Magyar Pszichológiai Szemle 8. (1935)
1935 / 1-2. szám - EGYESÜLETI ÉLET - Ranschburg Pál elnöki megnyitója
Egyesületi élet. — Hírek 223 vén a gondolat a mondatot, a szókat s ezeken belül a hangzókat struktúráivá, a maga kifejezőeszközeivé formálja. A magyar pszichológiai kutatást mai ülésünkön legnagyobb sajnálatára résztvenni nem tudó elnökünknek, Benedek László professzornak, bölcsen lelkes és élénk munkatempót inspiráló vezetése alatt a lefolyt munkaévben is a sokszerű érdeklődésnek megfelelően a qualitatív gazdagság, érzület szempontjából a túlzásoktól magát elkábítani nem hagyó, a jelen benyomásokat mindig egyúttal a múltnak is világításában, a részleteket az értelmes egésznek tükrében elbíráló józanság és az inkább elegendő megbízhatóságra, semmint a gondolatot megfagyasztó túlmerev szabatosságra való törekvés irányította. Ha Társaságunk hazánk pszichológia iránt érdeklődő és e téren kutató és gondolkodó, valamint a pszichológia megállapításait a közszellembe átvivő erőit és erősségeit tán nem is egyesítette hiánytalanul, mégis bízvást mondhatjuk, e téren kristályosodási tengellyé vált s e szerepét évről-évre megerősítve egyre inkább érvényesíti. Utalok itt tudományos üléseink előadásainak úgy tárgyban, mint kivitelben egytől-egyig komoly, javarészt jelentős s nem csekély részben tartós értékű megállapításaira, a hozzájuk fűződő eleven és mindig tárgyilagosságra igyekvő tanulságos vitákra, utalok folyóiratunknak az új főszerkesztő vezetése alatt is a tudományos nívót változatlanul megtartó, annak átlagát nem egyszer túlhaladó, amellett az élettől nem elérhetetlen távolságban mozgó közleményeire , közérdekű előadássorozatunknak eleven visszhangot keltő, mondhatnám páratlan gazdagságú programmjára és túlnyomóan jó látogatottságára. De Társaságunk életét jellemzendő, utalnom kell mint a hivatalos meg- és elismertetésnek megnyilvánulásaként olyatén jelenségekre is, mint a vallás- és közoktatásügyi miniszter úr őexcellenciája által a lefolyt évben társulatunk útján a középiskolai tanárok részére rendezett 4 hetes országos pszichológiai-pedagógiai tanfolyamra, úgyszintén azon tényre, hogy Darányi Gyula professzor, az egyetemi hygiéniai tanszék igazgatója, a három havi tartamú szintén országos iskolaorvosi és egészségtantanári kiképző tanfolyamon „Az iskoláskor psychoneurologiáját“ előadási és vizsgatárggyá bevezetvén, a sajátképein testtani hygiène mellett az elme- és lélek hygienéjének, a figyelem, az öröklött és az egyénileg szerzett múlt, az emlékezet, a tanulás, a szellemi munka, a gondolkodás, akarás, ösztönök, érzelmek, jellem egyúttal orvosi szemmel való észlelésének, ápolásának, izmosításának, épségmegóvásának, az iskolaorvosi gondolkodásba való bevitelét, az abnormítások és kóros pszichés jelenségek sokszor a gyermekkorba visszanyúló gyökereinek idején való gyomlálási lehetőségeit ezzel megteremtette s e tárgy előadására egyesületünk egyik elnökét kérte fel. A külföldhöz való viszony kilóinak képviseletét és ápolását társaságunk minden egyes aktívabb tagja a maga tudományos, egyúttal nemzetközi tevékenysége körében lehetőség szerint ápolta. Társaságunk alelnöke és számos ugyancsak kiváló aktivitású tagja képviselte méltóan és eredményesen a magyar pszichológia érdekeit előadásával s vita részvételével a lefolyt évben végbement tüfringreni német pszichológiai,