Magyar Pszichológiai Szemle 21. (1964)

1964 / 1. szám - TOVÁBBKÉPZÉS ÉS VITA - HALÁSZ LÁSZLÓ: Etika és pszichológia. Jegyzetek az Országos Etikai Konferenciáról

ismerésében az ember nem akusztikai dif­ferenciális jegyekben rögzíti az informá­ciót, hanem az akusztikai tények artiku­lációs paraméterekbe kódolódnak át, s e de­kódolt döntések sorozata alapján történik a további fonémaosztályozás, így tehát a fonémaosztályozásban mint pszicholó­giai folyamatban tulajdonképpen már elsődleges akusztikai tények nincsenek jelen. Csisztovics koncepciója bizonyos érte­lemben Baudouin de Courtenay pszicho­­fonetikai fonémakoncepcióját kelti új életre. Ismeretes, hogy B. de Courtenay sze­rint: „Mit der einheitlichen Vorstellung des Phonems verknüpft sich (assozie­t sich) eine gewisse Summe einzelner anthropo­­phonischer Vorstellungen, welche einerseits Artikulationsvorstellungen, d. h. Vorstellun­gen vollzogener oder in Vollziehung be­griffener physiologischer Artikulationsar­beiten, anderseits aber akustische Vorstel­lungen, d. h. Vorstellungen gehörter oder im Gehörtwerden begriffener Resultate jener physiologischen Arbeiten sind.” (B. de C., Versuch einer Theorie phonetischer Alternationen, Ein Kapitel aus der Psycho­­phonetik. Straßburg, 1895, S. 9) (a kieme­lés tőlem). Mivel Csisztovics nem nyelvész, bizo­nyos speciális nyelvészeti vonatkozású kér­dések további vizsgálatot követelnének, így például a szerzőnek azt az állítását, hogy az átkódolásban minden egyes dön­tés a beszédfolyamat egyes szakaszának felel meg, az újabb akusztikai vizsgálatok megcáfolják. A beszédfolyamat akusztikai és ar­tikulációs síkjainak paraméterei, mint már erről fentebb szó volt, nem úgy viszony­­lanak egymáshoz, mint egy az egyhez. Ugyancsak kételyeket váltanak ki nyel­vészeti vonatkozásban Csisztovics elkép­zelései a felismerő rendszer ,,mintá”-jával kapcsolatban Ez összefügg az előbbi meg­jegyzéssel, tudniillik a hang megkülönböz­tető jegyekben történő rögzítése és ilyen megkülönböztető jegyekben történő prog­ramozás gép számára (gépi elemzés, szin­­tetizálás), az utóbbi évek kísérletezései során nem járt sikerrel. Csisztovics gondolata szerint a hang­csoportok egy osztályba sorolhatók, ha azok „semmi más közöst nem tartal­maznak, mint egy bizonyos »-utasítás-kom­binációt.” Tulajdonképpen a közös »-utasí­táskombináció már azt jelenti (hiszen Csisztovics modellállásának alapjául az utánzás szolgál), hogy a hangok akuszti­kailag is közös (nem azonos, de közös) vo­násokat tartalmaznak. Mindezek a megjegyzések alapjában véve nem érintik Csisztovics cikkeinek lénye­gét, amelyek célja a beszédfolyamat felis­merésének pszichofiziológiai (és nem nyel­vészeti) szemszögből történő modellálása. A szerző gondolata arról, hogy a beszéd felismerésében a döntő szerepet az artiku­láció játsza, hazai nyelvészek cikkeiben is kifejezésre jutott, így például Fónagy Iván a nyomaték kísérleti vizsgálásakor is hasonló következtetésekre jut. (Lásd Fónagy Iván., A nyomaték hangos vetü­­lete, NyK LXIV. 159.) ETIKA ÉS PSZICHOLÓGIA Jegyzetek az Országos Etikai Konferenciáról — Pécs, 1963. IX. 18-21 DR. HALÁSZ LÁSZLÓ MTA Gyermeklélektani Intézet Tanárképző egyetemeinken és főisko­láinkon e tanévtől kezdve bevezetik az etika oktatását. E tény — az együttélés normái tudományos oktatásának megkez­dése — szolgáltatta az alkalmat, hogy a Művelődésügyi Minisztérium Marxizmus— leninizmus Oktatási Osztálya Etikai Al­bizottsága az etika leendő oktatóinak s művelőinek, valamint a határtudományok néhány képviselőjének részvételével kon­ferenciát hívott össze. A konferencián az oktatás alapját alkotó etika jegyzet szerzői négy előadást tartottak az etika fő kérdé­seiről. A pszichológus érdeklődő tekintete az általános tájékozódás mellett magától értetődően tudománya és az etika tudo­mánya találkozási pontjaira irányult. Ép­pen ezért — a dogmatikus, vulgarizáló etika egészében pszichológiaellenes szem­léletét ismerve —­ némi aggodalommal né­zett a konferencia elébe. Aggálya azonban már az első előadás során eloszlott. Huszár Tibor kandidátus „Az erkölcs keletkezése, lényege, fejlődési sajátosságai” című előadásában a szociáldarwinizmussal polemizálva rámutatott, hogy ez az irány­zat az elemi érzéseket és a magasabb rendű érzelmeket (köztük az erkölcsieket is) nem 108

Next