Magyar Pedagógia 7. (1898)

WESZELY ÖDÖN: Dreisziger Ferencz: Lakóhelyi ismeretek

IRODALOM. 18. Lakóhelyi ismeretek. Vezérkönyv az egy teremben tanítandó népisko­lai I., II. osztály számára. Az új püspökkari tanterv alapján irta Dreißiger Fermez, kath. tanítóképzőintézeti tanár. Pozsony—Budapest 1997. Kiadja Stampfel Károly cs. és kir. udvari könyvkereskedő. E könyvben a szokatlan czím alatt az az anyag van tárgyalva, me­lyet tantervünk és a praxis beszéd- és értelemgyakorlatoknak nevezett el. Nem egyéb e munka tehát, mint vezérkönyv a beszéd- és értelemgya­korlatok tanításához. A szerző azért nevezi így ezt a tárgyat, mert az új püspöki tanterv is ezt a nevet használja. A baj csak az, hogy ez a tanterv még nincs jóváhagyva, s kétséges, vájjon életbe lép-e valaha. Igaz, hogy ez az új czím helyesebb, de a régi már egészen átment a köztudatba, s így kérdéses, hogy bármilyen új elnevezést is sikerülhet-e átalánossá tenni. Igaz az is, hogy a tantárgy e régi rossz czímének is jelentékeny része van abban, hogy ezt a tantárgyat olyan nagyon félreértették, s tanítani nem tudták. Bizony még ma sem szűrődtek le egészen e tárgy­ról a nézetek, s csak a legutóbbi sok reformtervezgetés alkalmával is a legkülönbözőbb s a legellentétesebb véleményeket olvashattuk. Annyit azonban (ha nem is mindenki) talán a legtöbb gyakorlati tanférfiú még­is meg fog engedni, hogy erre a tantárgyra szükség van. Szükség van pedig azért, mert ez a tantárgy adja a tanítás­­kezdetén a reális anyagot. Ha tehát ez nincs, akkor az első osztályban a gyermek csupa formális tanulmánynyal él, csakis alaki képzést kap. Az írás, olva­sás, számolás, teljesen formális tanulmányok. Okvetlenül szükség van tehát ezek mellett olyan tárgyra, mely anyagot is ad. Ez az anyag is részben humanistikus, részben reális irányú. A humanistikus (érzületi) anyag itt nem lehet más, mint a mese, mert ez felel meg a gyermeknek a lelki fejlődés­e fokán ; a reális anyag pedig a közvetlen környezetből, a gyermek szemlélete köréből lehet véve. Megszűnik tehát ez a tárgy önmagától, ha mindezekhez az olvasó­könyv olvasmányai nyújtanak majd anyagot, s az egyes tantárgyak, melyek itt még — mint hajdan a tudományok fejlődése kezdetén — együtt vannak, — lassanként szétváltan és önállóan jelentkeznek. Azért hibás a régi czím, mert ezt a tantárgyat, mely voltakép anya­got adni van hivatva, formalisztikus tanulmánynak tünteti föl. Azért nem egészen találó ez az új czím sem, mert a tárgynak csak egyik felét, a reáliákat jelzi, az érzületi anyagot, a népmeséi részt, melynek pedig talán túlsúlyban is kellene lenni, nem. Pedig Dreisziger maga sem mellőzi ezt a gyakorlatban. Egyenlő­képen ad mind a két anyagból. De kezdjük az elején. A könyv okos és világos bevezetésben elméletileg is fejtegeti tárgyát. E bevezetésnek leg-

Next