Magyar Pszichológiai Szemle 33. (1976)

1976 / 3. szám - F. CSÁNYI YVONNE: A Peabody-szókincsvizsgálat hazai alkalmazásának első tapasztalatai siket és halló gyerekeknél

A PEABODY-SZÓKINCSVIZSGÁLAT HAZAI ALKALMAZÁSÁNAK ELSŐ TAPASZTALATAI SIKET ÉS HALLÓ GYERMEKEKNÉL* F. CSÁNYI YVONNE Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola Szerző bemutatja a Duna által az Egyesült Államokban 1965-ben standardizált Peebody-szókincsvizsgálati eljárást (Peabody Picture Vocabulary Test, rövidítve: PPVT). Az eljárás a receptív felmérési eljárások körébe tartozik, azaz a szó aktív hasz­nálata helyett annak felismerésén alapul. A teszt 150 eltérő nehézségi fokú ige, főnév és melléknév vizsgálatára terjed ki. Szerző kitér a magyarra való átültetésének problémáira. 41 esetben új hívószavakat kellett alkotni, mivel az eredetiek átvétele nem volt lehetsé­ges. A vizsgálatokat az iskolai beszédtanulás kezdetén, derekán és végén levő három életkori csoporttal végezték. A siket tanulók életkori átlaga 8, 11 és 14 év volt. A kont­­rollvizsgálatokat 131, az előző csoporttal teljesítmény és nem életkor alapján egyezte­tett, 3—6 év közötti ép gyermekeken végezték el. A kapott nyerspontértékek egyér­telműen arra mutatnak, hogy a siketek legidősebb, 14 év átlagéletkorú csoportja sem éri el a 6 éves hallók átlagát, csupán az 5—5 és fél éves épek szintjét. Szerző konkrét példákon vizsgálja a teljesítmény százalékos növekedését életkori csoportonként sike­teknél, illetve hallóknál. Megállapítást nyert, hogy a nyerspontértékek kellő érzékeny­séggel mérik­­— elsősorban a 10 éves kor alatt — a szókincs gyarapodását. A verbális IQ-га, illetve intelligencia korra vonatkozó amerikai standard adatok azonban nem vehe­tők át. Szükség van a magyar standard mielőbbi kidolgozására. Szerző a tesztet igen alkalmasnak tartja arra, hogy beiktassák az épeknél, hallási, értelmi és mozgásfogya­tékosoknál alkalmazott rutinvizsgálatok körébe. Jelen tanulmányomban egy külföldön meglehetősen elterjedt, de Magyar­­országon még nem alkalmazott vizsgálati eljárással, a Peabody-féle szókincs­teszttel (Peabody Picture Vocabulary Test, röv.: PPVT) kapcsolatos első ta­pasztalatokat kívánom összefoglalni. Súlyos hallási fogyatékosoknál hosszabb idő óta folyó vizsgálatsorozatunk egyik fontos verbális elemét képezi e felmérés, mely a kísérleti személyek nyelvi szintjét a szemantika oldaláról közelíti meg. Arra a kérdésre szeret­tünk volna választ kapni, milyen szókinccsel számolhatunk a siket gyerme­keknél különböző életszakaszokban, s ez a szókincs milyen viszonyban áll a halló gyermek szókincsével. Mint ismeretes különféle típusú szókincsvizsgálati eljárások használatosak; ezek egy része az aktív megnyilatkozások mennyiségi és minőségi jegyeire irányul mint a tartós megfigyelésen alapuló vizsgálatok vagy az asszociációs vizsgálatok konkrét, illetve szabad változatai. Utóbbiak közül hazánk­ban legismertebbek Cser János (1939) szókincsvizsgálatai. Ugyanezzel az eljárással végzett siketeknél felmérést Györgyffy (1943) és Bulátkó (1959) * 1974. dec. 3-án elhangzott előadás a Tudományos Akadémián (Pszichológiai Tár­saság, Gyógypedagógiai pszichológiai szekció)

Next