Koszoru. A Petőfi Társaság közlönye Új folyam 7. (1940-1941)

1941 / 3. szám - FIGYELŐ

szereti őket. Pierre Lotiról feljegyzi, hogy nem író, mert így hallotta ezt egy kollegától. Kedvencei a fiatal Berger Ricard, Heraucourt, költők, kikből nem lett semmi, de hosszú órákon hallgatja verseiket. A művészek közül az orosz szobrászt, Antakolskit bámulja, a festők közül két fiatal angolt, az említett Bunnyt és Élest. Főleg Bunnyt, akinél látja ugyan Besnard hatását, de azért (vagy éppen azért?) „határozottan a fiatal generáció egyik legnagyobb tehetségének“ mondja (268. 1.). És mi lett ebből a legnagyobból? Később Pekár Gyulát is megfesti magyar parasztnak. (Pekár Gyulát meg lehetett mintázni Toldinak, — de parasztnak? Ezzel az ízléssel nem lehetett Bunnyból nagy művész.) Nemigen szíveli Verescsagint, sem Chaplin­ t, Hébert-t. — Abbéma Lujza műtermében is megfordul, de nem szereti őket, mert elítélő megjegyzéseket hall róluk bámulata másik hősétől, Huysmanstól. Hogy ez lesz a veszte, hogy ezzel meg­mérgezte magát, sőt egy magyar társát is, nem sejti. Ki ez a Huysmans? Ez az idegen vérű francia író, ki eleinte Zola uszályhordo­zója, naturalista író, az idétt egy fura regényt írt, A Rebours címmel, melynek hőse egy túlfinomodott, de veszni in­duló család utolsó sarja, különösségek rabja, ki illatszerekből szim­fóniákat és édes pálinkákból zenei hatásokat csal ki — s végül is belepusztul. Justh nemcsak regényét, de művészi kritikáit is be­téve tudja, —­ ítéleteit vakon elfogadja — attól a Huysmanstól, aki nemcsak a sikert arató írókat: Zolát, Bourget-t, France-ot, de min­den festőt és szobrászt, ki valaki volt, gúnyja epéjébe mártott. Sen­kivel se bánt el azonban igaztalanabbul és durvábban, mint Mun­­kácsynkkal, kit, kalandornak és sviháknak nevezett. És ebbe az iskolába járt Justh Zsigmond. Eljár Munkácsy estélyeire, táncol a feleségével, — táncukat „megtapasztalják“ jegyzi fel (151­­1.) napló­jában — azonban Huysmans szemével írja le, — az asszony külse­jét gúnyolja, nagydobosnak csúfolja, mert annak Miska a mindene. Lebecsüli Munkácsyt, 1890-ben, aki akkor festi a bécsi Mú­zeum remek mennyezetképét. Feljegyzi, — megsemmisítő gúnyos megjegyzésekkel kísérve — egyes mondásait, például azt, hogy Besnard „agarillista romantikus“. Hogyan, teszi hozzá, „ez a sulb­­tilis, túlfinomult idegű, archimodern festő — romantikus?! Halálos félelemben vagyok, hogy Munkácsy francia írók előtt is ilyeneket „anyagol“. Pedig megnyugodhatott volna, — mert Munkácsyt nem befolyásolta Haysmans epéje, s valóban Besnard, ez az „archimo­dern“, ez a nagy impresszionista mestereket eltúlozó artista való­jában romantikus. Hiszen maga Justh jegyzi fel (195­­1.), hogy aquarelljei phantastikusak. Mi hát a romantika, ha nem az evilág­­ból kimenekülés? Ilyen fogalomzavarral nem lehet a Munkácsyak­­ról ítéletet feljegyezni, — még naplóba se, főleg, ha kiadásra szán­tuk. Justh 1890-ben sem Monet, sem Renoir, sem Cézanne nevét fel nem jegyzi. Fogalma sincs arról, hogy a szalonokon túl, a Chat noir-on túl, a cigányzenés és maitressek látogatta kávéházakon túl mi mozgatta akkor Párizs igazi művészeti életét. Hogy Rodin min­tázott a szomszédjában és nem Antakolski, — nem tudta. Persze, 170­0•­­•

Next