­mi Bezancon filmje a Le premier jour du reste de la vie (The First Day of the Rest of Your Life), amely egy francia család életét követi vé­gig a nyolcvanas évektől, amikor a Duval család három gyermeke még tinédzser, egészen napjainkig. Nem is annyira vígjáték, mint in­kább családi dráma sok humoros és legalább annyi könnyes pilla­nattal, amelyeket nap mint nap át­él mindenki a saját családjában. Ezerszer láttuk már a kamaszsze­relmet, a csalódást, a szülők és gyerekek közötti feszültségeket és a szülők problémáit, az sem újdon­ság már, hogy a jelenetek egy csa­lád életéből több évtizedet ölelnek fel, de a jól megírt forgatókönyv­nek és a tehetséges szereplőgárdá­nak köszönhetően Bezanyon film­je minden kliséje ellenére a feszti­vál egyik kellemes meglepetése volt. Ugyanez elmondható a szintén a galloktól érkezett Stellaról is, amely egy tizenegy éves kislány, Stella (Léora Barbara) történeté­ben idézi meg a rendezőnő Sylvie Verheyde kamaszkorát a hetvenes évek Párizsában. A lázadó Stella szülei egy bárban dolgoznak, itt zajlik nemcsak a környék naplo­póinak, de a kis családnak az élete is, nem csoda, hogy az új elitisko­lájában Stella igencsak kilóg a sor­ból. Bezanyon filmjéhez hasonló­an Sylvie Verheyde alkotása sem hoz sok újat, mégis nagyon szemé­lyes, őszinte vallomás tele szívvel és kamasz bájjal, amit elsősorban a címszereplő, Leora Barbara dur­­cás, hol fiús, hol már-már nagylá­nyos bájának köszönhet. Kevésen képesek olyan iróniá­val szemlélni és jót nevetni önma­­gukon, mint a britek, amiről szám­talan tévésorozatból és vígjátékból meggyőződhettünk már, idén pe­dig a hazai filmesek azt is megmu­tatták, hogy ez az önirónia nem csak a rekeszizmokat rengetheti meg, de pótolhatja a gazdasági válság miatt igencsak megcsap­pant anyagi forrásokat is. A brit függetlenfilm fenegyerekét Shane Meadows-t sohasem tántorították el a szűkös anyagiak a filmezéstől. A Volt egyszer egy Közép-Anglia (2002) és az Ez itt Anglia (2006) rendezője most Le Dank and Scor­­zag-zee című álrockdokujával megmutatja, ez itt a rockbusiness. No nem a rocklegendárium, ha­nem a legendás kispályás lúzerek paródiája, amellyel Meadows visz­­szatért 1996-os sikeréhez a kispá­lyához, amin már igencsak ottho­nosan mozog. Főhőse egy Joadie Le Dank (Meadows gyakori szí­nész és forgatókönyvíró társa Paddy Considine), aki a legna­gyobbakkal dolgozott együtt, saját bevallása szerint sajnos a nevüket nem sikerült pontosan megjegyez­nie. Az öt nap alatt felvett rögtön­zött áldokumentumfilm bepillan­tást enged Le Dank magánéletébe, ami most tulajdonképpen nem va­lami fényes, de hamarosan rendbe jön, mármint, hogy Le Donk sze­rint, mert várandós feleségének és annak jelenlegi élettársának erről kicsit más a véleménye. Mindeköz­ben pedig láthatjuk, miként készül a nagy koncertre, ahová megpró­bálja legújabb pártfogoltját a nagy­darab, esetlen Scor-ray-zee-t Edinburgh S azt mutatta, nem feltétlenül nagyot és újat kell mutatni, elég a jól bevált recept, de azt profi módon kell összegyúrni.r.

Next