Literatura 8. (1933)

Féja Géza: A magyar iró társadalomszemlélete

HAZAI ÉS­UDÓS KÜLFÖLDI ITALOK Riminiben augusztus második felében kon­gresszusra gyűltek azok az olasz orvo­sok, akik mellesleg (vagy főként) szépiro­dalommal vagy valamely művészettel is foglalkoznak. A kongresszus témái közül érdekesebbek: fiziológia és művészet; az orvostudomány a zenében és a zene az or­vostudományban; a szavak dallama, mint a zenei melódia forrása; orvosi rejtélyek és rejtélyes orvosok; a zene a csecsemő lelki nevelésében; az orvosok és a rádió; a mun­kásnevelő intézmények és az olasz orvos­­zenészek szövetsége. — A kongresszus tar­tama alatt az orvos-zenészek hangversenyt is adtak. * A legnagyobb amerikai maga­zin, a Saturday Evening Post tu­lajdonosa, Cyrus Curtis halt meg nemrégi­ben 83 éves korában. Ő is mint újságárus fiú kezdte pályáját s nemsokára már kis nyomdát tudott magának vásárolni. 1897- ben vette meg a még Benjamin Franklin ál­tal alapított SEP-ot ezer dollárért s George Horace Larimért hívta meg szerkesztőnek. Ez a magazin ma harmadfélmillió példány­ban jelenik meg s közismert arról, hogy a világon le­g­jobban fizeti a kéziratait. Curtis másik vállalkozása a L­a­dies H­ome J­o­ur­nal, amely nem egészen egy esztendő alatt már 200.000 példányban jelent meg. Harmadik nagy alapítása a philadelphiai Public Ledger, Amerikának egyik leg­nagyobb napilapja. Curtis az utóbbi évti­zedekben állandóan a Lyndonia nevű yacht­­ján élt és onnan vezette óriási üzemeit. * Bolognában a múlt hetekben olyan nemzeti írókongresszust tartottak, amely elsősorba­­t a külföldi irodalomnak eredeti kiadásokban és fordításokban való beözön­­lése ellen tiltakozott. A kongresszus ez­­irányban állami kontingentálást követelt. Ugyancsak állami beavatkozást, helyeseb­ben főfelügyeletet követelt a kongresszus számos irodalmi díj adminisztrációja fö­lött, mert ezek — nézetük szerint — a leg­több esetben csupán egyes kiadók jól át­gondolt reklámtr­ükkjeit fedik, egyébként pedig vég­elát­­atlan irodalma és irodalmon kívüli harc­okra és csatározásokra nyújta­nak alkalmat. Quadrivio címen Rómában új iro­dalmi folyóirat indul Dr. Interlandi-nak, a T­e ver­e politikai napilap szerkesztőjének gondozásában. Az új folyóirat tudatosan el akarja kerülni a különböző irodalmi cso­portok és koztém­ák kicsinyes harcait s erő­teljesen össze kívánja fogni az összes iro­dalmi irányokat, öregeket és fiatalokat egy­aránt. A „Quadrivio“ a fasciszta hatóságok­kal egyetértésben jelenik meg s így bizo­nyos elvi jelentősége van annak, hogy a szépirodalom terén az új folyóirat a „trenga dei“ programját hirdeti. Úgy látszik, Rómá­ban is felülkerekedett az a józan belátás, hogy szuronnyal nem lehet szépirodalmat csinálni. Legalább is ez derül ki Mussolini beszédéből, amelyet legutóbb a Societá degli Autori 50 éves jubileumán mondott s amelyben többek között így nyilatkozott: „nincsen olyan törvény, amely tehetséget vagy pláne lángészt adhasson az emberek­nek, mert a láng­ész úgy viszony­lik a tehet­séghez, mint az építőművész a téglahordó­hoz”. Mussolininak és Interlandinak ez a békítő lépése éppen a legjobb percben érke­zik, me­rt úgy, ahogy pár éve a strapa­­e­s­e-mozgalom okozott terméketlen vitákat az olasz írók között, úgy most a conte­­nu­­­i s­­­i (contenuto—tartalom) és a calli­­grafi k­özött lobbant ki egy áldatlan harc, amely már ott tombol minden folyóirat, minden napilapbeli irodalmi rovat hasáb­jain, anélkül, hogy voltaképpen előrevinné az irodalom dolgát. A „Contenutisti“ közé főként a fiatalság tartozik, amely az iro­dalmi mű tartalmára fekteti a hangsúlyt, míg a ,,calligrafi“ csoportja a rég bevált műformák kultuszát írta zászlajára. Idáig nem is lenne baj a számvetésben: elvégre a forma és a tartalom főuralma körül való harc talán olyan régi, mint maga az embe­riség. Csakhogy most aztán magának a „contenutisti“ csoportnak hadisorain belül támadt egy ellenfél, amely a „tartalmat“ is elő akarja írótársainak írni s csak a leg­maibb, lehetőleg optimista s lehetőleg fas­ciszta témákat szeretné megtűrni. Mussolini beszédbe és az új folyóirat megindítása nyilván, ez ellen a belső, tehát veszedelme­sebb ellenfél ellen irányul, amelynek diadala tűrhetlen szürkeségbe, uniformizálásba dön­tené a politikai diktatúrától amúgy is eléggé megnyomorított olasz irodalmat.

Next