Pszichológia 7. (1987)

1987 / 1. szám - TANULMÁNYOK - MÉREI FERENC: A perem-helyzet egyik változata: A szociálpszichológiai kontúr

MÉREI FERENC 1909-1986 Mérei Ferenc halála a pszichológia fájdalmas vesztesége. Munkásságának, szerepének, hatásának átfogó értékeléséhez túlontúl kevés az az idő, ami a gyász napjaitól eltelt. Emlékének most két, kéziratban maradt munkája közzétételével kívánunk tisztelegni. Az első tanulmány eredeti formájában az MPT V. Országos Konferenciájának a Szociálpszichológiai Szekció tematikus ülésére vitaanyagnak készült. A második Rogers magyarországi látogatása alkalmából felkérésre készült és a Rogers tanfolyamon kéziratos formában terjesztették. Mellékeljük Mérei Ferenc tudományos munkáinak bibliográfiáját. A PEREM-HELYZET EGYIK VÁLTOZATA: A SZOCIÁLPSZICHOLÓGIAI KONTÚR Minden szociálpszichológiai tér (iskolai osztály, gazdasági egység, szellemi csoportosu­lás, nemzeti társadalom stb.), minden emberi csoportosulás az integráció foka szerint is tagolódik. Egy kevésbé integrált tartomány: a perem. Populációja, a marginálisok más­ként élnek, viselkednek, ítélnek, mint a csoportosulás magjában vagy a mag körül elhe­lyezett személyek, párok, informális csoportok. Első vizsgálatomban (1948) iskolai osztályok perem-gyerekeit és a peremre szo­rult párokat vagy kis csoportokat vizsgáltam. Az alap­vizsgálat 12—14 éves gyerekek­kel, multidimenzionális szociometriai technikával készült. Az iskolai osztálynak az ér­tékképzésben kompetens tartományához nem kapcsolódókat tekintettem peremhely­­zetűeknek. Ezeket kérdeztük ki, ezeknek az élethelyzetéről folytattunk ankétot. Az így nyert adatok szerint a peremre kerülőket a következő társas mozzanatok különítet­ték el a többiektől és indokolták azt, hogy ne az integratív tartományban, hanem a pe­remen helyezkedjenek el. a) Gyermekként, felnőtt gondjuk van: anyja meghalt, kis testvért nevel, pénzt kell keresnie stb. b) Felnőtt élet: szex-kapcsolat, kötődés jóval idősebb felnőtthöz. c) Fejlődési elmaradás, alacsony értelmi szint­ éretlensége miatt nem fogadják be. Pszichológia, 1987, (7), 1, 1—24.

Next