Kritika 38. (2009)

2009 / 12. szám - Geréb Anna: Az író és a sztár

20 Az író és a sztár k­étszer biztosan találkoztak. Az 1918-19-es tanévben Gaál Fran­ciska az Országos Magyar Királyi Színművészeti Akadémián Gál Gyula és Csillag Teréz növendéke volt. Az „ifjú szí­nészek rostavizsgálatáról”, ami így a Ta­nácsköztársaság nyarára esett, a Színházi Élet 1919­ július 6-i, 27-es száma számolt be. Idézzük: „Az összes színiiskolák nö­vendékeit megvizsgálta a Színésznevelé­si Direktórium, vájjon a színipályán meg tudnak-e felelni. Elnök: dr. Bánóczi László." A vizsgabizottság 12 tagja között ült Hevesi Sándor, Márkus László dr., Ba­lázs Béla, Ódry Árpád, Rátkai Márton... Jókai- vagy Eötvös-részletet kellett olvas­ni, aztán egy verset mondani, majd egy jelenet és egy pantomimszám követke­zett. ,A Színművészeti Akadémia növen­dékei közül a drámai csoportban... Litkey Irén és... Gál Franciska váltak be.” A professzorától kölcsönzött nevű, de csak 1933-ban, Gál-formában regisztrál­tatott Gaál Franciska produkciója tehát tetszett a színházi ügyekért is felelős népbiztossági osztályvezető Balázs Bélá­nak. És nem rajta múlt, hogy a fékezhe­­tetlen temperamentumú primadonnaje­löltet még az ősz előtt kicsapták a tano­dából. Színészegyesületnél tett néhány hetes ismételt próbálkozás után azon­ban Franciska útja egyenesen a szín­padra vezetett, ahonnét csak a hangos­film betörése térítette el. Tízéves párat­lan színházi tündöklését szintén kivéte­les filmes karrier követte: 1932-36 kö­zött eljátszotta kilenc (!) amerikai gyár­tású német, illetve osztrák sikerfilm fő­szerepét, a következő három évben pe­dig a Paramount, illetve MGM sztárja lehetett három film erejéig. (Magyar színésznőként egyedül jutott az igazi hollywoodi filmsztárság küszöbére a hangosfilm korszakában. Hogy ez fizi­kai és szellemi értelemben mibe került ennek az izzig-vérig közép-európai szí­nésznőnek, az más lapra tartozik, mi­ként az is, miként lett ennek hirtelen, katasztrofálisan vége.) Balázs Béla hasonlóképpen Német­országon és Ausztrián keresztül men­tette, ami menthető, és váltott át lírai költőből világhírű filmteoretikussá, ám 1931 végén ő a Szovjetunió felé vette útját. Amikor pedig már szabad volt mindkettőjüknek itthon lenniük, Balázs Béla kopogtatott Gaál Franciskánál, amidőn hírét vette, hogy a sztár, Vorosilov meghívására vendégségbe ké­szül Oroszországba. Az Országos Szín­házi Intézetben két levelet is őriznek ez­zel kapcsolatban. Mindkettőt Balázs Béla vezette lapjának, a Fényszórónak céges papírjára. Az elsőt 1945 augusztusában: „Kedves Gaál Franciska Sajátságos útjai a történelemnek, hogy egy orosz vezérőrnagytól tudtam meg végre, hol la­kik, holott már régen akartam tiszteletemet ten­ni. Hallom azonban, hogy holnap repül Moszk­vába. Az Isten megáldja, tegyen nekem 2 szí­vességet. 1. ) Egy premierem volt nemrég Leningrád­­ban. Orosz neve: „Ljubov zemnaja i nyebeszna­­ja” (Földi és égi szerelem - G. A.) - semmit nem tudok róla. Ha bármi hírt vagy lapkivágást tud­na hozni magával, roppant örülnék. 2. ) Megjelent nemrég egy könyvem a film művészetéről. Iszkusztvo Kino (A film művészete - G. A.) - Minden filmember tud­ott róla. Én nem láttam még egy példányt sem. (Pedig magáról is van benne szó!) Kérem, hozzon haza belőle né­hány példányt!! Kérem! A harmadik: Küldjön valakit a Cigányszín­­házba avval az üzenettel, hogy Kodály Zoltán csinálja már a muzsikát ahhoz a darabomhoz, amit ők fognak játszani az ősszel. (Cinka Panna [sic.!] balladájának hívják.) Kérem, ne haragudjon, hogy ilyen teketória nélkül mindjárt kihasználom Moszkvába utazá­sát. De még megszolgálom. Azonkívül postásom, ez az orosz tábornok, egy rendkívül kedves és kulturált történelemta­nár, aki még mindig szerelmes Péterbe, melyet vagy 8 évvel ezelőtt látott. Kezeit csókolja Balázs Béla ” 2009. december

Next