Magyar Pszichológiai Szemle 13. (1940)

1940 / 1-4. szám - BENEDEK LÁSZLÓ: Elnöki megnyitó

4 BENEDEK LÁSZLÓ váznak és saját­ terminológiának megteremtésére törekedett és ha ennek nem egy megtámadható és főleg nem-constituálható része van, ezzel a sebezhetőséggel nem áll egyedül. Freud fellépése idején az associatiós lélektan vezető sze­repet játszott; a freudizmus megjelenése nem jelentett azonnal drámai szakítást azzal, mert egyelőre csak az alap változott meg, az érzet és képzet helyére a lelki helyzet került, de az ahhoz társuló situatiók során át a bonyolult szerkezetű com­­plexekhez az út Freudnál a „szabad associatiók“-nak útján ve­zetett el. Az indulati attitűde-öket jelentő lelki helyzetek, mint coherens és alakított egészek viselkednek. Még a tisztán intel­lectuális folyamatoknak látszó associatiós sorok is az ösztön­­ törekvéseivel összeforrott egyénnek tényei. Jung is (a szabad associatiós módszer helyett) az associatiós kísérleteket haszno­sította az egyéni élet történelmébe mélyen belenyúló construc­tióknak kiemelésére. A lelki tartalmakban mindig van jelentés és jelentőség. A jelentéseknek ezen omnipraesentiáját a psycho­analysis szívesen állította szembe az associatiós lélektan mecha­nismusaival. Ismeretes, hogy Freud az infantilis sexualis trauma pa­thogen hatása tekintetében revízió alá vette ugyan elméletét, anélkül azonban, hogy a sexualitásnak mintegy őserővel bíró ösztönmelódiának átható erejét csökkentette volna. Kitetszik ez egyébként Freud legutóbbi tiltakozásaiból Jung-gal szem­ben az Oedipus-complexnek átértelmező elsymbolizálása ellen. Freud még az actuális conflictust is csak úgy óhajtotta meg­oldani, hogy a libido útjain haladt visszafelé. A „complex“-beli ő nemcsak az indulattal erősen színezett képzet-csoportot látott, h­anem­ az egyénnek belső ösztönzéseihez kötött typusos lelki össztartását. Minden vágytörekvés, amely a „complex“-nek alapját képezi, az egyénnel alakított egységbe forrt. Freud szemében a complex többet jelentett a véletlenül egybeassociált és indulattal összetartott képzetek tömegénél, mert ő abban a személyiség ősi ösztönkésztetései által fundált össztartást lá­tott. A Isolált élmények maguk még nem tekinthetők komplex­­nek, hanem csak olyan összetevőknek, amelyek a gyermekkor legkoraibb szakaszának „Urszene“-bre alludalnak,­­­ amelyek concret egyéni élmény nélkül is hatékonyak. Az Adler-, Jung-

Next