Kritika 44. (2015)

2015 / 5-6. szám - Veres András: Chochol Károly: Előhívott emlékeim

2015. május-június / /OT 7 • *­vő CV-je­ nak lábjegyzete is van). Oké, de atmoszférikus szinten­­ itt min­denki sziránózik. Egy újabb kor­osztály lép be az irodalomba és kezd szerepelni a narratíva alanya­ként és tárgyaként. Ezzel együtt sejlik fel egy korszak (a kilencve­nes évek vége-kétezer eleje) lég­körének megjelenítése, a pocso­lya, amiben folyton gagyi viharok dúlnak, gyerekek, akik semmit sem értenek (illetve mindent job­ban tudnak, mint korlátolt tanár­nőik, aztán kisül, hogy mégsem). De vigyázat: ez a „korkép” jelleg csak át-átszűrődik a sztorik lánco­latán: nem társadalmi regényt ol­vasol, nem a rendszerváltó idők le­nyomata van a kezedben, inkább saját kamaszkorod miatt kínos (és pontos) ez a katyvasz. Ahol csak a kétféle jelen közötti hasadékok­­ban látszódik kis magyar világunk. A szerző maga is belátja, hogy e „kettős látás” nem tartható, a re­gény utolsó harmadában - a gimis években - stílusváltás történik, nincs (vagy kevesebb) a szövegre reflektáló, későbbről adódó kom­­ment. Mert fizikailag nem is lehet, „elfogy” az idő: a regény 2013-ban jelent meg, három évig írta - no, itt a cérna vége, még nincs honnan visszanézni. Ám ekkor bejön a regénybe a „szövegmanipuláció”: nem is Sziránó vagyok, ill. nem Sziránó ír itten: „...egy napon Sziránó egy kézirattal fordult hozzá (sic): mi vagy te, Medve Gábor, kérdezte e sorok írója leplezetlen sértődött­séggel a hangjában, mivel kettejük barátságában mindig is ő volt az (sic) krónikás, Sziránó pedig az - állandóan elégedetlen - olvasó. Hogy Sziránót mégis mi vezérel­hette arra, hogy mégis megírja, méghozzá pont az ő történeteit, el sem tudja képzelni. Sziránó ugyanis színleg már beletörődött, hogy őt írják... mindent, ami tény­legesen vagy akár csak képzelet­ben megtörtént vele... Most tehát Sziránó írta őt - stílszerűen és a már eddig megírtakhoz is konzek­vensen - főszereplőjét csak azért is Sziránónak nevezve. Mégis, mekkora terjedelemben, hány fe­jezetben - kérdezte a szerző. Nem mindegy, replikázott, csak észre­veszik majd, ha már cserélünk.” Észreveszik, észrevettük, de nem ezért szeretjük. Mert, hogy nagy start ez a regény, ha jobb szerkije lett volna, egy sor giz-gazt ki tudott volna gyomlálni belőle, markánsabb lett volna a próza. Nyerges surranó pályán tör­élre a fiatal magyar irodalomba. Neveze­tesen azzal, hogy ezt a kvázi­­szleng nyelvet (tőmondatos mako­­gások, látszólagos kalandozások, bő lére eresztett önismétlések, rö­vidítések, lófaszok stb.) szóval, hogy korosztálya eme beszédele­meit megemeli, és majdnem iro­dalmivá teszi. De csak majdnem - és ott megáll. Ez a billegő próza Nyerges bája, kvalitása, kiharcolt pozíciója. (Poszt-poszt-hiper - ne­vezi valahol modernségét.) Persze nem tudja mindig betartani ennek a talált tárgynak az igényeit, sok­szor túlírja, a regény utolsó része összevágott, gyenge anyag. Sok­szor csak „szöveget ír” és nem re­gényt (copyright: Balassa Péter) - ami napjaink íróbetegsége. (Játék a szavakkal, félmondatok lehagyá­­sa, inzertek itt-ott, beszúrva csak azért, mert sikkes, stupid „jópofis” alcímek, túlspilázott fejezet egy ta­nárnő protekciót kérő izzadmá­­nyáról. Nem kellett volna: a nar­ratíva magállt volna e karácsonyfa­­díszek takarékosabb bevetésével is. De kivágja magát, mert bazi nagy tehetség. A regény végéhez csatol egy olvasói „korrekciót”, amiben valaki kijavítja a „történe­tet”, azaz dokumentum-regény­ként olvassa a regényt és felhábo­rodik. Viki néni (Vivien) és a többi tanár nevében kikéri magának, meg hogy tényszerűen minden másképp volt, osztálytársak - ké­rem szépen meg vannak rágalmaz­va, buzinak meg rémalaknak van­nak feltüntetve, ami szemétség. Megáll a kés a levegőben.