Magyar Pedagógia 45. (1936)

TRÓCSÁNYI DEZSŐ: Horn József: A közgazdasági ismeretek könyve

a hazugság elleni küzdelemre, megelőző intézkedéseket kell végrehajtania, melyek egyrészt az egyénre, másrészt pedig a társadalomra vonatkoznak. Végül kezelnie, gyógyítania kell a hazugságot. Tagadhatatlan, hogy a tiltott hazugságokon kívül vannak megenged­hető, ső kötelező hazugságok is. Ezeket azonban szbályokba foglalni nem igen lehet. Itt csak a helyes erkölcsi érzés tájékoztathat bennünket a helyes eljárás­ról. Állítsuk be a hazugság elleni küzdelmet az általános erkölcsi élet kere­tébe, melynek három alappillére: az erkölcsi érzés, az erkölcsi cselekvés és az erkölcsi belátás biztos alapokon vezet majd bennünket a hazugság elleni nagy küzdelemben.­­ Éltes Mátyás: Dr. Horn József: A közgazdasági ismeretek könyve. Kiadja Győr, Moson és Pozsony k. e. e. vármegyék közönsége. 1935. (314 l.) A tetszetős kiállítású kötet borítékán az Iskolánkívüli Népművelés emblé­mája az uralkodó jelleg, annyira, hogy itt a cím mellett a szerző neve nem is szerepel. A belső címlapból megtudjuk, hogy a közgazdasági tankönyvek jeles szerzője a vallás- és közoktatásügyi minisztérium megbízásából írta munkáját, a Magyar Népművelés Könyvei szerkesztésére alakított szakbizott­ság pedig átnézte, teljes bizalommal vesszük hát kezünkbe a könyvet. Nagy örömmel látjuk, hogy kiadását Győr, Moson és Pozsony vármegye közönsége vállalta a magyar népművelés előmozdítására, a magyar jövő építésére. A könyv elsősorban népművelők számára készült, egyrészt alapvető isme­retek nyújtása, másrészt régebbi ismeretek kiegészítése céljából (hiszen pl. a népművelési előadók közül a tanítók jórésze éppen Horn József közgazdaság­tani tankönyvét tanulta a képzőben). A mű átolvasása után azonban megálla­píthatjuk, hogy ez a könyv igen alkalmas tájékoztató mindazok számára, akik tanulmányaik folyamán közgazdaságtannal nem foglalkoztak, de a min­dennapi életben, még újságolvasás és rádióhallgatás közben is minduntalan találkoznak közgazdasági kérdésekkel. Ma a közgazdasági ismeretek az álta­lános műveltség alapvető elemei közé kerültek, az idősebb nemzedéknek e téren pótolnia kell ismereteit, a középiskolás ifjúság pedig egy újabb törvényes intéz­kedés alapján újra tanulni fog közgazdaságtant, amely a háború után egypár­ esztendőre bekerült a középiskolába, de onnan sajnálatos módon hamar ki is maradt. A könyv szerzője abban látta feladatát, hogy a tudomány eredményei­nek gondos figyelembevétele alapján a gazdasági élet egészéről egyszerű és világos fogalmazásban áttekintést nyújtson. Célját el is éri, szaktudása, tudo­mányos tájékozottsága megvan, s megvan benne a pedagógus írói erény, tud szabatosan és világosan fogalmazni. Abban, hogy az elméleti közgazdaság­­tant és a közgazdasági politikát nem választja el egymástól, hanem a gaz­dasági élet jelenségeinek, intézményeinek leírását átszövi és kíséri az elmélet s követi a gyakorlati szabályozás ismertetése, pedagógiai szempontból szin­tén csak előnyt kell látnunk. A mű egésze tehát teljes elismerést érdemel. s

Next