Magyar Pedagógia 5. (1896)

BEKSITS IGNÁCZ: Az egyiptomi iskolák I.

VEGYESEK. Mindent összevéve : az osztályozás szigorítása ügyében kiadott rendelet pedagógiai szempontból alig esketik kifogás alá, de a maga általánosságában nem időszerű ; magának a középiskolai oktatásnak az érdekében jó hatása lehet, de általános közművelődési szempontból csak akkor lehetne igazán üdvös eredménye, ha középiskoláink mellett kellő számú polgári és szakiskoláink volnának. Mostani közoktatási rendszerünk mellett általánosabb közművelődési szempontból a rendelet értéke nagyon is kétséges. B. P. E reflexiókat még a következő néhány észrevétellel egészítjük ki : Csak örülni lehet, hogy a közoktatási kormány kiterjeszti gondját az osztályozás ügyére is, bár ezt a jelen alkalommal inkább állami, mint pedagógiai szempontból teszi, és kívánatos, hogy a tanügyi közvélemény is foglalkozzék e kérdéssel. Nem óhajtandó ugyan a tanárok ama discre­­tionális jogának korlátozása, mely joggal annál igazságosabban fognak élni, minél függetlenebb pedagógiai elveken alapuló­­ meggyőződé­sük szerint élhetnek vele, de a tanügyi kormány felügyeletét és a nyil­vánosság kritikáját fölöslegesnek sem tartjuk az osztályzásra nézve. Szükséges ez bizonyos egyöntetűség és elvszerű eljárás szempontjából is, mert tényleg kiáltó ellentétek fordulnak elő az egyes intézetek eljárása közt s az osztályozás módja esetenként minden pegagogiával hadilábon áll. Egyáltalán czélszerű lenne, ha az osztályozás valódi feladatáról és alkalmazásáról egységesebb és elvszerűbb felfogás érvényülne. Ez a rendelet csak egy szempontból foglalkozik az osztályozással, a­mire bizonyos észleletek épen alkalmat adtak ; nevezetesen a kellő szigorúságot sürgeti, főleg a III. és IV. osztályban. S helyesen utal arra, hogy a gymnasiumba nem való tanulók másfelé terelése leginkább itt van helyén s itt meg kell szűnnie a legalsóbb osztályokban esetleg tanú­sított várakozó álláspontnak és elnézésnek. Valóban ez a kor és a közép­iskolai tanfolyam ezen szaka az, melyben már eldőlhet a továbbhaladás kérdése. De a rendelet hatását illetőleg némi aggodalmunk van. Azt a czélt, hogy a tudós pályákra előkészítő középiskolába nem való tanulók ideje­korán más pályákra teremtessenek, a rendelet «kellő osztályozással­, azaz szükség esetében buktatással kívánja elérni. Azt hiszszük, van erre egy másik, az illető felekre nézve méltányosabb, és a nem határozottan rossz, hanem csak kétes előmenetelű tanulókkal szemben előbb megkísér­­lendő mód : a szülők barátságos felvilágosítása, hogy az osztály elvégzése után megfelelőbb pályára adják gyermekeket. Jól esett volna látnunk, ha a rendelet a kétes előmenetelű tanulókkal szemben ezt a módot is figyelmébe ajánlja az intézeteknek, már csak a család és iskola közt, a házi és nyilvános nevelés közt oly szükséges kapcsolat fejlesztése érdek

Next