Magyar Pedagógia 68. (1968)

1968 / 1. szám - TERRAY BARNABÁS: A zayugróci tervezetek 1848 felé mutató vonásai

TERRAY BARNABÁS Л ZAYUGRÓCI TERVEZETEK 1848 FELÉ MUTA­T­Ó VONÁSAI (ADATOK AZ ELSŐ ZAY­UGRÓCI TANÁCSKOZMÁNY JAVASLATAINAK ÉRVÉNYES TANTERVKÉNT EL NEM FOGADOTT RÉSZLETEIRŐL) Húsz éve államosítottuk iskoláinkat. Az elmúlt húsz év mennyiségileg és minőségileg jelentős eredményeket hozott az iskolák fejlődésében. Ezért idő­szerű megvizsgálnunk azokat a régebbi idő óta hangoztatott kívánságokat, amelyeknek az eredménye az iskolák államosítása lett. Az összes iskolák álla­mosításának követelését Magyarországon először az 1848. évi egyetemes tanítói gyűlés mondta ki.­ Méltó ennek 120 éves évfordulóját is megünnepelnünk. A törekvés már régebben elkezdődött. Cikkem a 130 éves előzményeket akarja bemutatni. 1848 követelései, 1848 eredményei a reformkor kohójában keletkeztek. Az egyetemes tanítói gyűlés egyik könnyen felismerhető elődje az 1841. évi ,,zay-ugróci tanácskozmány”. Cikkemben ez utóbbinak három elfelejtett kívánságát szeretném részletesen elemezni. Először egy javaslatot a pedagógus „harmadik rend” létrehozására, utána a felekezeteken felülálló tankönyvek ajánlását, majd a pedagógusok önálló tanácskozási jogának megvaló­sítását. Ezeket kívánom összefüggésbe hozni az 1848. évi követelésekkel. A har­madik rend létrehozásának kívánsága az egyháztól függetlenített iskola követe­lésének előzménye. Az a javaslat, hogy a tankönyvek elfogadásánál ne a feleke­zeti szempontokat vegyék figyelembe, már a felekezeteken és öncélú csoporto­kon felülálló nemzeti szempont figyelembevétele. Végül az egyházi felügyelet nélküli pedagógus tanácskozások vezettek ahhoz a gyakorlathoz, hogy az 1848-as gyűlés szervezői már önállóan, saját kezdeményezésükre hívták össze a forra­dalmi tanítói gyűlést. I. A tanterv szövegének kialakulása a) Jelentősége Az „I. Zay-ugróci tanterv” kifejezés alatt az 1842-ben nyomtatásban meg­jelent szöveget értjük.­ Elismerten haladó magában a tantervi anyagában is. Ésszerűen kívánja összeegyeztetni az akkori fogalmak szerinti reál és humán műveltséget adó tárgyakat. Polgárosodó falvaink szükségleteit elégíti ki kis­városi „felsőbb polgári iskolai” osztályainak tanterve. Sok szempontból felülemel­kedett a felekezeti ellentéteken. Ennek egyik fontos példáját mutatom be cik­kem IV. fejezetében. A nemzetiségi kérdés szempontjából sem annyira merev . Tavasi Lajos: Nevelési emléklapok. V. Pest, 1848. és N­ada József: Régi írások. Bp. 1913. 2 A magyarhoni ágost. hitv. evangélikusoknak oskolai rendszere. A t. ez. négy superinten­­dentziák 1842 diki júl. 15. és követk. napjain tartatott egyetemes egyházi közgyűlésének határo­zata szerint. Pesten, 1842. 95

Next