Magyar Pszichológiai Szemle 21. (1964)

1964 / 1. szám - TOVÁBBKÉPZÉS ÉS VITA - SZÁNTÓ ÉVA: A beszédfelismerés egyik modelljéről

keres választ, a) hogyan reagál a kísérleti alany, ha azt a feladatot kapja, hogy a hallott mondatot, szótagot (CV) vagy han­got ismételje meg oly gyorsan, ahogy csak tudja; b) mennyiben egyezik a produkált hangsorozat (mondat, szótag, hang) a ka­pott szignálokkal; c) mennyi a késedelem, a lappangási idő a kapott szignál bemene­te és a létrejött szignál kimenete között. A szerző abból a kibernetikában elfoga­dott alaptételből indul ki, hogy a felisme­rés problémája lényegében véve azonos az osztályozás problémájával. Ezek szerint a hangos beszéd gyors ismétlésekor az ember is osztályoz és akkor a kísérletező feladata, hogy kimutassa, hogyan osztályoz — mi­lyen csoportokba osztja a felismert egysé­geket — a kísérleti alany. Ismeretes — írja Csisztovics —, hogy az ember a hango­kat fonéma-csoportonként tudja osztá­lyozni. Ez az osztályozás nyilvánul meg tulajdonképpen a betűírásban is. Az is ismeretes, hogy az ember például az ide­gen nyelv hangjait utánozni (imitálni) tudja. Ezt az utánzást is úgy lehet tekin­teni, mint egy bizonyos osztályozást, amelynek az alapja azonban más, mint az előbb említett fonémaosztályozásnál, mert a csoportok száma és mérete eltér az előb­biektől. Tehát a hangos beszéd gyors ismét­lésekor létrejött hangreakciók (hangsoro­zat reakciók) alapot adhatnak arra — a szerző szerint —, hogy meg lehessen álla­pítani, ilyen esetben milyen osztályozást alkalmaz az ember — fonémaosztályo­zást, vagy pedig a reakció azonos imi­­tálással. A szerző arra a megfigyelésre alapozza módszerét, hogy a diktált írásnál a betűk olvashatósága teljesen független a hangok világos vagy érthetetlen kiejtésétől. Ezek szerint a gyors ismétlésnél is a bemeneti szignál „érthetőségétől” függetlennek kell lennie a kimeneti szignálnak abban az esetben, ha fonémaosztályozásról van szó. Tehát az érthetetlen szignáloknak mintegy kiegyenlítődniük kell a fonéma-csoportok irányában és a kísérleti alanyoknak túl­nyomó többségében az érthetetlen szig­nálokat egyformán, egyirányúan kell ki­egyenlíteniük. Abban az esetben viszont, ha a gyors ismétlésnél az ember utánoz, akkor a kimeneti szignál többé vagy ke­vésbé azonos lesz felismerhetetlenségében a nem világosan ejtett bemeneti szignálok­kal. (Csisztovics a kísérletezés anyagául olyan táblázatokat mondatott be egy kí­sérleti alannyal, melyek a) 10 értelmes mondatot; b) világosan ejtett orosz ma­gánhangzó fonémákat és c) olyan 10 han­got tartalmazott, amely kiejtése ingado­zott pl. u—о, о—a fonémák stb. stb. között.) A 8 kísérleti alany közül ötnél a késede­lem, lappangási idő 0,6 —1,6 másodperc között ingadozott, a kiejtés világos volt, néha kihagyott egy-egy szót vagy szókap­csolatot a mondatokból, vagy hadarva mondta el azt, háromnál viszont a lappan­gási idő 160 — 250 ezredmásodperc között ingadozott csak, ez a lappangás néha tel­jesen nulla volt, mert a kísérleti alany, mielőtt még a bemeneti szignál bevégző­dött volna, már hozzákezdett a kimeneti szignál kiejtéséhez. Ennél a három kísér­leti alanynál azonban a kiejtés majdnem érthetetlenné vált (az egyes hangok meg­különböztetése), viszont sem szó, sem hang nem maradt ki az ismétlésben. A kísérlet után a benne résztvevők közül 5 az ismét­lésben talált eltérést azzal magyarázta, hogy akkor ismételnek csak, amikor meg­értik a hallottakat, míg a másik 3 ember azzal, hogy előbb ismételnek és csak ké­sőbb, már az ismétlés folyamatában jut el tudatukig, mit is mondanak. A 150—250 ezredmásodpercnyi lappan­gás közeláll időben ahhoz a lappangási időhöz, amely a motorikus reagálásnál észlelhető, még­pedig abban az esetben, ha nincs választási lehetőség (150 — 200), mert ahogy választani kell a különböző döntések lehetőségei között a lappangás terjedelme növekszik. Valóban fonéma­­osztályozás akkor jött létre — a szerző szerint —, amikor a kísérleti alany azt a feladatot kapta, hogy írja le betűvel azt (pl. a meghatározatlan kiejtésű magán­hangzókat), amit hall. A 200 hangból valóban 186-ot határozottan és egyértel­műen „kiegyenlítettek” ilyen vagy olyan fonéma irányában. További részletes kísérletek sorozatából a szerző azt a következtetést vonja le, hogy a gyors ismétlés nem a fonémaosztályo­zással azonos, hanem az utánzással össze­egyeztethető. A gyors ismétlésnél, vala­mint az utánzással is a meghatározatlanul kiejtett hangok (pl. ogu között stb. stb.) kiegyenlítődnek a fonémák irányában, de csak bizonyos mértékben. Az ilyen „osz­tályozást” Csisztovics modellálásában fel­tételesen első osztályozásnak nevezi. Mivel pedig a fonémaosztályozáshoz (a meghatá­rozatlanul kiejtett hangok betűkkel tör­ténő rögzítéséhez) sokkal nagyobb lappan­gási idő szükséges, a szerző felveti a kér­dést, ezt az osztályozást értelmileg is (és nem csak időben) nem lehet-e második osztályozásnak tekinteni, amely már az első osztályozás döntései alapján jön létre. Csisztovics D. MacKay alapgondolatából kiindulva (Mindlike behaviour in artifacts. Brit. J. Phylos, Sei., 1961, 2. 6. 105 — 121.) és saját kísérletezési eredményét elemezve az 1. ábrán látható sémát állítja fel.

Next