Magyar Pedagógia 5. (1896)

KARDOS ALBERT: Békési Gyula (1847–1896)

204 KARDOS ALBERT, hogy a patriarchális osztályrendszert fölváltja a mérsékelt szakrendszer, hogy az évenként váltakozó igazgatóságot három évre terjesztik, a­mely meghosszabbított igazgatói tiszttel két ízben is őt tüntetik ki, hogy a zsúfolt osztályok parallel osztályokra szakadnak, a­melyek aztán állandó­sulnak, hogy tanárok és tanulók között meghonosul a rend és fegyelem, nem is említve azt az óriás munkát, melyet Békési a felekezeti tanterv újjáalkotásában, a tárgyak és tananyag helyesebb csoportosításában fejtett ki. Midőn 1884-ben ő foglalja el az újonnan szervezett debreczeni tankerület főigazgatói székét, más és bizonyára még magasabb rendű czélt tűz maga elé. A legnagyobb, de egyúttal a legelmaradottabb tan­­kerület terhe és vesződsége szakad reá, mely kerület Máramaros-Szigettől és Sárospataktól H.-M.-Vásárhelyig terjed. Magában foglalt e tankerület mindenféle jellegű és fajú középiskolát, csak olyat nem, a­mely az 1883. évi középiskolai törvény követelményeinek megfelelt volna. Jobbára csonka intézetek, düledező szűk helyiségekkel, alig számba­­vehető avagy épen semmiféle fölszereléssel, hiányos tanári karral, a tanároknak megszégyenítő csekély javadalmazásával, a cultúra iránt ha nem is érzéketlen, de távolról sem kellően fogékony fentartó testületek­kel. Békési kitűzte a kettős czélt : a kerületébe eső protestáns gymna­­siumokat versenyre szorítani az állami intézetekkel, másrészt a kulturá­­lis tekintetben elhanyagolt magyar Alföldet, a kormánytól is mostohán gondozott tiszta magyarságot mentős több teljes középiskolával ellátni. A kettős őzésért hol lelkesítve, hol gúnyolva, egyszer szelíd, másszor drasztikus eszközökkel, néha az érdekelt közönség áldozatkészségét fel­­keltve, néha a kormány jóindulatát, az állami segítséget megnyerve, élte végéig küzdött szívós kitartással, fáradhatatlan buzgósággal. Nem is haladt a középiskolai törvény életbelépte óta egy tankerület sem annyit, mint a Békésié. Ő alatta lett csonkából teljessé a nyíregyházi, szentesi, mezőtúri, kisújszállási, nagykárolyi gymnasium, a debreczeni főreáliskola, ő alatta költöztek a fölsorolt intézetek új épületbe s a föl­soroltakon kívül még a máramaros-szigeti, a karczagi stb. ; ő alatta emelkedett a tanári fizetés némely helyütt épen kétszer akkorára, ő alatta nyert a kerületébe tartozó iskolák legnagyobb része jövőjüket örökre biztosító állami segítséget. De nemcsak az intézetek falába van belevésve az ő neve, mélyen ott kell lennie az alája rendelt tanárok hálás emlékezetében is. Az ösz­­szes főigazgatók között bizonyára ő volt a legpuritánabb, a legegysze­rűbb megjelenésű, a­ki ha rideg, magába vonuló természeténél fogva nem barátkozott is egykönnyen, de sohasem éreztette hatalmi felsőbb­­ségét, sohasem tartotta és tarthatta magát valami felsőbb rendű lény­nek, sohasem nehezedett rá a tanári karokra bosszantó pedantériával.

Next