Literatura 9. (1934)

1934. március 14. - Tudós írások

A PEDAGÓGIA SZERŰJÉRŐL Bujdosó Ernő : A matematika didaktikája Bolyai Farkasnál (Közr. a debreceni tudományegyetem modern. szemináriumából. 8. füzet. Szegha­lom, 1934. 34 oldal). 1923-ban egy rendkí­vül kulturált magyar életrajzi munka jelent meg: „A két Bolyai élete'­ Dávid Lajostól. Ennek az emlékezetes könyvnek (amelyet kedves könyveim polcán őrizek) az írója közben debreceni professzor lett ,s amint matematikai szemináriumának eddigi kiad­ványsorozatából látom, mint egyetemi ta­nár is idű maradt korábbi princípiumához: a matematika nem csupán elvont képletek­ből áll, hanem telítve van emberi élettel is : a matematika jövendő oktatói nem jár­nak helytelen utakon, ha az absztrakt tu­dományos tételeket az eleven élet vérpezs­­dülésével telítik­­meg, s ha a matézist em­­bersorsokon keresztül közelíttetik meg ama túlnyomó számú diákjukkal, akiknek ima­ginációja nem elegendő az algebrai képei­tek befogadására, ha azokat nem tudják konkrét életsorsokhoz kapcsolni. Bujdosó Ernő, mint Dávid Lajos tanítványa, Bolyai levelezésén keresztül mutatja ki, hogy ez a szerencsétlen végzetű magyar kutató már Herbart előtt kidolgozta a modern matematikai oktatás egész reformépületét. Stein Márton: A biztosítási levelezés kis szemináriuma. (Bpest, 1933. Fővárosi Könyvkiadó, 34 oldal.) A régi kereskedelmi iskola felfogása szerint az üzleti levélnek úgy alakjában, mint tartalmában teljesen le kell mondania minden személyes vonatkozásról, kímélet­len egyszerűségre, uniformizáltságra kell törekednie. Ezzel szemben az újabb ameri­kai üzleti praxis arra jött rá, hogy nincs rosszabb üzlet, mint az, amely folytonos régi sablonokkal dolgozik, viszont napon hálás dolog minden üzletféllel egyénien, okosan megírott levelek útján érintkezni s vállalni a száz vagy ezer külön-külön öt­letes levél fáradságát. A szerző szerint a­­service-nek ez a fajtája főként a biztosítási üzletágra vonatkozik, amely kiváltképpen puszta pszichológiai jelenségeken, a rábe­szélés technikáján épül fel. Számos gyakor­lati példával és jó tanácsokkal építi körül ezt a tantételét. Vajthó László : Tanulók szerepe az iro­dalom tanításában („A tanítás problémái“, 1. szám, Egyetemi nyomda kiad. Bpest, 43 oldal). Vajthó Lászlónak már volt egy szerencsés kezde­ményezése, a ,,Magyar Irodalmi Ritkasá­gok'­ sorozata, amellyel régen érzett hiányt töltött be az ifjúság szellemtörténeti neve­tése terén. Most újabb sorozatot kezd, amelynek aktualitását az a nyugtalanul tántorgó reformmozgalom igazolja, amely tíz év óta — különböző, egymásnak ellent­mondó rendeletek, ankétek, szülői értekez­letek formájában — a középfokú oktatá­sunk útját annyira bizonytalanná teszi. Középiskolai oktatásunk gyökeres reformra szorul: ezt kénytelen mindenki, akinek csak a legkisebb köze is van a dologhoz, elismerni. Néhai Klebelsberg gróf, a maga­ impulzív és ellenvéleményt nehezen tűrő modorában, nyomban diktatórikus rendele­tekkel akarta ezt a sok részletkutatást igénylő reformmunkát elintézni. Vajtha he­lyesebben fogja, meg a problémát: a szak­embereket akarja sorozatában megszólal­tatni, hogy a tanítás gyakorlatából született terveiket adják elő. Ő maga mindjárt a magyar irodalom tanításának általa beve­zetett „kollektív11 módszerét mutatja be, amellyel komoly sikereket ért el, amennyi­ben a fiúk játékos autonóm­ szenvedélyét állította be motornak, minden egyes fiú maga választotta ki a maga szaktémáját, annak „szakértőjévé" lett s aztán őhozzá fordultak a többiek az illető „szakkérdés­ben"­ adandó felvilágosításokért, így eleven irodalmi levegőt teremtett, játékos módsze­rekkel,, tanítványai között. Zolnai Béla: A janzenizmus európai útja (Minerva-Könyvtár, 45. sz. Bpest, 1933. 43 oldal, Ara­d P.). Minden tiszteletet meg­érdemel az a leleményesség, amellyel Zol­nai professzor a francia szellemi életnek a magyarra való behatását — néha alig ész­revehető hajszálereken keresztül is — fel­kutatja. Csak növeli az érdemét, ha egyút­tal — mint például a jelen esetben is­­-­­még külföldi szakköröket illető munkála­tokat is elvégez. Ahoz pl., hogy a janzenizmusnak Magyarországra való betü­­remkedését feltárhassa, előbb részletes (és az osztrákok által el nem végzett) kutatásokat kellett arra nézve folytat­nia, hogy az osztrák uralom alatt élő Lombardia olasz kultúrája hogyan szivár­gott be a­ bárok és a teréziánus, majd joze­­finikus Bécsbe s hogy’ telítette azt meg Róma-ellenes, vagy legalább is a császári centralizmust tudatosan a pápai imperializ­mussal szembe helyező lélekkel, s ennek aztán iminő kihatásai voltak a 18. század második felében Ausztria jezsuita-ellenes politikájára. Ugyanakkor viszont — érde­kes tünet! — a magyar nemesi nacionaliz­mus összekeveredett a jezsuita-védő politi­kával, egyszerűen a jozefinizmus ellen való védekezés közös platformja révén. Külön ágazata a magyar-janzenista kapcsolatok­nak Rákóczi Ferenc rodostói körének lelki hangulatképe.

Next