­­Nyerges Gábor Ádám: Sziránó. Szinfónia. Fiatal írók Szövetsége, 2013■ 239 old. Ára: 2300 Ft. ALMÁSI MIKLÓS * A regény borítóján a szerző­ űrhajósnak öl­tözve (iskolai jelmezbál) pózol, de a have­rok porszívónak nézik (Tervező­: Tarcsay Zol­tán). 25 Chochol Károly: Előhívott emlékeim Vál. és szerk. Szarka Klára. Előszó: D. Udvary Ildikó. Szerzői kiadás, Bp. 2015. 2071. A Budapest Galériában rendezték meg a nyolcvanéves Chochol Károly életművéből a válogatott kiállítást. Ennek anyaga kapott helyet ebben a szép és elgondolkodtató kötetben is. Elsőként az tűnt fel nekem, hogy mennyire lényegre törőek, mond­hatni, fegyelmezettek a képek. Mintha József Attila felszólítását szívlelte volna meg Chochol Károly is: „Légy fegyelmezett!” Semmi szociofotós karikírozás vagy túlzás, a házak és emberek pont annyira megviseltek és nyomorúságosak, amennyire ezt sorsuk rájuk mérte. A Veszprém kör­nyéki tanya, a budapesti szükséglakás, a pesterzsébeti rozzant utcasarki viskó (ez utóbbi kissé mellbe vág, elvégre szűkebb pátriámról van szó), az utcában elheverő részeg, a padon elszunyókáló férfi, a rideg lakótele­pi lépcsőházban elkeveredő gyerek, valamennyien hozzátartoznak min­dennapi világunkhoz, talán már észre sem vesszük őket, ezért kell a fi­gyelmünket felhívni rájuk. Ugyanakkor a nézőpont korántsem szenvtelen. Nemegyszer kifeje­zetten együtt érez alakjaival, a kirakat előtt bámészkodó, mamájukat vá­ró gyerekek látványa éppúgy számot tart megértésünkre, mint a gazdát­lan kutyusé és az esőben rá felfigyelő, hozzá hajoló esernyős férfié. Né­ha a szelíd irónia is megjelenik. Amikor a vidéki menyecske óvatosan sandít be az elvarázsolt kastély ajtaján vagy az idős hölgyek menekülés­­szerűen hagyják el a fővárosi szociális otthont. De akadnak kevésbé sze­líd pillanatok is. Amikor a Jurij Gagarinra várakozók felsorakoznak, az ünnepelt még sehol, de a motoros rendőrök már képben vannak. Vagy az elmosódott önarcképen, ahol a (gondjain elmerengő?) férfi alakja át­tűnik a lakás ablakából nyíló ipari táj csöppet sem szívderítő látványába. (Ez a kép, pontosabban ennek részlete került a könyv borítójára.) Akár a mottója vagy az összegezése lehetne Chochol művészetének az a fotó, amelyen egy tehén legel - egy kis élet - a modern lakónegyed élettelen tömbjével szemben vagy inkább fölötte, meghökkentő, valószínűtlen, csaknem kiáltó ellenpontként. Másik feltűnő sajátossága a kiállított képanyagnak, hogy­­a műfaji vál­tozatosság ellenére) megállni látszik az idő. Egymás mellett, minden lát­ható terv vagy irány nélkül következnek egymásra az ötvenes, hatvanas, hetvenes és a későbbi években készült felvételek, s talán azért nincs je­lentősége az időpontok különbözésének, mert mintha minden ismétlőd­ne, vagy majdnem ugyanolyan lenne. Vannak persze örökzöld témák, mint a szerelmespárok vagy a tereferélők. De itt mintha a pesti járókelők is csupán változatok lennének egy témára - akár sietnek, akár ráérnek, mindenkor a helyzetükhöz igazodnak, az határozza meg őket, nem ők a helyzetüket. A képekben megjelenő világ nem annyira a rendezettség benyomását kelti, mint inkább az elrendeltségét. Amivel nem azt akarom sugallni, hogy vigasztalan vagy reménytelen ez a világ, csak azt, hogy rendíthetetlen és magának való. VERES ANDRÁS

Next