Magyar Pszichológiai Szemle 8. (1935)

1935 / 1-2. szám - EGYESÜLETI ÉLET - Ranschburg Pál elnöki megnyitója

Egyesületi élet. — Hírek 223 vén a gondolat a mondatot, a szókat s ezeken belül a hangzókat struk­túráivá, a maga kifejezőeszközeivé formálja. A magyar pszichológiai kutatást mai ülésünkön legnagyobb saj­nálatára résztvenni nem tudó elnökünknek, Benedek László professzor­nak, bölcsen lelkes és élénk munkatempót inspiráló vezetése alatt a lefolyt munkaévben is a sokszerű érdeklődésnek megfelelően a qualita­tív gazdagság, érzület szempontjából a túlzásoktól magát elkábítani nem hagyó, a jelen benyomásokat mindig egyúttal a múltnak is világításá­ban, a részleteket az értelmes egésznek tükrében elbíráló józanság és az inkább elegendő megbízhatóságra, semmint a gondolatot megfa­gyasztó túlmerev szabatosságra való törekvés irányította. Ha Társasá­gunk hazánk pszichológia iránt érdeklődő és e téren kutató és gon­dolkodó, valamint a pszichológia megállapításait a közszellembe átvivő erőit és erősségeit tán nem is egyesítette hiánytalanul, mégis bíz­vást mondhatjuk, e téren kristályosodási tengellyé vált s e szerepét évről-évre megerősítve egyre inkább érvényesíti. Utalok itt tudományos üléseink előadásainak úgy tárgyban, mint kivitelben egytől-egyig ko­moly, javarészt jelentős s nem csekély részben tartós értékű megálla­pításaira, a hozzájuk fűződő eleven és mindig tárgyilagosságra igyekvő tanulságos vitákra, utalok folyóiratunknak az új főszerkesztő vezetése alatt is a tudományos nívót változatlanul megtartó, annak átlagát nem egyszer túlhaladó, amellett az élettől nem elérhetetlen távolságban mozgó közleményeire , közérdekű előadássorozatunknak eleven vissz­hangot keltő, mondhatnám páratlan gazdagságú programmjára és túl­nyomóan jó látogatottságára. De Társaságunk életét jellemzendő, utal­nom kell mint a hivatalos meg- és elismertetésnek megnyilvánulásaként olyatén jelenségekre is, mint a vallás- és közoktatásügyi miniszter úr őexcellenciája által a lefolyt évben társulatunk útján a középiskolai tanárok részére rendezett 4 hetes országos pszichológiai-pedagógiai tanfolyamra, úgyszintén azon tényre, hogy Darányi Gyula professzor, az egyetemi hygiéniai tanszék igazgatója, a három havi tartamú szin­tén országos iskolaorvosi és egészségtantanári kiképző tanfolyamon „Az iskoláskor psychoneurologiáját“ előadási és vizsgatárggyá beve­zetvén, a sajátképein testtani hygiène mellett az elme- és lélek hygiené­­jének, a figyelem, az öröklött és az egyénileg szerzett múlt, az emlé­kezet, a tanulás, a szellemi munka, a gondolkodás, akarás, ösztönök, érzelmek, jellem egyúttal orvosi szemmel való észlelésének, ápolásának, izmosításának, épségmegóvásának, az iskolaorvosi gondolkodásba való bevitelét, az abnormítások és kóros pszichés jelenségek sokszor a gyer­mekkorba visszanyúló gyökereinek idején való gyomlálási lehetőségeit ezzel megteremtette s e tárgy előadására egyesületünk egyik elnökét kérte fel. A kül­földhöz való viszony kilóinak képviseletét és ápolását társa­ságunk minden egyes aktívabb tagja a maga tudományos, egyúttal nemzetközi tevékenysége körében lehetőség szerint ápolta. Társaságunk alelnöke és számos ugyancsak kiváló aktivitású tagja képviselte méltóan és eredményesen a magyar pszichológia érdekeit előadásával s vita­ részvételével a lefolyt évben végbement tüfringreni német pszichológiai,

Next