Ethno-Lore 33. (Az MTA Néprajzi Kutató Intézetének Évkönyve, 2016)

KUTATÁSTÖRTÉNET ÉS TEREPMUNKA - Bednárik János: Miért és hogyan néprajz a történeti kutatás? Újabb német javaslatok a "történeti terep" elméletéhez és módszertanához

Miért és hogyan néprajz a történeti kutatás? és egyfajta diszciplináris identitás felmutatására (is) törekszenek. A vállalkozás ezen része valószínűleg reménytelen, intencióját tekintve azonban érdekes és értelmes. A bemutatott elméleti és módszertani javaslatok - mint arra menet közben is igyekeztem felhívni a figyelmet - egyenként aligha alkalmasak arra, hogy meghatározzák egy önmagában is rendkívül tagolt tudományszak törté­neti kutatásainak profilját. Elég csak arra utalni, hogy az ötletek nagy részét bevallottan más diszciplínák újabb, vagy kevésbé új vonulataitól kölcsönzik a szerzők, és némi kutatással más esetekben is ráakadhatunk kísértetiesen ha­sonló problémafelvetésekre. Példaként hozhatnánk a történeti antropológia és mikrotörténet által taposott úton továbbhaladó történeti diskurzuselemzés (pl. Landwehr, 2009) és történeti praxeológia (pl. Hansis - Rieske, 2015) Németor­szágban is egyre divatosabb irányzatait, vagy a reflexivitással, a történelmi rep­rezentációval, a narrációval kapcsolatos évtizedek óta folyó történettudományi diskurzusokat Hayden White-tól Frank Ankersmitig. Ezeknek a történetfilo­zófiai és történetírói áramlatoknak egyébként nemcsak a német, de a magyar tudományos közegben is akadnak közvetítői, sőt alakítói is.48 Mindez azonban korántsem jelenti azt, hogy a tudományszakon belül folyó vitának ne lenne létjogosultsága: ellenkezőleg, a mostani „néprajzos” vita talán legfontosabb tanulsága éppen a tudás pozícióhoz kötöttségének felismerése és tudatosítása lehet. Ennek a felismerésnek a fényében született a tanulmány első felének aránylag hosszú (és óhatatlanul szelektív) tudománytörténeti áttekinté­se is, amellyel arra szerettem volna rámutatni, hogy az első ránézésre „ártatlan” elméleti és módszertani kérdésekről folytatott eszmecserék mennyire elválaszt­hatatlanok azoktól a személyes pozícióktól, diszciplináris, interdiszciplináris és össztársadalmi diskurzusoktól, amelyeknek a tétje az egyes szereplők és szak­­tudományok különböző kontextusokban való pozicionálása. A tudományos viták többszörös diskurzív beágyazottságának tudatosítása azért fontos, mert csak így kerülhetjük el az „objektivizmus” és „intellektualizmus” csapdáját, amennyiben nem hagyjuk figyelmen kívül „a különböző mezőkben zajló szim­bolikus harcokat, amelyekben a társadalmi világ reprezentációja, és különösen a mezőkön belüli, illetve a különböző mezők közötti hierarchia meghatározása a tét.” (Bourdieu, 2010) Az, hogy a német néprajztudományban a jelenkori vs. történeti perspektíva vitája az utóbbi évtizedekben „állandósult tudományel­méleti témává”49 avanzsált, egy sajátos tudománytörténeti fejlődésnek a kö­vetkezménye, és mint ilyen, elsősorban az adott közegben releváns. Ettől füg­ 48 Az ezzel és általában a posztmodern történetírással és történelemelmélettel kapcsola­tos problematikák áttekintéséhez - pars pro toto - elég elővenni Gyáni Gábor írásait (pl. Gyáni, 2000, 2003, 2008a), és Simon Zoltán Boldizsár írásait: Simon, 2011,2013a, 2013b, 2013 c. 49 „wissenschaftstheoretisches Dauerthema” - Schmoll, 2007, 183.

Next