Magyar Pedagógia 108. (2008)

2008 / 4. szám - CSIZÉR KATA - KONTRÁNÉ HEGYBÍRÓ EDIT - SÁFÁR ANNA: Siket és nagyothalló felnőttek idegennyelv-tanulási motivációja

MAGYAR PEDAGÓGIA 108. évf. 4. szám 341-357. (2008) SIKET ÉS NAGYOTHALLÓ FELNŐTTEK IDEGENNYELV-TANULÁSI MOTIVÁCIÓJA Csizér Kata, Kontráné Hegybíró Edit és Sáfár Anna Eötvös Loránd Tudományegyetem, Angol-Amerikai Intézet, Angol Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék Globális világunkban minden olyan fiatal és felnőtt, aki nem beszél idegen nyelvet, ko­moly hátrányt szenvedhet a továbbtanulásban, a munkaerőpiacon, az információszerzés, az Európai Uniós lehetőségek kihasználása és a mindennapi élet számos egyéb területén is (Hilzensauer és Skant, 2008). Az idegen nyelvek tanítása meghatározó pillére oktatási rendszerünknek, és a nyelvtanulással kapcsolatos folyamatok kutatása fontos része a pe­dagógiának. A nyelvtanulási sikerek egyik legfontosabb előrejelzője a motiváció (Dörnyei, 2005; Gardner, 1985, 2006), ezért az attitűd és motivációs beállítódás vizsgá­lata, illetve a motiváció változásának feltárása már számos tanulási környezetben megfe­lelő hangsúlyt kapott (Dörnyei, 2005). Azonban nagyon kevés kutatás foglalkozik a spe­ciális igényű tanulókkal, akik között a hallássérültek különleges helyzetben vannak, hi­szen számukra az első hangzó nyelv elsajátítása is számtalan nehézséggel jár. A hallássé­rült nyelvtanulók szükségleteire a nyelvtanárképzés és az idegen nyelvi tankönyv- és taneszköz-piac hazánkban eddig még nem fordított figyelmet, pedig a kérdéssel feltétle­nül foglalkozni kell annak érdekében, hogy az érintettek esélyegyenlősége ne szenvedjen további sérelmet (Kontráné Hegybíró, 2008, 2009). Az idegen nyelvek ismerete annyi előnnyel jár, hogy Eilers­crandall (2008) megfogalmazása szerint nem az a kérdés, hogy a siketek tanuljanak-e idegen nyelveket, hanem azon kell gondolkodnunk, hogyan lehet a legjobban idegen nyelvekre tanítani őket. Ezért úgy véljük, jelentős előrelépést jelenthet ezen a téren annak feltárása, hogyan vélekednek a magyarországi siket és nagyothalló felnőttek a nyelvtanulásról. A 2008. tavaszán végzett vizsgálatunk keretében siket és na­gyothalló felnőttek töltötték ki sztenderdizált kérdőívünket, amely a jelnyelvhasználat mellett a nyelvtanulási tapasztalataikat és motivációjukat tárta fel. A jelnyelvhasználatra és az idegennyelv-tanulási tapasztalatokra vonatkozó adatokat más tanulmányokban dol­goztuk fel (Kontráné Hegybíró, Csizér és Sáfár, 2007, 2009), jelen tanulmányban a siket és nagyothalló felnőttek motivált tanulási viselkedésével összefüggést mutató tényezőket mutatjuk be többváltozós statisztikai elemzéssel.

Next