Literatura 2. (1927)

1927 / 5. szám - Krúdy Gyula: Kálnay László vidéki tekintetes úr kocsmajárásai a pesti írók után

Kálnay László vidéki tekintetes ur kocsmajárásai a pesti irók után. — Irodalmi kocsmák egykor és tegnap. — Irta: KRÚDY GYULA. Kár, hogy nincs meg a gyűjteményemben ennek a remek, soha vissza nem térő ma­gyar figurának a fotográfiája, pedig bizo­nyára sokat állongott zöld posztóval lebo­ntott fényképész­gépek előtt, mert hiszen va­laha minden valamirevaló magyar úriember lefotografáltatta magát a jelentősebb évfordu­lókon, leginkább az örömös napokon, amelyek közé tartozott a hivatalbani előléptetés, az ezüstlakodalom, a gyermekek boldogulásának a napja. Kálnay bácsi pedig volt nyír­egyházai ügyvéd, volt rahói királyi köz­jegyző, volt örömapa, nagyapa és jó da­rabig ünnepelt pesti író is, amikor sarkig érő medvebőrbundájában, vidrasapkájá­ban, pecsétgyűrűjével és Ferenc József­­szakállával megjelent a pesti lapszerkesz­tőségekben és még jómódú királyi közjegyző­nek nézte őt mindenki, nem pedig ama ág­­rólszakadt beszélyírónak, aki majd a művei honoráriumaiból akar megélni ebben a kü­lönös nagyvárosban. (Én, ha mégegyszer vi­déki gavallér lehetnék, soha sem tenném be a lábamat a pesti stációra, hamarosan kiábrán­dulnak itt az írókból, mikor a kávéházi asz­taloknál kezdenek mutatkozni. Szépfaludi Örlősi Ferenc például soha sem jött Pestre Máramarosszigetről, Petelei Istvánt, a kolozs­vári szerkesztőt is mindig valamely különös nimbusz vette körül levelei érkeztével, Tö­mörkény Istvánról már többet tudtak a Sze­gedről sűrűn fellárogató hírlapírók fecsegése révén, de Baksay Sándor legfeljebb a régi Vadászkürtben mutatkozott, amikor akadémiai megbízást küldtek a címére, s nem is ve­szített haláláig a nimbuszából. Az írók is csak emberek és megfigyeléseik révén hamar kiismerik vidéki írótársaik emberi gyöngesé­­geit.) Kálnay László, az egykor ünnepelt be­­szélyíró, akinek műveit rendszerint ünnepnapi számaiban közölte Rákosi Jenő lapja, a Béka, felváltva a Sipuluszéval, hamarosan levizsgá­zott itt Pesten, amikor az abbáziai Eötvös­­asztaltól kezdve a budai Mélypincéig megláto­gatott minden olyan vendégfogadót, amelyről meghallotta, hogy ott írók is megfordulni szoktak. Éppen ebből a nagyon érdekes, klasz­­szikus műveltségű, rutinírozott jóbarátból áb­­rándultak ki leghamarább a pesti irók, ami­kor személyesen megismerhették. Pedig soha sem kért kölcsön még egy zöldhasu ötforin­tost sem. Nem szabad a szenteknek, remeték­nek, dalnokoknak előjönniök a maguk, titokza­tos erdőségeiből.* Az egykori rahói jegyzőt, kisérgetvén pe­­leskei nótáriuséhoz hasonlatos útjaiban, pesti kalandozásaiban, egyelőre kerüljük el azokat a vendégfogadókat, »restaurantok«-at, »dining roomokat«, »Cafékat«, »mulatókat«, »bárokat«, ahol a legnagyobb lámpások világítottak a város területén, mintha a korcsmárosok bu­­gyellárisuk egész tartalmát a villanygyárnak vagy a gázgyárnak szánnák. Ráérünk még ké­sőbben is meglátogatni ezeket a tündéri palo­tákat, amelyek a lassacskán eszmélő Buda­pestből idő előtti, kerevén nagyvilági várost óhajtottak nevelni. Talán valami csodagyer­meknek nézték Pestet, amely már zsenge ko­rában alkalmatos arra, hogy kiélt nagyurakat, unott kéjenceket és sokat tapasztalt külföldie­ket mulattasson. Talán komolyan elhitték a a pesti vállalkozók a velszi hercegek, a szám­űzött királyok és mindenféle exotikus utasok búcsúzó szavait, amelyek a fogadó kérszol­gájához, vagy az éppen jelenlévő polgármes­terhez voltak intézve és megelégedést fejez­tek ki? Menjünk inkább azokba a pesti mellék­­utcákba, ahol hatóságilag kimért, huszonöt lé­pésnyi távolságban álldogálnak a gázlámpák,­­ a Gellérthegy oldalában még kőolaj-lámpá­sok — nem lehetett bizonyosan látni az ucca nevét jelző táblákat, de nem tévedt el, aki idevalósi volt. Meg kell adni, hogy bizonyos vidékies jellegük volt ezeknek az uccáknak, fehér firhangjaik mögött éppen úgy obszer­­válni lehetett az egyelőre ebédlőasztalra fekte­tett holtembert, mint akár a suttyomban ölel­kező párokat. Egy-egy füttyentés, köhintés vagy jól kifejlett koncolás, nyári éjszakákon gondolkozóba hozta a sarki konstáblert, vájjon ne avatkozzék-e a csendháborításba. A macs­kák­ falusi dalaikat adták elő, a házmester többnyire fehérben, mint egy juhász: guny­­nyasztott a kapufélfa mellett; az a bizonyos »sánta ördög«, aki egyszer a tanulónak az éjszakai Madridot mutogatná, minden nagyobb bűvészkedés nélkül kileshette volna, hogy mit csinálnak éjnek idején a pestiek. * Vegyük például az »őskort«, amely Re­viczky Gyula hagyományait tartotta tisztelet­ben, már csak azért is, mert a költő a jó­­­zsefvárosi klinikán halt meg, egy Mária-uccára nyíló ablak mögött! Egyik legnevezetesebb »gyülde« itt a József-uccai Ivkoff-féle ven­déglő volt, amely két szobából állott. A fe­­keteszakállú, egyébként jóravaló bormérő ven­dégei az egyik szobában a környékbeli urasági

Next