Magyar Pedagógia 99. (1999)

1999 / 4. szám - SZEMLE - Ballér Endre, Báthory Zoltán, Csapó Benő, Halász Gábor, Hunyady Györgyné, Kozma Tamás és Mihály Ottó: A hazai neveléstudományról – diszciplináris elemzés

1. Irányzatok a hazai neveléstudományban A hazai pedagógiai élet egyik alapvető jellegzetessége az ún. programpedagógiák és a neveléstudomány elméleti-módszertani paradigmáinak sokfélesége. A jelenlegi helyzet gyökerei a 80-as évek második felére nyúlnak vissza, amikor a ha­zai neveléstudományban nemcsak a marxizmus mint elméleti-metodológiai paradigma egyeduralma, hegemóniája kérdőjeleződött meg, hanem ezzel párhuzamosan a klasszi­kus filozófiai-deduktív paradigma is a neveléstudományi gondolkodás perifériájára lát­szott szorulni. Ez a folyamat a 80-as évek második és a 90-es évek első felében a hazai neveléstudomány talán legjellegzetesebb trendjévé vált. E folyamatban a neveléstudomá­nyi elméleti gondolkodás, az elméleti önreflexió mellett jelentős szerepet játszott a nagy nemzetközi vizsgálatok keretében megismert metodológiai kultúra és kutatás-módszerta­ni apparátus beépülése a magyar neveléstudomány szellemi, kutatási, majd képzési inf­rastruktúrájába. A folyamatok egyik eredménye, hogy a magyar neveléstudományban jelentősen meg­nőtt az empirikus-analitikus, illetve az empirikus experimentális paradigmák súlya. Az empirikus-analitikus elméleti-metodológiai megközelítés s az ezzel adekvát kutatási módszerekkel folytatott vizsgálatok jelentős szerepet játszottak az iskolai tanítás-tanulás, a tanulói teljesítmények, az eredménymérés és az értékelés területén a tudományos ered­mények felhalmozásában. Jelentős fejlődés regisztrálható e paradigma keretein belül az alkalmazott kutatás-módszertani apparátus vonatkozásában is. A legutóbbi években azonban az is megfigyelhető, hogy az e területeken folytatott kutatások során egyre erő­teljesebben érvényesül a kutatási eredmények komplexebb összefüggésekben történő, ho­lisztikus jellegű értelmezése. A hazai neveléstudomány empirikus-analitikus vonulatát erősítették a közoktatás egészének, illetve egyes intézményeinek oktatásszociológiai, szervezetelméleti indíttatású vizsgálatai is. Az empirikus-experimentális elméleti-mód­szertani megközelítés térhódítása pedig - főként akciókutatások és kevésbé a klasszikus kísérletek eszközrendszerével dolgozva - szorosan összefüggött a közoktatás szabályozá­sában jelentkező liberalizálódással, a kísérleti és fejlesztő iskolák szinte robbanásszerű sokasodásával. A 90-es években azonban az átalakuló valóság, a politikai és értékpluralizmus, illetve a vele együttesen kibontakozó pedagógiai pluralizmus legitimizálódása, az alternativitás problémáinak megjelenése - az empirikus-analitikus és az empirikus-experimentális pa­radigmák megerősödésén túlmenően is — jelentős következményekkel járt. A nevelésel­mélet, a tanítás-tanulás pedagógiai elmélete, a tantervelmélet, az értékelmélet ezekben az években kezdte teoretikusan is megfogalmazni a pluralizmus, az alternativitás következ­ményeit. A nevelés alapvető kérdéseit különböző összefüggések kontextusában vizsgáló elmé­leti vizsgálatok, tanulmányok döntő többsége — elméleti-módszertani bázisát tekintve - a szimbolikus-interpretatív és a neveléstudományt kritikai társadalomtudományként értel­mező elméleti-módszertani irányzathoz sorolható. Talán pontosabb, ha az előbbi állítást kissé bizonytalanabbul fogalmazva arról beszélünk, hogy az elméleti munkák döntő többsége az itt hivatkozott két tudományelméleti-metodológiai paradigma által adott ku­tatási-értelmezési keretben helyezhető el. A neveléselméleti tematika és a paradigmák

Next